Pražský magistrát plánuje pro Modřanskou ulici zásadní změny. Vytížená komunikace se čtyřmi proudy by měla nově dostat vyhrazený pruh pro vozidla MHD i dva speciální pro cyklisty. Informovali jsme o tom na začátku minulého týdne a zároveň požádali Prahu o vyjádření. To přišlo do redakce až nyní.
„V rámci preference MHD se připravuje opatření, kterým se zřídí vyhrazený jízdní pruh pro autobusy (dále i pro vozidla TAXI, pro cyklisty, MP a IZS) na komunikaci ulice Modřanská v úseku od křižovatky s ulicí ČS. exilu, až po odbočení do ulice Pikovická, kde je obratiště Nádraží Braník. V tomto úseku skutečně zbude pro individuální automobilovou dopravu jeden jízdní pruh (pouze směr do centra). Vyhrazený jízdní pruh pro autobusy nebude časově omezen, a to na základě požadavku organizace ROPID,“ odpověděl na dotazy Autobible mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman.
Z toho vyplývá, že dva pruhy směrem z centra na Modřanské ulici zůstanou. Pro řidiče ale bude výrazně obtížnější projet směrem do centra. Autobusový pruh bude bez časového omezení, tedy platný i mimo špičku. To je zvláštní, protože Praha k takovým opatřením přistupuje hlavně na velmi vytížených místech, která trpí nepředvídatelnými zácpami. Jde například o Jižní spojku před Barrandovským mostem směrem na Smíchov nebo ulici V Holešovičkách směrem do centra. Na řadě jiných míst pak má autobusový pruh jen časové omezení na špičku, platí tedy pouze ve všední dny, například od 6 do 10 hodin a od 14 do 19 hodin. Takový případ je v ulici Vrchlického směrem do centra nebo na Černokostelecké směrem z centra.
.
Hofman potvrdil i domalovaní pruhu pro cyklisty: „Od tohoto odbočení (do ulice Pikovická, pozn. red.) zůstávají zachovány dva jízdní pruhy pro veškerou dopravu a s ohledem na dostačující šířkové uspořádání je zde navržen i vyhrazený pruh pro cyklisty. V této koncepci je ulice Modřanská upravena až do prostoru křížení s ul. Branická.“
Cyklisté by měli mít nově k dispozici i pruh směrem z centra. „V řešeném úseku zůstává počet jízdních pruhů pro motorová vozidla zachován a integruje se opatření pro cyklisty v podobě vyhrazeného pruhu. Ten je navržen v úseku od ulice Branická po ulici V Náklích,“ dodal Hofman.
Povltavská cyklostezka neodpovídá normám
Na otázku Autobible, proč je nutné umístění pruhů pro cyklisty do Modřanské ulice, když paralelně s ní jen o pár set metrů dál vede cyklostezka podél Vltavy, odpověděla specialistka silničního správního úřadu pražského magistrátu Andrea Davidová: „V dané lokalitě skutečně souběžně vede cyklotrasa A2. Její význam je rekreačně-dopravní, slouží především v letní sezoně a za denního světla, přičemž se na ní pohybují kromě cyklistů i chodci, běžci a bruslaři. V žádném úseku se nejedná o samostatnou cyklistickou infrastrukturu, ale převážně o legalizovaný cyklistický provoz na chodnících a parkových cestách, z hlediska bezpečnosti a plynulosti provozu ve zcela neodpovídajících nedostatečných a nenormových parametrech.“
Podle Davidové by náprava současného stavu cyklostezky byla nákladná a složitá, pracuje se na ní už roky. I proto bylo lepší připravit dopravní značení v rámci oprav Modřanské ulice s tím, že provoz automobilové dopravy bude zachován ve dvou jízdních pruzích až na zmiňovaný úsek s autobusovým pruhem, který měří přibližně 950 metrů. Souběžně s úsekem, na němž má pruh vzniknout, přitom vede tramvajová trať, která zajišťuje spojení Modřan s centrem.
Z návrhu, který Praha zveřejnila na své úřední desce (kopie je ke stažení zde) nicméně vyplývá, že vznikl pouze na základě žádosti architekta Tomáše Cacha, který je aktivním členem sdružení Auto*Mat. Jako první na to na svém blogu upozornil D-Fens. Spolek Mobilita 2014, který se zabývá dopravou, proto také už podal připomínku k návrhu.
„Je pravda, že návrh byl podán jen na základě žádosti pana architekta Cacha, který ale o to byl požádán objednatelem akce,“ uvedla Davidová. Objednatelem je míněna Technická správa komunikací (TSK). Tomu odpovídá i fakt, že Cach s TSK dlouhodobě spolupracuje.
„Dopravní změny na komunikaci Modřanská byly projednávány na koordinačních jednáních se zástupci Technické správy komunikací hl.m. Prahy, jako objednatele akce a správce komunikace, společností ROPID, Dopravního podniku hl.m. Prahy, Policie ČR, odboru dopravy a odboru pozemních komunikací a drah Magistrátu hl.m. Prahy a zástupci Prahy,“ vyjmenovala Davidová.
Odbor silničního správního úřadu magistrátu nyní kompletuje připomínky, které k danému návrhu došly. Jakmile bude hotovo, vydá úřad takzvané konečné opatření obecné povahy pro stanovení místní úpravy provozu, jež bude obsahovat i vypořádání připomínek. „Obvyklá doba od podání návrhu po vypořádání se s připomínkami je asi dva až čtyři měsíce,“ řekla Davidová. Praha by tedy mohla začít s úpravou Modřanské ulice už během jara.
Paradoxní je, že městská část Praha 4, do které Modřanská ulice spadá, se změnami nesouhlasí. Zastupitelstvo je projednávalo na svém středečním zasedání. Nelíbí se mu nejen plánované snížení rychlosti ze současných 70 na 50 km/h, ale i zřizování nových cyklopruhů. Radnice tedy bude zřejmě také návrh připomínkovat.