V době všeobecného zdražování člověk snadno propadne pocitu, že dnes si už nějaké normální, levné a ještě k tomu rodinné auto asi už nekoupí. Jenže naštěstí pořád existují výjimky a jedna taková právě dorazila na český trh v podobě modelu Dacia Jogger. Tento automobil už delší dobu budí značnou pozornost, a to zcela oprávněně. Za rozumné peníze totiž slibuje především možnost v solidním pohodlí přepravovat celou rodinu. Dokonce i v případě, že taková rodina čítá více než pět členů.
Jogger vychází z platformy CMF-B, stejně jako model Sandero. Nakonec celá přední část je u obou automobilů shodná. V podstatě by se dalo říci, že Jogger je vlastně takové Sandero s karoserií kombi (respektive Sandero Stepway). Jenže u Dacie přece jen postavili auto, které nabízí ještě trochu něco více než klasická kombi.
Ve snaze oslovit maximum zákazníků umíchali marketingoví mágové značky koktejl, který se tváří také trochu jako MPV, a hlavně který přidává prvky z tolik populárního segmentu SUV. Výsledkem je podle našeho názoru povedené oplastované kombi s vyšším podvozkem a možností přidat do třetí řady ještě další dvě sedadla. Zda takový mix považujete více za crossover, nebo zda to pro vás je více MPV, na tom nezáleží. Záleží na reálných dovednostech.
Prostorná je, ale možná trochu méně
Dacia Jogger dostala obří rozvor náprav. Už na první pohled je to pořádný jezevčík. Mezi nápravami naměříte bezmála 2,9 m. Věřte, nebo ne, třeba taková Octavia Combi má rozvor kratší o 23 (!) centimetrů. Když už jsme u toho srovnání s českou modlou, pak je Jogger na druhou stranu užší (45 mm) a celkově i kratší (142 mm).
Extrémně dlouhý rozvor slibuje spoustu místa ve druhé řadě, jenže tomu tak bohužel není. Nová Dacia doplácí na absenci posuvných sedadel, která by zde dávala vzhledem k možnosti až sedmimístného interiéru velký smysl. Zadní cestující museli ustoupit zavazadelníku, respektive třetí řadě sedadel.
Vzhledem k rozvoru je tak ve druhé řadě v podélném směru místa méně, než byste možná očekávali. Větší prostor pro kolena paradoxně dostanete tehdy, když si sednete do třetí řady. Interiér také není úplně největší v příčném směru. Pokud chcete vzadu vozit tři ratolesti, bude lepší sáhnout po sedmimístné verzi a jedno dítě usadit do zavazadelníku. Rozhodně se mu tak dostane větší pohodlí, než se tísnit v řadě druhé mezi sourozenci.
Interiér Dacia Jogger je jinak velice slušně zpracovaný. Samozřejmě tu najdete mnoho tvrdých plastů, došlo ale také na částečně čalouněnou palubní desku, hodnotně vypadající ovladače klimatizace a subjektivně pohodlnější sedadla, než jaká nabízí třeba Duster. Zavazadelník pětimístné verze disponuje objemem 708 litrů, za třetí řadou zbývá 160 litrů. Sedadla třetí řady je možné sklápět, případně zcela vyjmout. Jsou lehká, neváží ani deset kilogramů. Maximálně nabídne Jogger v zadní části prostor o objemu 1,8 m3.
Diesel (bohužel) nebude
Nabídka motorizací je jednoduchá, obsahuje pouze dva benzinové přeplňované tříválce. Roli toho nejdostupnějšího hraje motor TCe 100 LPG o výkonu 100 koní s možností jízdy na plyn, silnější alternativou je pro Dacii nová jednotka TCe 110 s parametry 110 koní a 200 Nm.
V obou případech dostanete šestistupňovou manuální převodovku. Automat přijde až příští rok spolu s plně hybridní verzí. Právě Jogger se stane prvním modelem značky Dacia, který dostane hybridní pohon. Naopak se vznětovým motorem se nepočítá. Kdo chce diesel, ten si musí koupit Duster.
Na prvních pár desítek kilometrů jsme si vzali novější motor TCe 110. Nenaloženému Joggeru bohatě stačí. Automobilu udílí slušnou dynamiku i schopnost jezdit po dálnicích celkem v klidu i více než 160 km/h. Spotřeba by se měla pohybovat pod šesti litry na sto. Zda tomu tak skutečně je, to si povíme po klasickém testu. V zájmu snižování produkce emisí je zde ještě režim Eco, který citelně otupí reakci na plyn.
Jízdou Dacia Jogger určitě nezklame. Podvozek je dostatečně komfortní a i při rychlém tempu v zatáčkách jistý. Jogger zde těží z nízké hmotnosti, která se pohybuje kolem 1,3 tuny. Pokud sáhnete po sedmimístné variantě, vůz dostane jiné zadní tlumiče a posílenou brzdovou soustavu. Potěší i přesné řazení šestistupňové převodovky.
Lidovka
Dacia Jogger startuje částkou 373 500 Kč za nejnižší výbavu Essential a motor TCe 100 LPG s pětimístným interiérem. Sedmimístná varianta vyjde ve stejné specifikaci na 396 500 Kč. Mimochodem, nejdostupnější Jogger má ve své výbavě přednárazový asistenční systém, centrální zamykání nebo základní multimediální systém. Manuální klimatizaci obsahuje druhá úroveň Comfort, která přidává také tempomat, lepší multimediální systém, integrované střešní příčníky nebo zadní parkovací senzory. Vrcholná verze Extreme má navíc třeba bezklíčkové odemykání, litá kola, parkovací kameru nebo automatickou klimatizaci.
TIP: Stáhněte si kompletní ceník a technické údaje
Připlácet není příliš za co. Můžete si koupit vestavěnou navigaci, paket Technologie Extreme, hezčí barvu karoserie, vyhřívaná přední sedadla nebo rezervu. Pokud si objednáte i ten nejdražší Jogger a ještě zaškrtáte všechny možné příplatky, stejně výsledná suma půl milionu korun nijak výrazně nepřekročí. Klišé o spoustě muziky za málo peněz určitě znáte. Jogger je jeho ztělesněním.
Na současném trhu je obrovský hlad po cenově dostupných automobilech. Spousta zákazníků nechce nejmodernější technologie, drahé elektrifikované pohony, gigantické dotykové displeje a asistenční systémy schopné samostatného řízení. Chce prostě jen dopravní prostředek za rozumné peníze nabízející rozumnou míru komfortu a ideálně také prostorný interiér. Jogger tohle všechno má a ještě k tomu vypadá po stránce designu velmi atraktivně. Že už dnes je v České republice přes osm stovek zájemců, tomu se nikdo opravdu nemůže divit. Tohle bude prodejní hit.