Škoda Octavia RS 245: sportovní, prostorný a praktický rodinný vůz s motorem o výkonu 245 k

06.06.2017
přidejte názor
Autor: Redakce
  • Multitalent se sportovním designem a markantní přídí

  • Výkon nového benzinového přeplňovaného benzinového motoru 2,0 TSI vzrostl na 180 kW (245 k)

  • Nejvyšší rychlost 250 km/h, z 0 na 100 km/h za 6,6 s

  • Poprvé se sedmistupňovou převodovkou DSG

  • Elektronicky řízená uzávěrka diferenciálu na přední nápravě VAQ umožňuje nekompromisní zážitek z jízdy

  • Vyspělé infotainment systémy a asistenční systémy

  •  ŠKODA Connect s mobilními online službami

Nová ŠKODA OCTAVIA RS 245 je nejsilnější a nejdynamičtější ŠKODA OCTAVIA v historii značky. Vrcholný, sportovně laděný model nejprodávanější modelové řady má výkon 180 kW (245 k), tedy o 11 kW (15 k) vyšší, než měla dosud nejsilnější verze ŠKODA OCTAVIA RS 230. Silný motor a inovativní technika podvozku včetně elektronicky řízené mechanické uzávěrky předního nápravového diferenciálu (VAQ) umožňují ultimativní zážitek z jízdy. Tento vůz je k dostání v karosářských verzích liftback i kombi. Jeho maximální rychlost je omezena na 250 km/h, z 0 na 100 km/h zrychluje za pouhých 6,6 s (v karosářské verzi kombi: 6,7 s). V interiéru a zavazadlovém prostoru je jako obvykle k dispozici spousta místa. Kromě toho jsou i pro vůz ŠKODA OCTAVIA RS 245 k dostání nejnovější asistenční systémy. S infotainment systémem jsou cestující díky Wi-Fi hotspotu a modulu LTE na přání vždy online. Četná Simply Clever řešení dokládají praktičnost. V segmentu kompaktních sportovně laděných vozů jde o jedinečnou kombinaci.

Design
ŠKODA OCTAVIA RS 245 nese novou tvář značky se mimořádně sportovními detaily. Vertikálně uspořádané lamely masky chladiče i rámeček masky chladiče mají leskle černý lak. Nárazník je formován výrazně do šířky, má široké vstupy vzduchu s voštinovou strukturou. Nově strukturované světlomety s křišťálovým vzhledem jsou standardně vybaveny Full LED technologií a funkcí AFS. Také mlhové světlomety, zadní sdružené svítilny a osvětlení registrační značky mají krystalický design a jsou vybaveny prvky LED.

Sportovní černou barvu mají také kryty elektricky ovládaných vnějších zrcátek s pamětí a Boarding Spots – světla, která osvětlují okolí vozu při nastupování a vystupování. Masku chladiče a páté dveře zdobí logo RS s lesklým černým „V“ (Victory). Detaily jako spoiler na zádi liftbacku, resp. spoiler na hraně střechy u verze kombi jsou dalšími znaky emocionálního a dynamického designu. Také markantním zvukem ze sportovního výfuku dává model ŠKODA OCTAVIA RS 245 najevo, že je špičkovým sportovně laděným vozem. Vzhled exteriéru dotvářejí lichoběžníkové leskle černé koncovky výfuku.

Střešní linie u vozu ŠKODA OCTAVIA COMBI RS 245 klesá jemně směrem dozadu a elegantně přechází do sloupku D. Zakončení tvoří hrana spoileru (u verze liftback), resp. spoiler na hraně střechy (u verze kombi). LED prvky zajišťují téměř všechny funkce zadních svítilen. Pro značku typické koncové světlo v podobě písmene C vypadá jako homogenní světelná plocha. Detailní kontury zapracované ve světlech zlepšují aerodynamiku, která má u karosářské verze liftback hodnotu cx 0,303 a u verze kombi 0,319.

Obě karosářské verze mají délku 4 689 mm. Šířka vozu činí 1 814 mm, výška verze liftback činí 1 448 mm, u verze kombi 1 452 mm. Rozvor náprav 2 680 mm je pro tuto třídu vozů neobvykle dlouhý. Z těchto rozměrů vytvořili technici ve ŠKODA AUTO interiér, který dalece přesahuje obvyklé rozměry v tomto segmentu a zajišťuje tak velkou prostornost.

