[su_label type="info"]TIP[/su_label] Galerii otevřete klepnutím na první obrázek
-
Dojezd je u elektrických aut pro mnohé vůbec nejdůležitější veličinou
-
Britský magazín What Car? zjišťoval u dvanácti současných elektromobilů dojezd v reálném provozu
-
Realita je v průměru o 72,8 km nižší oproti oficiálně udávaným údajům
Dojezd je pro zájemce o elektromobil velmi důležitou veličinou. Přestože většina běžných denních cest je dlouhá pouze pár desítek kilometrů, takže by teoreticky měl stačit dojezd klidně jen 50 km (což je argument využívaný hojně u plug-in hybridů), vzhledem k ceně elektrických vozů očekávají zákazníci i schopnost absolvovat delší cesty. Jenže jak ukazuje test kolegů z What Car?, současná elektrická produkce v roli dálničních cestovatelů příliš neobstojí.
Britský What Car? dlouhodobě sleduje reálné spotřeby testovaných aut. Logicky začal dělat totéž i s elektromobily. Výhodou redakce velkého britského spotřebitelského časopisu je fakt, že má k dispozici soukromou testovací trať. Na ní může opakovat svůj stanovený jízdní cyklus téměř identicky pro každý vůz bez toho, aby do výsledků promlouvala intenzita provozu na veřejných komunikacích.
Před každou jízdou je interiér během dobíjení vyhříván na 21 °C a stejná teplota je v autě nastavena i po dobu jízdy. Jízdu absolvuje řidič a spolujezdec (případně je auto vybaveno zátěží místo spolujezdce), před jízdou se také kontroluje tlak v pneumatikách. Test probíhá pouze tehdy, pokud se teplota ovzduší pohybuje v rozmezí 10 až 15 °C. Výsledky jsou proto výrazně reálnější než to, co uvádějí automobilky podle WLTP.
Z testu je dobře patrné, že na elektrické auto schopné opravdu ujet 500 km na jeden zátah si zájemci budou muset ještě počkat. Tím spíš, pokud budou chtít zvládnout tuto vzdálenost na dálnicích, kde elektromobilům ubývá energie v bateriích nejrychleji. Trasa, respektive jízdní cyklus magazínu What Car? totiž představuje kombinaci menších okresek, města a dálnic a navíc se zkoušky provádějí při teplotách, kdy není potřeba nijak výrazně používat ani klimatizaci, ani topení. Naměřené výsledky jednotlivých automobilů si můžete prohlédnout v galerii nahoře. Nejlépe uspěl Hyundai Kona Electric 64 kWh.
Kdo nejvíc lže?
V následující tabulce najdete u dvanácti testovaných elektromobilů jejich oficiálně udávaný dojezd a rozdíl oproti realitě. V naprosté většině případů jsme porovnávali výsledky britského testu s hodnotami naměřenými podle nového cyklu WLTP, pouze Tesla stále prezentuje údaj podle NEDC a i ten se zdá být dost nadhodnocený (údaj dle NEDC podle všeho prezentuje i Hyundai u modelu Ioniq Electric). Průměrně je v případě těchto dvanácti elektromobilů reálný dojezd nižší o 72,8 km než oficiální údaj.
Udávaný dojezd | Rozdíl oproti naměřenému výsledku | |
---|---|---|
Tesla Model S 75D | 490 km | 161,7 km |
Hyundai Ioniq Electric | 280 km | 91,7 km |
Renault Zoe R110 | 316 km | 81,0 km |
Kia e-Niro | 485 km | 77,8 km |
Hyundai Kona Electric 64 kWh | 482 km | 65,2 km |
Smart ForTwo EQ | 160 km | 65,0 km |
Nissan Leaf | 270 km | 64,0 km |
Smart ForFour EQ | 155 km | 63,3 km |
Jaguar I-Pace | 470 km | 62,8 km |
Hyundai Kona Electric 39 kWh | 312 km | 57,7 km |
Volkswagen e-Golf | 231 km | 42,7 km |
BMW i3 94 Ah | 235 km | 40,3 km |