Vymýšlejí levnější, byť funkčně horší řešení, například elektrický posilovač řízení na sloupku místo převodky. A také omezují kombinace motorů a pohonů; Octavii 2.0 TDI si dnes už kupříkladu koupíte jen s automatem. Tím se ale dnes zabývat nebudeme. Chceme vám jen připomenout, které prvky výbavy jsme ještě před několika lety v autech nacházeli a dnes už je nenajdete vůbec, případně jen v několika ojedinělých případech. Občas skončilo mezi příplatky něco, co bývalo naprostou samozřejmostí, třeba právě zmiňovaná rezerva. Tu si navíc neobjednáte ani zdaleka do každého auta. Až budeme dělat podobný seznam za pár let, zase pár věcí přibude. Zřejmě i manuální převodovka.
1. Xenony
Třeba do Citroënu Space Tourer si je ještě objednáte, naprostá většina euroasijské produkce už ale přešla na LED. Nutno dodat bohužel, protože u LED světlometu je závislost svítivosti na výrobních nákladech přímočařejší než u xenonu a u řady z nich nelze samostatně vyměnit světelný zdroj. Je ale lehčí a výrobně levnější než xenon, a tím je pro výrobce splněno.
2. Samočinné zamykání
Všimli jste si, kolik aut už se dnes neumí automaticky zamknout po rozjetí? Je jich čím dál více, i na příslušném snímači se totiž dá ušetřit. I když například Opel tuto funkci na naléhání veřejnosti do aut vrátil, většina výrobců zůstává zatvrzelá. Někteří to bohužel vzali z jedné vody načisto a rovnou odstranili i tlačítko centrálního zamykání. A tak se z druhdy banálního úkonu stává malá rozcvička pro hlavu i prsty, podpořená ještě tím, že řada zejména asijských modelů se dosud nenaučila odemknout zevnitř prostým zatažením za kliku.
Chcete si vyzkoušet nejnovější vozy Kia? Projeďte se na testovací jízdě zcela zdarma.
3. Náhradní kolo
Čím dál lepší stav silnic a vyšší kvalita pneumatik odsunuly rezervu mezi věci, které větší část motoristů celý život nepotřebuje, a tak z většiny aut zmizela. Do některých si ji dokoupíte, avšak bývá to na úkor možnosti doobjednat jinou výbavu (subwoofer) či rovnou objemu zavazadelníku. Jenže náhoda je blbec a když ve tři ráno cestou na dovolenou v Alpách prorazíte pneumatiku z boku, lepicí sada vám nepomůže.
4. Zásuvka v kufru
Jste překvapeni, že elektrickou chladničku nemáte v novém autě kam zapojit? Nejste sami, oblíbené 12V zásuvky v zavazadelníku přišly, pobyly a zase v rámci úspor zmizely. Skutečně chybějí ve většině nových modelů i ve vyšších třídách, včetně vyloženě rodinných kombi. Měď je totiž drahá a nejlepší vodič je ten, který v autě není.
5. Nářadí
Kompletní sady kvalitního nářadí v pouzdru už jsou hezkou řádku let minulostí, ale ještě nedávno býval v autě aspoň šroubovák, nezbytný např. k výměně žárovky. I ten však byl uznán za zbytnou a drahou zátěž. To vás však nemusí moc mrzet, protože nově už nejsou povinné ani ty náhradní žárovky...
6. Víceprvkové nápravy
Koncem starého století, když Ford Focus přinesl moderní víceprvkovou nápravu do nižší střední třídy, se zdálo, že zlepšování aut už nic nezabrání. Jenže ouha, po tučných nultých letech přišlo vystřízlivění a většina víceprvkových modelů se vrátila ke staré levné vlečené nápravě, přinejmenším pro základní motory. I samotný průkopník Ford Focus.
7. CD přehrávače
Do několika aut si je ještě doobjednáte, avšak jejich cena je předurčuje k minimálnímu zájmu a navíc často zaberou třeba schránku u spolujezdce. Jsou zkrátka větší a dražší než USB konektor. Pokud tedy máte svou audiotéku převážně na kompaktních discích, nezbývá vám než kódovat a kopírovat na flash disk. Ztráty kvality zvuku se příliš obávat nemusíte, protože jakostní reproduktory padly za oběť ořezávačům nákladů u většiny aut mezi prvními a spolu s postupně obíranou zvukovou izolací se staly důvodem, proč už dnešní auto v koncertní sál jen tak neproměníte.