Sedm věcí, které z aut potichu zmizely

15 nových názorů
Autor: Redakce

Výrobci aut musejí plnit emisní normy, nárazové testy, platit čím dál lepší designéry a do toho ještě něco vydělávat. Takže šetří, kde mohou, a berou z aut věci, které nejsou nezbytné. Některá řešení se časem ukázala jako zbytečně drahá a byla nahrazena levnější alternativou. Například v nižší střední třídě už je dnes víceprvková zadní náprava znovu zbytným luxusem. Jiné položky byly odstraněny pro fakticky minimální potřebnost, třeba rezerva. Výrobci však z aut dodatečně odstraňují i hlukové izolace a nahrazují pevnostní díly levnějšími alternativami z horších materiálů.

Sedm užitečných prvků výbavy moderních aut, které nikdo nepoužívá
Přečtěte si také:

Sedm užitečných prvků výbavy moderních aut, které nikdo nepoužívá

Vymýšlejí levnější, byť funkčně horší řešení, například elektrický posilovač řízení na sloupku místo převodky. A také omezují kombinace motorů a pohonů; Octavii 2.0 TDI si dnes už kupříkladu koupíte jen s automatem. Tím se ale dnes zabývat nebudeme. Chceme vám jen připomenout, které prvky výbavy jsme ještě před několika lety v autech nacházeli a dnes už je nenajdete vůbec, případně jen v několika ojedinělých případech. Občas skončilo mezi příplatky něco, co bývalo naprostou samozřejmostí, třeba právě zmiňovaná rezerva. Tu si navíc neobjednáte ani zdaleka do každého auta. Až budeme dělat podobný seznam za pár let, zase pár věcí přibude. Zřejmě i manuální převodovka.

1. Xenony

Mercedes-Benz E-Klasse: Das Intelligent Light System bietet Mercedes-Benz auf Wunsch in Kombination mit Bi-Xenon-Scheinwerfern an. Mercedes-Benz E-Class: Mercedes-Benz offers the Intelligent Light System as an optional extra in combination with bi-xenon headlamps.Třeba do Citroënu Space Tourer si je ještě objednáte, naprostá většina euroasijské produkce už ale přešla na LED. Nutno dodat bohužel, protože u LED světlometu je závislost svítivosti na výrobních nákladech přímočařejší než u xenonu a u řady z nich nelze samostatně vyměnit světelný zdroj. Je ale lehčí a výrobně levnější než xenon, a tím je pro výrobce splněno.

2. Samočinné zamykání

centralVšimli jste si, kolik aut už se dnes neumí automaticky zamknout po rozjetí? Je jich čím dál více, i na příslušném snímači se totiž dá ušetřit. I když například Opel tuto funkci na naléhání veřejnosti do aut vrátil, většina výrobců zůstává zatvrzelá. Někteří to bohužel vzali z jedné vody načisto a rovnou odstranili i tlačítko centrálního zamykání. A tak se z druhdy banálního úkonu stává malá rozcvička pro hlavu i prsty, podpořená ještě tím, že řada zejména asijských modelů se dosud nenaučila odemknout zevnitř prostým zatažením za kliku.

 
Chcete si vyzkoušet nejnovější vozy Kia? Projeďte se na testovací jízdě zcela zdarma.

3. Náhradní kolo

rezervaČím dál lepší stav silnic a vyšší kvalita pneumatik odsunuly rezervu mezi věci, které větší část motoristů celý život nepotřebuje, a tak z většiny aut zmizela. Do některých si ji dokoupíte, avšak bývá to na úkor možnosti doobjednat jinou výbavu (subwoofer) či rovnou objemu zavazadelníku. Jenže náhoda je blbec a když ve tři ráno cestou na dovolenou v Alpách prorazíte pneumatiku z boku, lepicí sada vám nepomůže.

4. Zásuvka v kufru

zasuvkaJste překvapeni, že elektrickou chladničku nemáte v novém autě kam zapojit? Nejste sami, oblíbené 12V zásuvky v zavazadelníku přišly, pobyly a zase v rámci úspor zmizely. Skutečně chybějí ve většině nových modelů i ve vyšších třídách, včetně vyloženě rodinných kombi. Měď je totiž drahá a nejlepší vodič je ten, který v autě není.

