Za pravidelnou měsíční platbu můžete mít software na úpravu fotografií, online přístup ke knihovně počítačových her nebo Netflix – tak proč ne auto? S takovou myšlenkou se německé prémiové značky pustily prakticky v jeden okamžik do programů, které zákazníkům za pravidelný měsíční poplatek zajišťovaly přístup k různým modelům. Mělo se jednat o jakousi kombinaci operativního leasingu a půjčovny. Službu tohoto typu nabízely v USA Audi, BMW i Mercedes-Benz. Nyní BMW oznámilo, že s programem končí, ostatní dvě značky odpískaly podobný experiment už dříve.
Služba „Access by BMW“ měla dvě úrovně. Za měsíční paušál 2000 USD (přibližně 43 000 Kč) mohl zákazník využívat řady 4, 5 a X5. Za 3700 USD (80 000 Kč) měsíčně mohl přesedat mezi sportovními modely M4, M5, M6 a X5M. Služba však byla k dispozici pouze ve městě Nashville a vydržela jen dva a půl roku.
Neúspěchem skončila i snaha BMW vybírat od zákazníků pravidelné poplatky za jednotlivé prvky výbavy. V modelovém roce 2019 se značka pokoušela účtovat americkým zákazníkům 300 USD (6400 Kč) měsíčně za rozhraní Apple CarPlay, které umožňuje spouštět a ovládat aplikace z iPhonu přes palubní displej. Už na konci roku 2019 nicméně změnila názor a usoudila, že bude naopak lepší zařadit CarPlay do standardní výbavy.
Výjimkou potvrzující pravidlo, že přístup k různým modelům za pravidelný měsíční poplatek je pro automobilky komplikovaný a pro zákazníky nezajímavý, je Porsche. Stuttgartská značka své programy krátkodobých i delších pronájmů nedávno sjednotila pod hlavičku Porsche Drive a nabízí je i v několika evropských zemích. Zatímco ale v Německu nebo Švýcarsku služba funguje podle modelu klasické půjčovny, v USA je nadále k mání předplatné. Struktura je prostá. Za 2100 USD měsíčně můžete jezdit se všemi modely kromě 911, o tisíc dolarů vyšší poplatek vám zajistí přístup i k legendárnímu sporťáku s motorem „na špatné straně“.