Společnost Helicar ve spolupráci s Volvo Truck ČR , Škoda Auto a GasNet předvedla historicky první vozidlo Volvo FM LNG registrované v České republice. Otevírá tak novou kapitolu kamionové dopravy u nás, a tím nás posouvá zase o krok blíž k nízkoemisní dopravě.
Projekt LNG ve společnosti Helicar odstartoval v březnu 2019 výběrem dodavatele potřebné techniky vhodné pro využití na dálkovou přepravu vozidel pro společnost Škoda Auto. Přestavba vozidla byla dokončena v lednu 2020 s uvedením do provozu v únoru 2020.
Souprava Volvo FM460 LNG s přepravníkem Lohr 2.53 splňuje normu Euro 6 a výkonem i úsporou paliva se vyrovná vozidlům na naftu. Vozidlo může spalovat buď bioplyn (emise CO2 se v porovnání s naftou sníží až o 100 %), nebo zemní plyn (emise CO2 se v porovnání s naftou sníží o 20 %). Co se týče emisí NOX, je snížení proti provozu na naftu o 90 %, oxidů síry o 99 % a pevných částic o 99 %. Uvedené hodnoty uvádějí množství emisí vzniklé vlastním provozem vozidla a popisuje je parametr „tank-to-wheel” („z nádrže ke kolům“).
V České Republice momentálně neexistuje žádný dotační program či podpora pro pořízení vozidla na LNG. Oproti tomu podpora v jiných státech EU, jako např. v Německu, Polsku či Slovensku, dosahuje až 23 000 eur nebo 35 % s ceny pořízení na každé nové vozidlo na LNG. Součástí podpory je i snížené mýto či spotřební daň.
Plná náplň zemního plynu vozidlu Volvo FM460 LNG umožňuje dojezd až 1000 km, ale tato čtyřnápravová souprava o celkové hmotnosti 22 t má bezpečný dojezd 700 - 750 km. V provozu je jeho výhodou i podstatně nižší hlučnost - až o 9 dB. Systém provozu na LNG používaný u Volva je unikátní, protože jde vznětový motor vždy spouštěný na naftu. Proto je vůz vybaven filtrem pevných částic a vstřikováním AdBlue.
Role společnosti GasNet v tomto projektu spočívá v dodání plnicí technologie, tedy čerpacího zařízení, které je umístěno v areálu Volvo Trucks v Klecanech u Prahy právě pro potřeby společnosti Helicar. Kromě samotné instalace a bezproblémového provozu čerpacího zařízení GasNet také zajistil nezbytné proškolení celého týmu jak z hlediska bezpečnosti, tak správného postupu při tankování.
Více o tomto projektu najdete v magazínu Lastauto Omnibus 3/2020.