Pod kapotou lze mít tři úrovně elektrifikace. Kromě hybridní jednotky e-DCS6 kombinované s motorem 1.2 PureTech o výkonu 145 koní můžete mít i plug-in hybridní jednotku s baterií o velikosti 17,8 kWh a výkonu 195 koní, které pomáhá spalovací motor o objemu 1.6 litru. Kromě toho nabízí výrobce dvě čistě elektrické verze.
Ta větší s kapacitou 97 kWh poskytuje modelu e-3008 rekordní dojezd 680 km na jedno nabití. My máme na test tu slabší variantu s 73 kWh, jejíž udávaný dojezd je 522 km. Přestože tato hodnota je dosažitelná jen v ideálních podmínkách, je fascinující sledovat vývoj elektromobilů takhle v přímém přenosu.
Video: Premiéra modelu e-3008
Ještě nedávno byla baterie o kapacitě 50 kWh tou větší v nabídce, dnes je v základu 73 kWh a na trh se blíží varianta s téměř 97 kWh. A to vše při relativně stejných cenových hladinách.
Tohle je jasný znak toho, že jakmile se hon za dojezdem a kapacitou zastaví, začnou se ceny snižovat. Prozatím jsou tato auta samozřejmě v cenově vyšších sférách, námi testovaný kus je za 1,1 milionu korun. Tak, jdeme testovat.
První trumf: Design, který přitahuje pohledy
Rovnou prozradím, že Peugeot e-3008 má tři trumfy, do kterých je snadné se zamilovat. Tím prvním je vnější vzhled. Pohledné SUV s celkovou délkou 4542 mm a rozvorem 2730 mm na silnici přehlédnout nelze.
Jestli je v něčem Peugeot přeborník, tak v tom, jak i z SUV udělat opravdu krásné auto. Originálně ztvárněná maska, krásný boční profil, elegantní ztvárnění sloupku C a i ta zadní, zcela kolmá záď, vypadá k světu. Tohle prostě Peugeot umí.
Druhý trumf: Interiér jako z jiného světa
Druhým trumfem je interiér. Ten první pohled vám vyrazí dech, protože nic podobného na trhu nenajdete. Tolik ploch, materiálů, hran, záhybů a tvarů, barev a odlesků. Charakterická architektura i-Cockpit s malým volantem, prémiově zpracované materiály a obří 21" levitující HD displej (s 540 mm úhlopříčkou) a ještě doplněný o originální lištu s virtuálními tlačítky i-Toggles. Netradičně umístěný volič směru jízdy umožnil opravdu originální zpracování středové konzole s několika úložnými prostory.
Z hlediska praktičnosti potěší prostorný zavazadlový prostor o objemu 520 litrů, což je z velké části dáno vysokou karoserií a konstrukcí s pohonem předních kol. Díky velkému rozvoru se můžete těšit i na dostatečný vnitřní prostor, i když hlavy zadních cestujících se musí vzdát prostoru na úkon vizuálního potěšení okolního světa. Jinými slovy, ta svažující se střecha ubírá místo na hlavu.
Třetí trumf: Luxusní sedačky s masáží
Třetím trumfem jsou sedačky. V rámci této třídy mě nenapadá, kdo by měl lepší. Prodloužitelný sedák, odvětrávání, vyhřívání, vzduchově regulovatelné bočnice a korunuje to fantastická funkce masáže.
Dobře, lepší má snad jen ID.7, která ještě masíruje zadek. To jsou věci na tom světě! Z těch sedadel se vám zkrátka nebude chtít vylézat. A navíc ten samý komfort má i spolujezdec. To také nebývá vždy pravidlem.
Paradoxně zrovna ovládání sedadel je asi nejtěžší disciplína v rámci infotainmentu. Najít, kde se zapíná ta masáž, případně, jak zapnout ventilaci, to chce vědět, kam zajít a rozhodně je u toho třeba přemýšlet. Nejjednodušší je nahmatat poslepu tlačítko na boku sedačky a to zobrazí příslušné menu.
