Světové autosalony každoročně nabízí desítky nových modelů. Ať už se jedná o premiéry vozů na autosalonech v Ženevě, Paříži či Frankfurtu, každý rok se automobilky předhánějí v tom, která zde představí rychlejší, praktičtější, výkonnější či unikátnější model. Krátce na to se novinky vydávají na trh a stávají se zánovními ojetinami. Největší nabídku má tradičně značka zánovních aut Mototechna.
Většina nově představených automobilů si rychle najde své příznivce. Vždyť řada motoristů na uvedení novinek na trh nedočkavě čeká. Paradoxem přitom je, že se zároveň během pár měsíců objeví i v nabídce ojetin. Vyplývá to z analýzy inzerovaných ojetin se zaměřením na loňské premiéry, kterou připravila značka Mototechna ze skupiny AURES Holdings.
Problémem zbrusu nových aut je pro drtivou většinu kupujících vysoká cena. Nové auto si rozhodně nemůže dovolit každý. Mnoho lidí navíc záměrně nekupuje nová auta, ale radši si počkají, než se z novinky stane zánovní ojetina. Tímto krokem se dají ušetřit i stovky tisíc korun. Nový automobil běžně ztrácí přibližně 20% své hodnoty ihned poté, co opustí showroom.
Ještě zhruba před pár lety platilo, že když si zájemce o konkrétní vůz chtěl koupit čerstvou novinku na trhu, na níž neměl dostatek financí, musel zpravidla čekat i několik let, než se první kusy vysněného modelu objevily na sekundárním trhu s ojetinami. Dnes je ovšem situace naprosto jiná. „Nové modely jsme schopni zákazníkům našich autocenter nabídnout zpravidla do několika měsíců od chvíle, kdy byl konkrétní vůz představen, respektive uveden do prodeje,“ říká Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings.
Typickým příkladem vozu, který se v inzerci začal objevovat již po několika měsících, je auto roku 2018, Ford Focus čtvrté generace. „Model, který byl představen v dubnu minulého roku, se v nabídce naší značky Mototechna, která se zabývá prodejem zánovních vozů, objevil během letošního ledna, tedy po osmi měsících od jeho oficiální premiéry,“ dodává Topolová.
Z modelů, které byly představeny v roce 2018, se již na sekundárním trhu začaly ve větší míře objevovat Hyundai Santa Fe, Mercedes třídy A nebo Citroën Berlingo. Skutečnost, že se nedávné novinky rychle objevují na trhu s ojetými automobily, je silně podpořena operativními leasingy. Řada mladých ojetin má svůj původ právě zde. Najdeme mezi nimi ale i mnoho předváděcích vozidel prodejců. Tyto automobily mívají ještě méně najeto a nezřídka tak představují velice dobrou nabídku.