5. Nářadí

vercajkKompletní sady kvalitního nářadí v pouzdru už jsou hezkou řádku let minulostí, ale ještě nedávno býval v autě aspoň šroubovák, nezbytný např. k výměně žárovky. I ten však byl uznán za zbytnou a drahou zátěž. To vás však nemusí moc mrzet, protože nově už nejsou povinné ani ty náhradní žárovky...

6. Víceprvkové nápravy

FORD 2018 FOCUS ST-LINEKoncem starého století, když Ford Focus přinesl moderní víceprvkovou nápravu do nižší střední třídy, se zdálo, že zlepšování aut už nic nezabrání. Jenže ouha, po tučných nultých letech přišlo vystřízlivění a většina víceprvkových modelů se vrátila ke staré levné vlečené nápravě, přinejmenším pro základní motory. I samotný průkopník Ford Focus.

7. CD přehrávače

A2000F1391

Do několika aut si je ještě doobjednáte, avšak jejich cena je předurčuje k minimálnímu zájmu a navíc často zaberou třeba schránku u spolujezdce. Jsou zkrátka větší a dražší než USB konektor. Pokud tedy máte svou audiotéku převážně na kompaktních discích, nezbývá vám než kódovat a kopírovat na flash disk. Ztráty kvality zvuku se příliš obávat nemusíte, protože jakostní reproduktory padly za oběť ořezávačům nákladů u většiny aut mezi prvními a spolu s postupně obíranou zvukovou izolací se staly důvodem, proč už dnešní auto v koncertní sál jen tak neproměníte.

 