Tyto velkorysé rozměry dělají z modelů RS 245 opravdové rodinné sportovní vozy. Základní délka zavazadlového prostoru činí 1 084 mm u karosářské verze liftback, 1 050 mm u karosářské verze kombi. Při sklopeném zadním opěradle naroste na 1 912 mm u verze liftback (1 878 mm u verze kombi). Šířka zavazadlového prostoru 1 010 mm mezi podběhy u verze liftback i kombi umožňuje transport zvláště neskladných předmětů. Objem zavazadlového prostoru karosářské verze liftback je také velkorysý - 590 l (se sklopeným zadním opěradlem 1 580 l). Ve verzi kombi je to dokonce 610 l (se sklopeným zadním opěradlem 1 740 l). Hodnoty, kterých jen zřídka dosahují i vozy vyšších tříd.

Pro vozy ŠKODA OCTAVIA RS 245 a ŠKODA OCTAVIA COMBI RS 245 jsou na výběr čtyři barvy karoserie: červená Corrida, bílá Moon, černá Magic a šedá Steel.

Sportovní sedadla potažená materiálem Alcantara® v interiéru
Převážně černý interiér vozů ŠKODA OCTAVIA RS 245 a ŠKODA OCTAVIA COMBI RS 245 přesvědčuje nejen svými velkorysými rozměry a dobrou přehledností, ale také hodnotnými materiály. Sportovní sedadla potažená materiálem Alcantara® nabízejí vysoké bočnice a integrované opěrky hlavy pro bezpečné držení těla v rychle projížděných zatáčkách. Přední sedadla zdobí – stejně jako přední prahy – logo RS. Sedadlo řidiče s bederní opěrou zdobené červeným nebo šedým obšitím je elektricky nastavitelné, s pamětí pro uložení tří poloh.

K dynamicky působícímu prostředí se hodí multifunkční sportovní volant s perforovaným koženým potahem a integrovanými páčkami řazení (pro převodovku DSG). Na volitelně vyhřívaném volantu je ovládání rádia a telefonu (bluetooth). Barevný displej Maxi DOT je integrován do přístrojového panelu. Ambientní osvětlení LED vytváří v interiéru působivou světelnou atmosféru. Vybírat lze některou z deseti různých barev.

Hnací ústrojí a podvozek
Pod kapotou vrcholné verze modelové řady ŠKODA OCTAVIA pracuje čtyřválcový benzinový motor TSI o výkonu 180 kW (245 k). Nabízí o 11 kW (15 k) vyšší výkon než předchozí špičková varianta modelu. Maximální točivý moment 370 Nm je k dispozici od 1 600 do 4 300 min-1. Na výběr je šestistupňová ručně řazená převodovka nebo sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG. Karosářská verze liftback zrychluje z 0 na 100 km/h za  6,6 s, verze kombi za 6,7 s. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. ŠKODA OCTAVIA RS 245 je tak nejrychlejším a nejsilnějším modelem řady ŠKODA OCTAVIA všech dob.

Průměrná kombinovaná spotřeba paliva činí jen 6,4 l/100 km v kombinaci se sedmistupňovou převodovkou DSG (6,6 l s manuální šestistupňovou převodovkou), odpovídající emise CO2 činí 146 resp. 150 g/km.

Zvláště působivé jsou hodnoty pružného zrychlení. Sprint z 60 na 100 km/h při zařazeném pátém rychlostním stupni trvá ve voze ŠKODA OCTAVIA RS 245 s manuální převodovkou jen 6,4 s (ŠKODA OCTAVIA COMBI RS 245: 6,5 s), na zrychlení z 80 do 120 km/h stačí pouhých 6,6 s (ŠKODA OCTAVIA COMBI RS 245: 6,8 s) – to jsou působivé hodnoty.

Sportovní podvozek snižuje karoserii vozu ŠKODA OCTAVIA RS 245 oproti běžným modelům této řady o 15 mm. Rozchod zadních kol je o 30 mm širší než u předchozího modelu ŠKODA OCTAVIA RS 230. Standardně dodávaná kola z lehké slitiny v černém designu jsou devatenáctipalcová.

Stabilizační program ESC se sportovním režimem patří ke standardní výbavě stejně jako elektronicky řízená uzávěrka předního diferenciálu VAQ. Ta umožňuje zvláště dynamické zrychlování ze zatáček. Technika původně vyvinutá pro motorsport funguje na bázi elektronicky řízené lamelové spojky, která je umístěna mezi diferenciálem a pravou polovinou hnací nápravy. Dle potřeby lze poslat až 100 % přenositelné hnací síly na jedno z předních kol. Diferenciál se zvýšenou svorností distribuuje při průjezdu zatáčkami hnací sílu motoru ve zvýšené míře na přední vnější kolo v zatáčce, tedy tam, kde je v zatáčkách lepší trakce. Riziko nedotáčivosti vozu při zrychleních podstatně klesá.

