- Stylový vzhled
- Moderní asistenční systémy
- Chytře vymyšlený interiér
–
- Vyšší základní cena
- Velké množství příplatků
„California Dreamin‘“, zpívá se v letitém hitu od The Mamas & Papas. Kvůli koronaviru se zdá, že spousta tuzemských občanů si letos o prázdninách brouká spíše něco jako „Croatia Dreamin‘“. Stejně jako my, když jsme na přelomu dubna a května hledali za volantem velké Californie české alternativy k výletům za mořem.
Podle původních plánů jsem měl být tou dobou někde v teplejších končinách jižního Chorvatska a po návratu sepsat kromě testu Volkswagenu Grand California také další díl z nekonečné mediální telenovely zemí českých – Cesta do Chorvatska 2020. Jenže neviditelný nepřítel nám plány totálně zhatil. Víte co? Možná jsem za to i trochu rád. Všechna ta opatření totiž zapříčinila, že jsem snad po dvaceti letech podnikl větší cestu po České republice. Zavřené kempy pak přinesly nutnost bezvýhradně testovat vše, co Grand California nabízí.
Střízlivější než California XXL
Jméno California má značnou popularitu. Malá dodávka nabízející možnost přespání se během několika generací stala legendou. Proto v roce 2017 přitáhlo představení konceptu Californie XXL obrovskou pozornost. Tradiční označení, ale ve větším provedení. Ideál pro všechny, komu začínala být California malá. Koncept sliboval velké věci. Třeba prosklenou střechu, podélné spaní vzadu, prostornou koupelnu, která se vysouvala do středu vozu, podlahové topení, ovládání přes tablet nebo dokonce vzduchové odpružení umožňující nastavit výšku u každého kola zvlášť. Tím odpadla potřeba vyrovnávacích nájezdů. Paráda!
Rok 2018 přinesl sériovou verzi. Ta si ponechala zajímavý design a víceméně i uspořádání interiéru. Ale zřejmě kvůli ceně se ty nejvíce cool záležitosti k zákazníkům nedostaly. Přesto se pořád bavíme o plnohodnotném obytném autě. Volkswagen nabízí verze 600 a 680. První jmenovaná je kratší, ale vyspí se v ní až čtyři pasažéři. Dva napříč vzadu, dva v posteli pod střechou v přední části, dodávané na přání (+66 608 Kč). Delší varianta plní roli luxusnějšího provedení. Spí se podélně vzadu na větší posteli, ta střešní dostupná není. Naším případem byla první jmenovaná verze.
Takže jsme dostali k dispozici koupelnu o půdorysu 84 × 80 cm se sprchou, záchodem, skříňkami a umyvadlem. Dva vařiče v kuchyni, dřez, šuplíky, lednici o objemu 70 litrů a poctivý mrazák. Ten se sice zdá na pohled malý, jenže je dost dlouhý. Nechybí nádrže na čistou (110 l) a špinavou (90 l) vodu nebo vytápění. Topit lze elektřinou, plynem, případně naftou. Nebo kombinací různých zdrojů. Teplota vody i vzduchu se nastavuje přes dotykový panel. Spolu s řadou dalších věcí, jako je osvětlení, wi-fi (pokud je ve výbavě, +17 113 Kč), případně audiosystém. Na tomto panelu lze také sledovat stav vody v jednotlivých nádržích i stav baterie napájející nástavbu. Pro týdenní kempování to vypadá jako dostatečná výbava.
Cože? Severní Čechy?
Před cestou plníme auto vším potřebným haraburdím (zejména tím na windsurfing) a také čistou vodou. Chvíli se zdá, že vše běží hladce, dokud se pod autem neobjeví kaluž vody. Závada? Nikoliv. Nějaký ventil je otevřený, jen se musí zjistit, který. Vypustit lze samozřejmě všechny nádrže, naším nepřítelem se po důkladném průzkumu auta ukázal být ventil Frost Control. Jde o mechanickou ochranu před zamrznutím systému ohřevu vody. V návodu se píše, že před odstavením auta v zimě je nutné vodu vypustit. Pokud to neuděláte a teplota klesne pod zhruba tři stupně, tento ventil se automaticky otevře a voda vyteče. Protože naše California kvůli viru před zápůjčkou dlouho stála a rána byla mrazivá, dost možná se právě tohle stalo.
Po opětovném doplnění vody vedly naše první kilometry do severních Čech. Ty sice svou pověst možná trochu vylepšily díky seriálu Most!, ale když někomu řeknete, že místo k moři pojedete do Mostu nebo Sokolova, bude si myslet, že vám v karanténě definitivně hráblo. Jenže právě tady by jednou mohlo být opravdu hezky, protože je zde hned několik zatopených dolů. Jmenovitě Milada u Ústí nad Labem, jezero Most a jezero Medard u Sokolova. Je potřeba zdůraznit budoucí čas. Milada je co do rekreačního vyžití nejdál. V praxi to znamená, že zde neplatí zákaz koupání. Je to ideál pro vodní sporty, válení se na pláži, procházky. Zázemí tu ale zatím spíše nenajdete. V Mostě se pořád ještě koupat nesmí, což je velká škoda.
