Porsche Taycan ukázalo, že i ty vůbec nejlepší elektromobily pořád mohou autům z 80. let leda tak závidět

12 nových názorů
  • Porsche Taycan zvládlo vytrvalostní test na okruhu Nardò

  • Vůz ujel za 24 hodin 3425 kilometrů 

  • Na poměry elektromobilů je to pozoruhodný výsledek...

  • ...který ale nechtěně dokládá, že i ta vůbec nejlepší elektrická auta pořád mohou některé věci autům starým přes 30 let tak akorát závidět

Porsche ještě před oficiálním odhalením svého historicky úplně prvního elektromobilu Taycan oznámilo výsledek zajímavého testu. Automobilka vzala jeden prototyp na vysokorychlostní okruh Nardò, aby prověřila, jak si tato novinka vede z pohledu dlouhé jízdy. Taycan v zásadě obstál, ale nechtěně také dokázal, že i ty úplně nejlepší a nejmodernější elektromobily současnosti pořád mohou některé věci automobilům starým klidně i téměř čtyřicet let leda tak závidět.

3425 km za 24 hodin 

Porsche Taycan ujelo za 24 hodin přesně 3425 kilometrů, přičemž v automobilu se vystřídalo celkem šest jezdců. Během dne dosáhla teplota vzduchu až 42 °C, zatímco teplota vozovky se vyšplhala na 54 °C. Taycan všechno zvládl bez nejmenšího problému.

Výsledek to je mimořádně zajímavý z pohledu elektricky poháněných automobilů. Porsche tímto testem demonstrovalo, že doby elektromobilů typu Peugeot iOn schopných ujet pár desítek kilometrů nízkou rychlostí jsou ty tam. Rychlost Porsche Taycan se během testu údajně pohybovala v rozmezí 195 až 215 km/h takže o tom, že by tahle novinka byla pomalá, nemůže být vůbec řeč. Když se ale zadíváte na těch několik málo zveřejněných čísel blíže, jeden problém se tu přece jen objevuje.

Porsche Taycan v prvním testu: 0-200 km/h zvládne i třicetkrát za sebou a opravdu jezdí jako Porsche
Přečtěte si také:

Porsche Taycan v prvním testu: 0-200 km/h zvládne i třicetkrát za sebou a opravdu jezdí jako Porsche

Ujet vzdálenost 3425 km za 24 hodin znamená průměrnou rychlost 142,7 km/h, což v 21. století věru není nic pozoruhodného. Možná i proto Porsche v tiskové zprávě výslovně zmiňuje rychlost jízdy nového Taycanu. Když ale vezmeme v úvahu průměr 200 km/h, pak nám vychází, že auto fyzicky jezdilo po okruhu přibližně 17 hodin. Zbývajících sedm hodin stálo, přestože automobilka využila rychlodobíjení (i když tisková zpráva přímo nespecifikuje, jak přesně Taycan během testu dobíjela). A to je právě ono.

Téměř 6000 km za 24 hodin už v roce 1983

Elektromobily typu Porsche Taycan, nebo také Jaguar I-Pace, Audi e-tron a Mercedes-Benz EQC už nemají ambice být těmi pomalými krabicemi určenými pro dojíždění do města. Chtějí být plnohodnotnou náhradou za klasický osobní automobil. Jenže právě z tohoto úhlu pohledu je pořád cestování na dlouhé vzdálenosti výrazně horší než to, co umí obyčejná auta se spalovacím motorem. A tím nemyslíme obyčejná auta současnosti, ale klidně i více než 30 let staré stoje. Chcete příklad?

Mercedes byl v roce 1983 ve stejné situaci jako Porsche. Ve Frankfurtu měl představit nový model 190 E 2.3-16 a tak ho během srpna vzal do Nardò. Výsledek? Padesát tisíc kilometrů ujetých za zhruba 202 hodin, což znamená průměr 247,5 km/h. Za 24 hodin zvládl tenhle automobil bezmála šest tisíc kilometrů. Před více než třiceti lety...

Třeba Mercedes byl v roce 1983 ve stejné situaci jako Porsche s Taycanem. Na frankfurtský autosalon toho roku byla naplánovaná premiéra modelu 190 E 2.3-16 a aby měla tahle premiéra patřičnou vážnost, během srpna vzala automobilka tři exempláře také do Nardò. Výsledkem byly tři vytrvalostní rekordy, a sice čas potřebný pro ujetí vzdálenosti 25 000 km, 25 000 mil a 50 000 km.