Volba jízdního profilu Performance Mode Selection a Performance Sound Generator umožňuje individuální nastavení funkcí pohonu, podvozku a komfortních funkcí. Dynamický charakter vozu ŠKODA OCTAVIA RS 245 je navíc zvýrazněn progresivním řízením a volitelným adaptivním podvozkem DCC (Dynamic Chassis Control).

Elektronicky ovládané prvky mění průtočný průřez ventilů a tím ovlivňují charakteristiku tlumičů. Řidič má přitom k dispozici tři režimy: Comfort, Normal a Sport. DCC kromě toho přispívá k aktivní bezpečnosti tím, že v dynamicky projížděných zatáčkách nebo krizových situacích samočinně přepíná do nastavení odpovídajícímu režimu Sport a tím zajišťuje vyšší stabilitu, lepší přilnavost pneumatik a kratší brzdné dráhy.

Volbou jízdního profilu může řidič ovlivňovat charakteristiky řízení, řazení DSG a nastavení dalších režimů ve verzích Normal, Eco, Sport a Individual. Individuální preference se ukládají do volitelných personalizovaných klíčů. Ty si pamatují i další individuální nastavení pro klimatizaci Climatronic, audiosystém nebo pozici sedadla a automaticky je nastaví.

Asistenční systémy
Front Assist včetně funkce nouzové brzdy City s prediktivní ochranou chodců napomáhá eliminovat nehody v městském provozu. Pomocí radarového senzoru dokáže systém identifikovat kritické situace před vozidlem.

K dispozici jsou mj. následující bezpečnostní systémy:

Blind Spot Detect. V tomto případě dva radarové senzory na zádi sledují provoz za vozidlem.

K funkci Blind Spot Detect patří Rear Traffic Alert. Tento systém pomocí stejných radarových senzorů zajišťuje couvání z příčných parkovacích míst nebo vjezdů.

Adaptivní tempomat ACC (Adaptive Cruise Control), fungující na principu radaru, udržuje při zadané rychlosti nejen nastavenou rychlost, ale také požadovanou vzdálenost od vozidla vpředu tak, že samostatně brzdí nebo zrychluje. Radarový senzor v masce chladiče pracuje v rychlostech od 30 do 210 km/h.

Lane Assist podporuje řidiče při udržování jízdy v pruhu tím, že ho eventuálně varuje pomocí sdruženého přístroje nebo v případě potřeby podnikne lehké zásahy do řízení. Systém funguje v rychlostech od 65 km/h výše.

Asistent rozpoznání únavy řidiče Driver Alert zaregistruje, pokud poleví koncentrace řidiče. Řízení za tím účelem předává informace o pohybech volantu řídicí jednotce. V případě potřeby vůz navrhne řidiči udělat přestávku.

Pokud hrozí nehoda, aktivuje se proaktivní ochrana cestujících Crew Protect Assist: Tento systém zavře boční i střešní okna (kromě malé mezery), aby se zabránilo vymrštění cestujících z vozu otevřeným oknem nebo vniknutí cizích těles do interiéru, a dále přitáhne bezpečnostní pásy řidiče a spolujezdce. Proaktivní ochrana cestujících spolupracuje se systémem Front Assist. Pokud dojde k nehodě, zabrání standardně dodávaná multikolizní brzda dalšímu nekontrolovanému pohybu vozidla. Kromě toho se aktivují varovná směrová světla a brzdová světla.

Travel Assist s rozpoznáním dopravních značek, fungující na bázi kamery, ukazuje rychlostní limity a další dopravní značky jako piktogramy v palubním počítači a na displeji navigace.

Při parkování a vyjíždění z parkovacího místa pomáhá také nový systém Manoeuvre Assist, který zabrzdí vůz, jakmile identifikuje překážku.

Parkovací asistent (Parking Assist 3.0) sám navede vůz do podélných a příčných parkovacích míst. Asistent rozpozná vhodné podélné místo k zaparkování do rychlosti 40 km/h, u příčných míst do rychlosti 20 km/h.

Na přání dodávaný asistent pro couvání s přívěsem Trailer Assist brání nehodám při popojíždění s přívěsem.