Technika a jízdní projev
Varianta s 73 kWh baterií nabízí výkon 157 kW (210 k) a zrychlí z 0 na 100 km/h za 8,8 sekundy. Dojezd činí 522 km dle WLTP, přičemž kombinovaná spotřeba se pohybuje okolo 17 kWh/100 km. Výrobce slibuje nabíjení až 160 kW.
Pro nabíjení z wallboxu má e-3008 třífázovou palubní nabíječku s výkonem 11 kW. V zimě vás zahřeje tepelné čerpadlo a fakt, že dojezd moc neutrpěl. Peugeot poskytuje záruku na trakční baterii v délce 8 let nebo 160 000 km.
A jízda? Tak předně klasicky nejde nepochválit absenci jakéhokoliv hluku nebo vibrací. Ani když se snažíte, elektrický motor prostě slyšet nejde. Tohle a lineární zrychlování musí učarovat každému, kdo umí ocenit pohodlí a má rád klid za volantem.
Specialitou je malý volant, resp architektura i-Cockpit, která je poznávacím znamením značky. Řídit tak velké a těžké auto tak malým volantem s hodně posíleným řízením je po přesednutí z jiného vozu pokaždé zážitek.
Volant má příjemný tvar, ale je třeba jej mít docela hodně v klíně, aby se dobře držel. Citu v něm moc není, ale to asi v této kategorii tolik nevadí. Co mi naopak trochu vadilo, byl tvrdší podvozek, který této kategorii úplně neladí. Z části za to mohou velká 20 palcová kola. Vypadají dobře, ale pro ten snížený komfort bych vás od nich asi odradil.
Slabší dynamika, ale královské svezené
Peugeot reaguje na plyn poměrně vlažně. Má to sice pozitivní dopad na komfort jízdy, ale zrychlení z nuly na sto za téměř devět sekund není něco, na co jsme u elektromobilů úplně zvyklí. Mírnou výhradu mám také k reakci pohonného ústrojí při změně režimu – pokud vůz zrovna rekuperuje a řidič šlápne na plyn, chviličku trvá, než začne zrychlovat.
Pohon předních kol má u elektromobilů výhodu především z pohledu prostorového řešení, ale vzhledem k vyšším výkonům jsme si už zvykli spíše na zadní pohon. Ten má výhodu v možnosti většího rejdu předních kol, lepší trakci a lepšímu pocitu z jízdy. Nevýhodou jak relativně vyšší dno zavazadlového prostoru.
Jenže u Peugeotu lze ty dvě výše popsané nevýhody spojit ve výhodu. Ta pomalejší a vlažnější reakce na pedálu plynu té hnané přední nápravě vyhovují a na suchu s trakcí žádný problém není. A když pak e-3008 pluje krajinou, v autě je absolutní ticho, “kočičí tlapky” masírují záda, díky řízení jste od světa izolováni a to dokonalé ticho rozbíjí jen kvalitní audiosoustava. Tohle auto do sebe něco má.
Spotřeba a nabíjení
Mimo obec bude e-3008 chtít zhruba 18 kWh na sto km(a baterie vystačí na 400 km), na dálnici si řekne o 24 kWh na sto km a nabíjení budete hledat spíš už po 300 km. Typicky se předpokládá především nabíjení doma, i když výrobce slibuje nabíjení výkonem až 160 kW. Absence možnosti baterii ručně předehřát bude v zimě limitující.
Peugeot e-3008 je určitě velkým posunem koncernu Stellantis na cestě za elektrickou budoucností. Hezký zevnějšek i interiér dělá hodně, elektrická část možná nedosahuje špičky, ale kapacity baterií 73 kWh a 97 kWh jsou nadprůměrné. V Čechách stojí přímo proti domácí Škodě Enyaq Coupé, která má podobnou cenovku a podobné parametry. Sice nenabízí tak skvělé designové prvky, ale nabízí pohon zadní nápravy a trochu příjemnější naladění podvozku.
+ originální interiér, skvělá ergonomická sedadla, dostatek místa a velký objem kufru, LED-matrix světla, velikost baterie |
---|
– tvrdší na velkých kolech, pomalejší a vlažnější reakce na plyn, občas nelogické uspořádání položek infotainmentu |