Kdo chtěl praktičtější Citroën C3, ten dříve volil malé MPV C3 Picasso. Jenže jak známo, v dnešní době segment MPV není tak atraktivní jako SUV. Je jedno, o jaké konkrétní velikosti se bavíme, zákazníci crossovery dlouhodobě kupují čím dál víc a automobilky tomu jdou logicky naproti. Když se tedy Citroën před třemi lety rozmýšlel, čím nahradit malé Picasso, volba padla právě na crossover. Tak vznikl model C3 Aircross, který byl v úterý oficiálně uveden na český trh.
Nový Citroën je technicky příbuzný s Opelem Crossland X a zároveň je to jeden z mnoha crossoverů, které v nedávné době dorazily na český trh. Kromě zmíněného Opelu můžeme jmenovat třeba Kiu Stonic, Hyundai Kona, Seat Arona a nebo také prémiový Jaguar E-Pace. Zdá se, že příval SUV jen tak neskončí. Třeba už proto, že na stejném základu ještě vznikne nový Peugeot 2008.
Citroën C3 Aircross je dlouhý 4154 mm, široký 1756 mm a vysoký 1640 mm. Jeho rozvor náprav činí 2604 mm. Pro srovnání, klasická C3 je kratší o zhruba 16 cm, je také o 7 mm užší a bezmála o 17 cm nižší. Jinak ale od současné C3 převzal Aircross velkou spoustu nejrůznějších prvků. Podobný je design, uspořádání interiéru, i snaha nabídnout co největší možnosti individualizace.
Doporučujeme: Nový Citroën C3 vstoupil na český trh. Zaujme designem, komfortem i cenou
Základem je osm barev karoserie, k dispozici jsou tři barvy střechy a také čtyři barevné pakety zahrnující odlišné odstíny pro střešní ližiny, rámečky předních světel, zpětná zrcátka a nálepku přes zadní sloupek. Dohromady to dává 85 různých barevných kombinací.
Odveze až 2,4 m dlouhou věc
Francouzská novinka slibuje praktický a prostorný interiér. Standardem pro všechny výbavy je dvojité dno v zavazadelníku a nechybějí ani zadní sedačky posuvné v rozsahu 15 cm. Ty získáte bez příplatku v nejvyšší výbavě Shine, v rámci paketu Rodina zahrnující ještě sklopné opěradlo spolujezdce je lze dokoupit i k prostřední výbavě Feel (za paket dáte 16 000 Kč).
Základní objem zavazadelníku je 410 litrů, s posuvnými sedadly odsunutými zcela vpřed to je 520 litrů. Po sklopení zadních opěradel dostanete maximálních 1286 litrů. Pokud vůz bude mít ve výbavě i sklopné opěradlo spolujezdce, pak zvládne odvézt předmět dlouhý až 2,4 m.
Stejně jako u klasické C3 si i zde můžete vybrat mezi základním a čtyřmi příplatkovými variantami interiéru. Jeho uspořádání věrně kopíruje menší hatchback, objevují se zde ale prvky známé třeba z naší dlouhodobě testované 2008. Jako například ovladač systému Grip Control nebo podivně tvarované madlo ruční brzdy. S prostorem je na tom ovšem francouzská novinka určitě lépe než dosluhující Peugeot. Zamrzí pouze přehnaně vysoký posaz, kvůli kterému je minimálně vpředu překvapivě málo místa nad hlavou.
Prozatím pět motorizací
Na úvod Citroën připravil pět motorizací. Jejich základní parametry si můžete prohlédnout v přiložené tabulce. Zážehovou jednotku zastupuje tříválec 1.2 PureTech, v případě dieselu to je známý čtyřválec 1.6 BlueHDi. Tato nabídka je ale pouze dočasná. Příští rok se spolu s nástupem přísnější normy Euro zcela změní a koncern PSA nasadí úplně nové motory. Diesely budou mít objem 1,5 litru, pro benzinové jednotky s přímým vstřikem paliva se počítá s přítomností filtru pevných částic. Standardem je manuální převodovka, pouze výkonnější zážehový tříválec můžete doplnit o šestistupňový automat Aisin.
1.2 PureTech 82 | 1.2 PureTech 110 (EAT6) | 1.6 BlueHDi 100 | 1.6 BlueHDi 120 | |
---|---|---|---|---|
Max. výkon (kW/k) | 60/82 | 81/110 | 73/99 | 88/120 |
Vrchol točivého momentu (Nm) | 118 | 205 | 254 | 300 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 165 | 185 (183) | 175 | 183 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 14,0 | 10,2 (10,6) | 11,5 | 9,8 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 5,1 | 4,9 (6,5) | 3,9 | 4,0 |
Nový Aircross je jedno z těch SUV, která nemohou mít pohon všech kol. Drobnou náhradu představuje systém Grip Control. Za ten se ale vždy připlácí. U výbavy Feel to je 19 000 Kč, u vyšší varianty Shine o pět tisíc méně. Jako bonus pak dostanete asistent pro sjíždění prudkých svahů. A když už budete u toho připlácení, můžete si dokoupit také třeba sadu asistentů zahrnující samočinné nouzové brzdění, automatické dálkové světlomety nebo sledování bdělosti řidiče. Kameru pro pořizování videa z jízdy, na které byl postaven celý marketing kolem nové C3, zatím Aircross nenabízí, časem se ale objeví také u tohoto modelu.
Nebude krást zákazníky C3?
Protože se aktuální generace Citroënu C3 také chtěla přiblížit crossoverům, je Aircross vlastně svému menšímu sourozenci docela podobný a teoreticky by mu mohl zákazníky krást. I samotná automobilka toto předpokládá, nemělo by ale jít o nic dramatického.
Odhady prodejů na českém trhu se pohybují kolem jednoho tisíce automobilů ročně. Přehled základních cen najdete v tabulce pod článkem.
Doporučujeme: Co ukázala diagnostika našeho Peugeotu 2008? Třeba že Grip Control není příliš potřeba
S Citroënem C3 Aircross jsme se během tiskové konference svezli, ale projížďka to byla natolik krátká, že z ní mnoho usoudit nemůžeme. Pocitově není Aircross tak měkký jako klasická C3, s testovaným tříválcem spojeným s automatem to rozhodně není žádný rychlík a v řízení necítíte zhola nic. Na běžné cestování by to ovšem mohl být dobrý společník. Uvidíme, co ukáže standardní redakční test.
Live | Feel | Shine | |
---|---|---|---|
1.2 PureTech 82 MAN | 309 900 Kč | 339 900 Kč | --- |
1.2 PureTech 110 MAN | --- | 374 900 Kč | 424 900 Kč |
1.2 PureTech 110 EAT6 | --- | 414 900 Kč | 464 900 Kč |
1.6 BlueHDi 100 MAN | 379 900 Kč | 409 900 Kč | --- |
1.6 BlueHDi 120 MAN6 | --- | 434 900 Kč | 489 900 Kč |