Asistent při rozjezdu do kopce pomáhá řidiči při rozjezdu v kopci. Systém je aktivován při sklonu nad pět procent a napomáhá pohodovému a bezpečnému rozjezdu bez ruční brzdy.

Nabídku doplňuje asistent dálkových světel Auto Light Assist. Ve tmě a od rychlosti 60 km/h výše identifikuje multifunkční kamera vpředu jedoucí vozidla (až do vzdálenosti 400 metrů) a protijedoucí vozidla (do vzdálenosti 1 000 metrů) a v případě potřeby samočinně přepíná dálkové světlo na potkávací.

Rozsáhlý paket zádržných systémů zůstal při přepracování modelové řady nezměněn. V exaktně sladěné souhře s pěti tříbodovými bezpečnostními pásy se až devět airbagů stará o maximální ochranu na palubě. Dětské sedačky je možné upevnit pomocí ukotvení Isofix (na přání dostupné také na sedadle spolujezdce) a pomocí TopTether (přídavný horní upevňovací popruh). Sledování tlaku v pneumatikách je nadále součástí standardní výbavy.

V bezpečnostních testech Euro NCAP dosáhl vůz ŠKODA OCTAVIA v roce 2013 nejlepšího možného výsledku v podobě pěti hvězdiček. Špičkových hodnot dosáhl jak v oblasti ochrany dospělých (93 %), tak i v oblasti ochrany dětí ve voze (86 %).

Infotainment systémy
O bezpečnost a zábavu se starají nové infotainment systémy. Na výběr jsou čtyři infotainment systémy: hudební systémy Swing (ve standardní výbavě) a Bolero a navigační systémy Amundsen a Columbus. Startovací obrazovka dostala ve voze ŠKODA OCTAVIA RS 245 specifický vzhled. Kapacitní dotykové displeje reagují již na lehký dotek a jsou provedeny v novém skleněném designu.

Vrchol nabídky představuje navigační infotainment systém Columbus. Jeho 9,2“ displej nabízí rozlišení 1 280 × 640 pixelů, flash paměť o kapacitě 64 GB, DVD mechaniku a modul LTE, který cestujícím zajistí vysokorychlostní připojení (s rychlostí stahování až 150 Mbit/s).

Cestující jsou vždy online. Služby Infotainment online v případě systému Amundsen fungují přes připojený chytrý telefon uživatele nebo přes datový modul, u systému Columbus pomocí chytrého telefonu uživatele nebo pomocí vložené zákaznické SIM karty s vysokorychlostním připojením LTE.

ŠKODA Connect
Mobilní online služby ŠKODA Connect ideálně doplňují nabídku infotainmentu. Nabízejí navigaci, informace, zábavu a asistenci v nových dimenzích a jsou rozděleny do dvou kategorií:

› Nově poskytované služby Infotainment online pro informace a zábavu.
› Služby Care Connect pro asistenci řidiči a vzdálený přístup k vozu.

Jedna z novinek v portfoliu Infotainment online je služba Dopravní informace online, která přenáší dopravní situaci na vybrané trase v reálném čase do vozu a v případě dopravních komplikací navrhuje objízdnou trasu. Služba Čerpací stanice vypíše čerpací stanice na vybrané jízdní trase (včetně údajů o ceně paliv). Služby Parkovací místa, Zprávy a Počasí dodávají další informace na míru.

Automatické tísňové volání (Emergency Call) je dodáváno na přání. Když se po nehodě aktivuje zádržný systém, iniciuje systém hlasové a datové spojení se speciální tísňovou linkou.

Pomocí tlačítka ‚i‘ ve střešním modulu může řidič navázat kontakt s expertem v zákaznickém centru, který mu zodpoví např. technické dotazy. Pomocí tlačítka služby Pomoc na cestě se zorganizuje pomoc v případě poruchy.

Když zákazník aktivuje Proaktivní servisní službu, kontaktuje ho jeho prodejce před blížícím se pravidelným termínem servisu, aby s ním pohodlně dohodl termín. Kromě toho jsou servisu ŠKODA zaslány relevantní údaje o voze.

Další online služby je možné využívat pomocí aplikace ŠKODA Connect na chytrém telefonu. Jsou vypnutá světla, dveře zamčené, okna uzavřená? Řidič může tyto informace kdykoliv zjistit na dálku. To samé platí pro stav paliva v nádrži a dojezd na zbývající palivo. Kromě toho je možné zobrazit na chytrém telefonu aktuální parkovací pozici vozu. Nemá vůz opustit definovanou oblast nebo jet maximálně 130 km/h? Služby Oznámení o oblasti, Oznámení alarmu online a Oznámení o překročení rychlosti informují majitele, pokud by k tomu došlo.

