Společnost Helicar představila první LNG kamion registrovaný v ČR

2 nové názory
Autor: Redakce

Společnost Helicar ve spolupráci s Volvo Truck ČR , Škoda Auto a GasNet předvedla historicky první vozidlo Volvo FM LNG registrované v České republice. Otevírá tak novou kapitolu kamionové dopravy u nás, a tím nás posouvá zase o krok blíž k nízkoemisní dopravě.

Projekt LNG ve společnosti Helicar odstartoval v březnu 2019 výběrem dodavatele potřebné techniky vhodné pro využití na dálkovou přepravu vozidel pro společnost Škoda Auto. Přestavba vozidla byla dokončena v lednu 2020 s uvedením do provozu v únoru 2020.

Souprava Volvo FM460 LNG s přepravníkem Lohr 2.53 splňuje normu Euro 6 a výkonem i úsporou paliva se vyrovná vozidlům na naftu. Vozidlo může spalovat buď bioplyn (emise CO2 se v porovnání s naftou sníží až o 100 %), nebo zemní plyn (emise CO2 se v porovnání s naftou sníží o 20 %). Co se týče emisí NOX, je snížení proti provozu na naftu o 90 %, oxidů síry o 99 % a pevných částic o 99 %.  Uvedené hodnoty uvádějí množství emisí vzniklé vlastním provozem vozidla a popisuje je parametr „tank-to-wheel” („z nádrže ke kolům“).

V České Republice momentálně neexistuje žádný dotační program či podpora pro pořízení vozidla na LNG. Oproti tomu podpora v jiných státech EU, jako např. v  Německu, Polsku či Slovensku, dosahuje  až 23 000 eur nebo 35 % s ceny pořízení na každé nové vozidlo na LNG. Součástí podpory je i snížené mýto či spotřební daň.

Plná náplň zemního plynu vozidlu Volvo FM460 LNG umožňuje dojezd až 1000 km, ale tato čtyřnápravová souprava o celkové hmotnosti 22 t má bezpečný dojezd 700 - 750 km. V provozu je jeho výhodou i podstatně nižší hlučnost - až o 9 dB. Systém provozu na LNG používaný u Volva je unikátní, protože jde vznětový motor vždy spouštěný na naftu. Proto je vůz vybaven filtrem pevných částic a vstřikováním AdBlue.

Role společnosti GasNet v tomto projektu spočívá v dodání plnicí technologie, tedy čerpacího zařízení, které je umístěno v areálu Volvo Trucks v Klecanech u Prahy právě pro potřeby společnosti Helicar.  Kromě samotné instalace a bezproblémového provozu čerpacího zařízení GasNet také zajistil nezbytné proškolení celého týmu jak z hlediska bezpečnosti, tak správného postupu při tankování.

Více o tomto projektu najdete v magazínu Lastauto Omnibus 3/2020.

Acker (neregistrovaný)
Nбrщst zбjmu o zkapalnмnэ zemnн plyn potvrzuje takй spoleиnost GasNet, kterб v Иesku provozuje distribuиnн plynбrenskou soustavu a technologie LNG testuje. Prбvм GasNet se takй podнlel na projektu Volva LNG pro Helicar.
Milan Pavlus (neregistrovaný)
0myl,tento příspěvek se nezakládá na pravdě. První kamión na LNG provozuje již několik let firma Spolgas ze Zajecic u Bečova okr. MOST. V Lounech mají též LNG plnící stánici. Provozuje továrně vyrobené Iveco Stralis, které spolehlivě najede na jedno natankovani 1500km.V tomto směru na Italy nikdo nemá, oni na tom pracuji od r. 1945. Samozřejmě nejdřív bylo LPG, CNG a dnes LNG.
  • Našli jste v článku chybu?