Jay (neregistrovaný)
A vite ze zrovna prvni seriovy automobil co pouzil LED pro osvetleni je japonsky a ne zadny koncern? To je prekvapeni co ;) a turbomotor je sunt jen kvuli nesmyslne nastavenemu vypoctu emisi v EU. Pro celkove pojeti ekologie kdyby nekdo chtel resit je stale dobre atmosfericke plneni z hlediska spolehlivosti a vydrze oproti vyrobni zatezi kvuli servisu ten Turboplecek. Jen se staci realne zajimat a nebyt tupa ovce co nic nevi, ale hodne beci.
ilias (neregistrovaný)
@Jay: ovšem, že je to lepší. Výrobci to nevysvětlíš, a ted, jak se ukazuje, lidi hlasujou nohama (viz třeba kauzy Mitsu anebo obří popularity Suzuki). @Papi: Kvalitu CD překonat lze - pokud to není vyloženě super hifi, v autě je nainstalován hiclass zvukový systém a rádio tomu taky odpovídá (https://www.2din.cz/autoradia/). A navíc - záleží jak kvalitní uděláš FLAC (např.) rip. :) Je to souhra hodně prvků.
Papi (neregistrovaný)
7: co to je za blbost s kvalitou zvuku z USB? Vite, ze existuje vic formatu, nez MP3 a zaroven neni dnes USB tolik omezen prostorem, takze lze kvalitu CD i prekonat? Je to jen o tom, jaky HW je za tim USB portem, ale CD mechanika je uz peknych par let jen zbytecna zatez zabirajci spoustu mista.
Jakub (neregistrovaný)
Mám xenony sú super ale ostatné žiarovky su LED diódy svietivosť je úžasné občas mi chýba bi xenon respektíve xenon do diaľkového svetlometu
JohnST (neregistrovaný)
Auta su dnes tichsie ako pred par rokmi,cize s tlmiacimi materialmi problem nebude. Co je pravda, ze reproduktory su v autach uplny sunt. Mam Passata B8 a zvuk jak z hrnca. No zle. Nemecke auta maju uzamykanie dveri po rozjazde, komfortne otvaranie a zatvaranie okien a taktiez sa zatiahnutim za klucku dvere odistia. Inak azijske auta su kapitola sama pre seba a mnohe dnes nemaju ani turbomotory a o ledkach ani nehovorim.
Dusan (neregistrovaný)
Ktore dnesne auta su tichsie ako tie starsie?? Praveze tlmiacimi materialmi sa uplne setri, plechy dveri, podlahy atd ciste konzerva....
Lukáš Kment (neregistrovaný)
Auto vyrobené v únoru 2018. Xenony nemám, protože mám led světla komplet všude. Svítí skvěle, světelný senzor taky funguje skvěle a zatím i ohlasy lidí jasně potvrzují, že svítí lépe než xenony v modelu o třídu výš. Tím samozřejmě odpadá i sada na výměnu žárovek a nástroje k tomu. Automatické zamykání dveří mám, zatažení kliky uvnitř auto odemyká, tlačítko mám dostupné u řadící páky, stejně jako vypínání otravného start-stop systému, který oproti předchozímu vozu z roku 2013 znatelně přitvrdil. Plné náhradní kolo mám, zásuvku v kufru mám, v otázce nářadí mám komplet vše potřebné k výměně kola. Nemusel jsem to nijak připlácet, v autě to prostě bylo. Navíc v autě je spousta odkládacích prostor a do kufru jsem dostal zdarma i síťový program. Ano, nemám víceprvkovou zadní nápravu. V otázce hluku si nemohu ztěžovat ... odhlučnění je na velmi dobré úrovni, na okresce při stovce kdy motor točí nějakých 2000 otáček na sedmý stupeň ani nevím, že nějaký motor v tom autě je. Ano, mám automat se sedmi stupni a po pravdě za manuál se šesti bych jej už neměnil. Od kol je ticho, plasty v klidu, nic nedrnčí, aerodynamický hluk v této rychlosti také žádný ... v autě je krásně ticho. Když to srovnám s autem, které jsem měl ještě před 10 lety (tehdy rok výroby 2000), tak neskutečný rozdíl. A i když je to auto zapadající do nižší střední třídy, tak mám kromě vyhřívaných sedaček i vyhřívaný volant a čelní sklo. Chybí v podstatě jen ventilované sedačky na léto. K čemu bych dnes měl chtít CD přehrávač? Nejsou 90. léta proboha. Na hudbu mám SD kartu, USB flashku nebo hudbu pouštím z mobilu přes BT. Nejsem audiofil, takže to zase tolik neřeším. Přijde mi, že autor článku se prostě špatně vyspal a místo tvoření tohoto nesmyslu si měl raději dát delší snídani a něčím si zlepšit náladu ... pak se teprve měl pustit do práce.
ChaosPalda (neregistrovaný)
Já mám teda rv. 2018 a kromě xenonu mám všechno. A teda LEDky se mi stejně líbí víc.. CD přehrávač teda moc nechápu, ale spolu s čtečkou SD karet ho mám ukrytý v přihrádce u spolujezdce.
LOL (neregistrovaný)
1. nechybí 2. irituje (naštěstí tahle kravina už mizí) 3. nutnost 4. neřeším, nejsem paštikový turista 5. šroubovák, klíč na kolo mám 6. mám 7. ano, tohle je problém. Repro je v nových autech laciné. Totéž platí pro rádio, jehož ekvalizér a výstupní členy dělají snad nějací hlušci, protože i ten nejlacinější kenwood za tři tyčky hraje na těch stejných reprácích o pět tříd líp (dynamika, barva).
madPav3L (neregistrovaný)
No, kupoval jsem auto v dubnu a xenony nemám (asi bych je ani nechtěl), 2+3+4+6 mám, 5 nemám sadu, ale šroubovák mám a 7 pochopitelně nemám, je to už historie. Zeptám se, kdo by to v dnešní době chtěl CD přehrávač, když si můžete píchnout telefon nebo usb flashku do auta a přehrávat si to na tom nebo rovnou přes Spotify.
Halley (neregistrovaný)
Já mám asi ještě nějaké hodně staré auto, kromě těch xenonů (jsem si připlatil, aby tam nebyly) a nářadí (to by mě asi kleplo, kdybych zkoumal, na co to je) ty ostatní položky auto má.
  • Našli jste v článku chybu?