Simply Clever na palubě
ŠKODA je známá svým četnými praktickými detailními řešeními. Ve vozech ŠKODA OCTAVIA RS 245 a ŠKODA OCTAVIA COMBI RS 245 se opět skrývá řada užitečných nápadů.

Patří k nim například:
› Držák lahví ve středové konzoli umožňující otevírání lahví jednou rukou.
› Vyhřívaný věnec volantu
› Dva USB konektory pro cestující na zadních sedadlech
› Phonebox ve středové konzoli dobíjí bezdrátově chytrý telefon

Další řešení Simply Clever pro vůz ŠKODA OCTAVIA COMBI RS 245:
› Vyjímatelná LED kapesní svítilna v zavazadlovém prostoru
› Variabilní dvojitá podlaha v zavazadlovém prostoru
› Multifunkční kapsa pod roletovým krytem zavazadlového prostoru
› Dělicí síť pro zavazadla – díky variabilním upevňovacím bodům může být využita i při sklopené opěře zadního sedadla.
› Čtyři háčky na tašky v zavazadlovém prostoru
› Dvě lampičky v zavazadlovém prostoru
› 12V zásuvka v zavazadlovém prostoru

ŠKODA Motorsport
Zkratku RS použila ŠKODA poprvé v motorsportu v roce 1974 . Závodní vozy ŠKODA 180 RS a 200 RS jsou považovány za předchůdce modelů RS. Legendou je vůz ŠKODA 130 RS. V 70. a 80. letech 20. století byla tato ŠKODA ve své kategorii jedním z nejúspěšnějších závodních vozů. Označení RS vyjadřuje úspěchy automobilky ŠKODA v motorsportu stejně tak jako výkonnost a emoce značky. V roce 2000 se tato zkratka, coby synonymum sportovního charakteru, objevila i v modelové paletě značky ŠKODA. To byl začátek úspěšného příběhu.

Kořeny motorsportu značky ŠKODA sahají až do roku 1901. Tehdy nastoupil Narcis Podsedníček poprvé s motocyklem L&K zakladatelů firmy Laurina a Klementa k závodu Paříž - Berlín. To, co začalo roku 1901 na dvou kolech a pokračovalo po celém světě vítěznými sériemi na závodních okruzích a tratích rally v 70. a 80. letech 20. století, dosáhlo roku 2016 konečně dosavadního vrcholu: Esapekka Lappi a Janne Ferm (FIN/FIN) vyhráli ve voze ŠKODA FABIA R5 seriál FIA Mistrovství světa v rally (WRC 2). Tyto úspěchy jsou výsledkem důsledného zapojení značky ŠKODA do motorsportu.

ŠKODA FABIA R5
Model ŠKODA FABIA R5 je ve své kategorii s převahou nejúspěšnější soutěžní auto. 12. dubna 2015 bylo pro automobilové soutěže oficiálně schváleno (homologováno) Mezinárodní automobilovou federací FIA. Již v první sezóně byly zaznamenány celosvětové úspěchy, rok 2016 zastínil z hlediska úspěšnosti všechno, co bylo předtím. V Mistrovství světa FIA v rally (WRC 2) získali Esapekka Lappi/Janne Ferm (FIN/FIN) poprvé titul pro českého výrobce aut. Vůz ŠKODA FABIA R5 vyhrál v sezóně v mistrovství světa celkem deset závodů. Navíc triumfovali piloti vozů ŠKODA Gustavo Saba (PRY) a Gaurav Gill (IND) ve voze ŠKODA FABIA R5 i v kontinentálních mistrovstvích v Jižní Americe a v oblasti Asie a Tichomoří. Nasser Al-Attiyah (QAT) byl v Mistrovství Středního východu (MERC) k neporažení. K tomu se připojilo deset národních titulů. Rok 2016 byl zdaleka nejúspěšnější ve 116leté historii motorsportu značky ŠKODA.

Úspěšné tovární angažmá bylo navíc impulzem pro rostoucí zájem zákazníků: Dosud bylo po celém světě prodáno soukromým týmům a importérům více než 130 vozů ŠKODA FABIA R5.

V sezóně 2017 se značce ŠKODA podařil triumfální start. Při prvních pěti soutěžích MS vsadily vítězné posádky na vozy ŠKODA FABIA R5. Koncem dubna stály posádky s vozy ŠKODA v čele 18 mezinárodních a národních šampionátů.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?