Jezero Medard, ačkoliv je už dva roky napuštěné, také na realizaci velkých rekultivačních plánů čeká. Po domluvě zde zkoušíme zajet přes zákaz k vodě, ale nakonec to vzdáváme. Prudké klesání na prašné cestě by mohlo být při cestě zpět pro naloženou Grand Californii s pohonem předních kol problém. Zatím tedy pořád platí, že případným severočeským návštěvníkům zbývají Nechranice. Nádrž s nejdelší sypanou hrází ve střední Evropě (3280 m). Na hotely zapomeňte, ale kempy tu jsou. Kdo vlastní něco jako Grand Californii, ten má vyhráno.
Prvních pár stovek kilometrů hned také ukázalo, co bude hlavní trumf německé novinky. Není žádné tajemství, že za stejné peníze lze pořídit podobně velký, ale levnější obytný automobil. Jenže tento jede jak moderní dodávka. Nabízí silný motor (130 kW/177 k), dvouspojkovou převodovku a může mít spoustu asistenčních systémů (Lane Assist, Rear Traffic Alert, Trailer Assist, Cross Wind Assist, nouzové brzdění, hlídání mrtvého úhlu, adaptivní tempomat a tak dále). Jen si musíte připlatit. Kompletní sada vyjde v rámci paketu Asistenční systémy řidiče III na 102 tisíc. Celé vám to dohromady dává možnost cestovat téměř jak s osobním autem.
Horní lůžko není jen pro děti
Na úvod jsme stihli pouze Miladu, na další severočeské vodní plochy došlo až po prvním přenocování na soukromé zahradě kdesi u Bíliny v obci, co se jmenuje Měrunice. Dalo by se říct, že tady „zemřel nejlepší přítel člověka“, ale pokud vyhledáváte rybaření, může být místní rybník takový tajný tip.
První noc znamenala mírné obavy. V mnoha testech jsem se dočetl, že horní lůžko na straně řidiče dlouhé 1900 mm a široké 1220 mm je jen pro děti. Na tom zadním (1930 × 1360 mm) spal táta a já jsem musel právě nahoru. Už nosnost 150 kg ale ukazuje, že to s tím dětským určením není tak žhavé. Fakticky se tu vyspí jedna větší osoba tak do 180 cm a jedno dítě. Nebo dvě děti. Jen to chce trochu zručnosti zejména ve chvíli, kdy po skládacím žebříku lezete dolu. Nahoře jsem nakonec zvládl šest nocí. Zadní postel je ale pohodlnější. Jednak díky rozměrům, jednak kvůli tlustší matraci a přidaným pružinám na roštu.
Zatímco v Měrunicích jsme měli k dispozici alespoň elektřinu, u Jesenice nedaleko Chebu už jsme nikoho k „ubytování“ nepřemluvili. Jen jsme dostali doporučení na místo u vody, kde je celonoční stání tolerováno. Výsledkem byl asi nejhezčí večer celého výletu. Po setmění se krajem rozlehlo dokonalé ticho a tma narušovaná jen ohněm z našeho přenosného ohniště. Případně diodovou lištou, kterou má Grand California nad bočními posuvnými dveřmi. Každopádně přehrada Jesenice je na turisty řádně připravená. Kromě obvyklých věcí typu půjčoven nebo kempů je v její těsné blízkosti velká venkovní motokárová dráha. A to se rozhodně hodí!
Rozkoš a první servis
Třetí den na cestě přinesl obvyklý ranní rituál. Kafe uvařené na plynovém vařiči, snídaně na rozkládacích židlích, nějaká ta ranní hygiena a odjezd vstříc další lokalitě. Balení je u Grand Californie dílem okamžiku. V zásadě jen uložíte „zahradní nábytek“ do zadních dveří a odjíždíte.
My jsme to oproti původním plánům směřujícím do jižních Čech vzali napříč republikou na Rozkoš. Protože jsme kromě jiného naháněli po ČR vítr a větrná předpověď si ten týden dělala, co chtěla. S malou zastávkou v osadě Kladská, na oběd v Berouně a v koloně za Hradcem jsme navečer přijeli do cíle. Tentokrát žádný punk, ale předem připravená záležitost. U Rozkoše je takzvaný stellplatz. Místo, kde lze tábořit s obytným autem nebo karavanem a kde máte k dispozici elektřinu, čistou vodu a výlevku vaší integrované žumpy. I to k nové Grand Californii patří. A je pravda, že po třetí noci už bylo servisní místo potřeba, neboť některých náplní bylo v autě nedostatek a jiných zase přebytek. Mimochodem, úplné naplnění „žumpy“ poznáte podle indikátoru vedle záchodové mísy.
