Největší česká automobilka si připsala historický úspěch. Na evropském trhu se stala druhou nejprodávanější značkou hned za Volkswagenem. Pozice na stupni vítězů má ale hořkou příchuť nejen pro Škodu, ale i celý automobilový průmysl. Čísla se totiž kvůli pandemii koronaviru dramaticky propadla.
Škoda je druhá, přestože v zemích EU udala jen 20 007 aut. To je propad o 65 procent vůči loňským dubnovým výsledkům, kdy zaznamenala přes 56 tisíc registrací. První je Volkswagen s více než 34 tisíci registrací, což pro něj znamená propad o 74 procent. Loni udal 133 tisíc aut. Vplývá to ze statistik Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA).
Zajímavé je, že Škodě se dařilo víc než celým skupinám značek. Zaregistrovala například víc než Hyundai a Kia dohromady (17 743 kusů) a téměř dvojnásobek než celý koncern FCA, jenž zahrnuje značky Fiat, Jeep, Lancia, Alfa Romeo a další. Toyota s Lexusem a Daimler se značkami Mercedes a Smart si zapsaly téměř shodně lehce pod 15 tisíc registrací.
10 nejprodávanějších značek v Evropě podle registrací
Značka | Duben 2020 | Duben 2019 | Rozdíl |
---|---|---|---|
Volkswagen | 34 161 | 133 146 | -74,3 % |
Škoda | 20 007 | 56 479 | -64,6 % |
BMW | 19 778 | 55 754 | -64,5 % |
Renault | 17 929 | 85 098 | -78,9 % |
Ford | 14 976 | 62 211 | -75,9 % |
Mercedes-Benz | 14 413 | 60 074 | -76 % |
Peugeot | 14 404 | 79 251 | -81,8% |
Toyota | 14 111 | 53,014 | -73,4 % |
Audi | 13 741 | 50 547 | -72,8 % |
Opel | 11 231 | 58 451 | -80,8 % |
Fakt, že výsledky jsou oproti standardním měsícům nezvykle přeházené, potvrzují i čísla z jednotlivých trhů. Ty reflektují to, jak která země přistoupila k řešení koronavirové pandemie. A tak je najednou český trh se svými 10 679 registracemi třikrát větší než španělský (4 163 nových aut) nebo Italský (4 279 aut). Minimum vozů se zaregistrovalo také ve Velké Británii, jejíž trh se propadl o 97,3 procenta.
Největším tahounem prodejů aut bylo jako vždy Německo. Jeho výkon sice klesl o 61 procent, ale téměř 121 tisíc registrací za duben je mnohonásobně vyšší číslo než kdekoliv jinde. Druhá se zapsala Ferancie s 21 tisíci vozy a třetí Švédsko, které má 19 tisíc prodaných aut a také poměrně malý pokles – jen 37,5 procenta. To díky tomu, že se tamní vláda nerozhodla k tak zásadním omezením jako jiné evropské země.
10 nejvýkonějších evropských trhů podle registrací aut
Značka | Duben 2020 | Duben 2019 | Rozdíl |
---|---|---|---|
Německo | 120 840 | 310 715 | -61,1 % |
Francie | 20 997 | 188,195 | -88,8 % |
Švédsko | 18 916 | 30 253 | -37,5 % |
Nizozemsko | 15 373 | 32 701 | -53 % |
Polsko | 15 239 | 46 379 | -67,1 % |
Rakousko | 11 220 | 31 951 | -64,9 % |
Česká republika | 10 679 | 10 679 | -53,4 % |
Dánsko | 10 199 | 16,178 | -37 % |
Švýcarsko | 9 382 | 28 620 | -67,2 % |
Norsko | 7 425 | 11 255 | -34 % |