Pro 50 tisíc kilometrů bylo potřeba zhruba 202 hodin, což dává průměr 247,5 km/h. V roce 1983. A i když Mercedes svou tehdejší novinku trochu upravil (jiný byl systém zapalování a vstřikování paliva, vůz neměl plánovaný posilovač řízení a úpravy se týkaly i chlazení), tehdejší technika jen těžko snese srovnání s tím, co nabízí patrně nejmodernější sériově vyráběný elektromobil současnosti. Přesto tenhle „obyčejný“ sedan osazený benzinovým motorem o objemu 2,3 litru o výkonu skromných 136 kW (185 k) potřeboval pro ujetí 3425 km jen necelých 14 hodin. Respektive zvládl za 24 hodin 5940 km.

Srovnání: Audi e-tron je větší než I-Pace a EQC, ale má nižší dojezd a je pomalejší
Přečtěte si také:

Srovnání: Audi e-tron je větší než I-Pace a EQC, ale má nižší dojezd a je pomalejší

V roce 1989 pak Subaru Legacy předvedlo něco podobného, když zvládlo 100 000 km s rychlostním průměrem 223,345 km. A pokud vás zajímá nějaká specialita osazená klasickým spalovacím motorem, tak třeba takový Volkswagen W12 ujel v Nardò za 24 hodin dokonce 7749,4 km, což dává průměr 322,89 km. Stalo se tak začátkem roku 2002, nicméně tenhle supersport se nikdy nevyráběl.

Elektrická auta samozřejmě mají spoustu výhod. Především v místě, kde jezdí, neprodukují žádné emise. Porsche Taycan zaručeně nabídne také perfektní jízdní vlastnosti a dynamiku, o které si mohou Subaru Legacy nebo Mercedes 190 E 2.3-16 nechat tak akorát zdát. Jenže pokud jde o jízdu na větší vzdálenosti, tahle stará a obyčejná auta mají pořád výrazně navrch také ve srovnáním s tím nejlepším, co dnes najdete na trhu (ano, Porsche Taycan si už můžete rezervovat). A zatím to vypadá, že se to v dohledné době hned tak nezmění.

emil (neregistrovaný)
proč tisíce kilometrů? dojíždím 75 km do práce, s parkováním bez možnosti dobíjení. O ee autě jsem uvažoval, ale to který by i tenhle kousek zvládlo s dostatečnou rezervou je cenově absolutně mimo. Koupil jsem si o třídu větší klasiku a taky bych neměnil...
JohnST (neregistrovaný)
Vidim ze elektrofanatici si budu mlet svoje nech sa deje co sa deje. Zadubenost je blba vlastnost.
Sim (neregistrovaný)
To je zase článek o hovnu... Srovnávat nesrovnatelné... Jak laciné... Z hlediska bezpečnosti je žádoucí se každé cca 2 hodiny na chvíli zastavit.. U některých elektromobilů na další dvě hodiny dobijete tak rychle že nemáte ani čas dojít na záchod, prdnout si a vrátit se... Natož si dát třeba kafe.
David (neregistrovaný)
Taky jsem se svezl s Jaguarem I Pace, dynamika slušná, ale aby mi to vzalo dech to ani náhodou a ten uměly zvuk z reproduktoru to byl teprve fujtajbl.
Jiří (neregistrovaný)
Kdo by chtěl s Porsche Taycan jet v kuse 24 hodin? Osobně mě hlavně zajímá dynamika, která by měla být excelentní. Jezdil jsem s elektrickou kočkou (Jaguarem I Pace) a ta dynamika okamžitého výkonu k dispozici to je to, co vám vezme dech. Dnes bych už benzín nebo nějaký hybrid s prodlevou plunu (fujtajbl) či nedejbože diesel, nechtěl! Za 24 hodin za volantem i s přestávkami byste nevnímali už nic. Nejsem na dlouhé cesty. Někdo třeba ano, ale i na delší si uděláte (byste si měli) přestávku. Neřídím unaven a chci být svěží a užít si to. Výše srovnávané je v praxi bezvýznamná maličkost!
Jiří Guth (neregistrovaný)
Kolik lidí potřebuje ujet za 24 hodin tisíce kilometrů v kuse??? Jezdím 4 roky v elektroautě a neměnil bych.
SirTom (neregistrovaný)
A nebo Saab v´86 na Talladega okruhu udělali tuším 12 světových rekordů, 100.000 km s průměrem 210km/h! Ale hlavně celou tu legraci udělali s několika auty, která byla zcela standardní a byla náhodně vybrána ve fabrice!
  • Našli jste v článku chybu?