Kazetu od záchodu pak jednoduše vyndáte, vylejete, přidáte chemii a vrátíte zpět do prostoru pod záchodovou mísu. Pokud byste se nechtěli namáhat, můžete ji k výlevce táhnout jako příruční zavazadlo. S jistotou elektrické přípojky jsme tuto noc strávili opět v pěkně vyhřáté kabině. Vítr se sice znovu nedostavil, ale západ nad Rozkoší byl vyloženě mořský.
Přes Zderaz na Lipno
Východočeská část cesty přinesla projížďku Orlickými horami a skončila na Suchém vrchu. V místním bufetu si nikdo nic nedal, jelikož bylo znovu zavřeno. Jenže to člověka netrápí, když má po ruce lednici a možnost uvařit kávu. Posilnění se hodilo, protože přejezd do obce Zderaz, kde nám majitelé hotelu Renospond umožnili na jednu noc zaparkovat (díky), byl pěkně otravný. Grand California 600 smí pod most vysoký minimálně 3,1 m. A to může v kombinaci s uzavřenými silnicemi a dalšími pracemi na objízdných trasách přivodit nemalé potíže. I my jsme potkali na objížďce most, před kterým bylo nutné se otočit. V takové chvíli se hodí couvací kamera i obří zpětná zrcátka.
Na okreskách přijde vhod i pohodlné odpružení. Mimochodem, oproti Crafteru tu jsou zesílené tlumiče i stabilizátory, kompenzující váhu nástavby a vyšší těžiště. Když se někdo sveze s Grand Californií prázdnou, bude vám říkat, jak uvnitř všechno „rachtá“. To je u těchto aut běžné. Pokud ale vůz naložíte a do skříněk dáte nějaké oblečení, situace se výrazně zlepší. Odhlučnění není špatné, i když motor samozřejmě slyšet pod zátahem je. Přece jen se bavíme o dodávce. Zvyk také vyžaduje laxní reakce na plyn. Inu, ekologická daň dnešní doby.
Krátká zastávka na přehradě Seč coby další možné alternativě ke koupání a pak rychlý přesun přes České Budějovice a Český Krumlov do Černé v Pošumaví. Po čtyřech dnech zpátky v civilizaci, protože v místním kempu parkovala řada obytných vozů, dokonce včetně luxusního a extrémně drahého Morela. Pro neznalé karavanisty, to je takový ten obytný autobus, co si s sebou veze Smart. Pro nás to byla možnost naplno využít sezení uvnitř, protože konečně foukalo a plovák i plachty po celou cestu překážející u záchodu bylo kde venku bezpečně odložit. Stůl uložený na zadní posteli se zahákne na boční stěnu a postaví před druhou řadu sedadel. Přední sedadla se otočí proti směru jízdy a je to. Vysedává se tu výborně. Chtělo by se říct, že by tu mohlo být více prostoru, ale proč bychom něco takového zmiňovali. Po několikahodinovém koupání v pěkně studeném Lipně stačí horká sprcha (vodu si můžete nastavit na 40 nebo 60 stupňů), vytopený interiér, čaj a polívka. Potřebujete něco více?
Království za obytňák
S Grand Californií jsme nakonec po Čechách ujeli 1500 km, mimochodem s průměrem 10,7 l/100 km. S autem jako takovým se jezdí na poměry obytňáků výborně, řada lidí ale zřejmě dá kvůli ceně přednost něčemu od specializovaných firem. Klasická obytná auta umí být levnější, někdy i praktičtější. Velká California ale má styl, moderní jízdní asistenty a spoustu vychytávek. Možnost využívat širokou servisní síť velkého německého koncernu také není k zahození.
Ať už dáte přednost čemukoliv, v současnosti platí, že mít obytňák je obrovská výhoda. Bez ohledu na to, co vláda zase vymyslí, můžete i v této době cestovat celkem bezstarostně. Možná ne do zahraničí, ale také u nás jsou krásná místa. Třeba Nové Mlýny, Slezská Harta (přezdívaná jesenické moře) nebo samozřejmě Máchovo jezero. Všude tam jsme se už nedostali. Týden byl zkrátka na obhlídku všech významnějších lokalit, kam v létě vyrazit za koupáním, málo. Alespoň jsme to zkusili.
Foto: autor
Technické údaje | Volkswagen Grand California 600 |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | řadový čtyřválec |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1968 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1): | 130/3600 |
Nejvyšší točivý moment (Nm/min-1): | 410/1500-2000 |
Převodovka: | osmistupňová dvouspojková |
Poháněná kola: | pohon předních kol |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 10,7 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 162 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 5986 |
Šířka bez zrcátek (mm): | 2040 |
Výška (mm): | 2971 |
Rozvor náprav (mm): | 3640 |
CENY A VÝBAVY | |
Cena modelu od (Kč): | 1 464 432 |