Od příštího roku začnou naplno platit nové normy měření spotřeby a emisí. No á metodika WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) nahradí současný cyklus NEDC. Má věrněji odrážet skutečnost a tedy přiblížit udávané hodnoty spotřeby a emisí běžnému provozu. Současný normovaný cyklus NEDC je totiž absolutně nerealistický.
Doporučujeme: Kratší převody a žádný stop-start? Nové měření spotřeby změní auta
Automobilky se postupně na nové měření spotřeby připravují a některé už začínají své zákazníky informovat o změnách. Nedávno vydal obsáhlou tiskovou zprávu na toto téma Mercedes-Benz a zajímavou infografiku připravil třeba Opel. Můžete se na ni podívat na oficiálních stránkách automobilky, ačkoli zrovna pro náš trh to příliš důležité není (zatím). Od podzimu 2017 musí být dle cyklu WLTP homologovány všechny nové modely, ty stávající musí na normu WLTP přejít nejpozději příští rok.
V následující tabulce se můžete podívat na to, jak se u vybraných modelů Opel změní udávaná spotřeba. Protože cyklus WLTP bere v úvahu i rozdílné velikosti kol, aerodynamické doplňky či dodatečnou výbavu, jsou hodnoty velice variabilní.
Model | Spotřeba dle NEDC l/100 km | Spotřeba dle WLTP l/100 km |
---|---|---|
Astra 1.4 74 kW (5MAN) | 5,4 - 5,5 | 5,4 - 9,0 |
Astra 1.0 T 77 kW (5MAN) | 4,3 - 4,4 | 4,8 - 7,3 |
Astra 1.4 T 110 kW (6MAN) | 5,4 - 5,5 | 5,6 - 9,4 |
Astra 1.6 T 147 kW (6MAN) | 6,0 - 6,1 | 6,0 - 10,0 |
Astra 1.6 CDTI 77 kW (6MAN) | 3,6 - 3,7 | 4,3 - 6,4 |
Astra 1.6 CDTI 100 kW (6AT) | 4,4 - 4,5 | 4,6 - 7,8 |
Mokka X 1.6 85 kW (5MAN) | 6,6 - 6,7 | 6,7 - 9,9 |
Mokka X 1.4 T 112 kW (6AT) | 6,4 - 6,5 | 6,4 - 10,4 |
Mokka X 1.6 CDTI 100 kW (6MAN) | 4,1 - 4,3 | 4,7 - 6,4 |
Insignia 1.5 T 103 kW (6MAN) | 5,7 | 5,5 - 9,1 |
Insignia 1.6 CDTI 81 kW (6MAN) | 4,0 | 3,8 - 5,9 |
Insignia 2.0 CDTI 127 kW (6MAN) | 5,2 | 4,5 - 7,7 |
Jak můžete vidět, v některých případech (zejména pokud má vůz velká kola a dodatečnou výbavu) se může hodnota udávané spotřeby významně posunout. Zajímavé ale je, že v jiných případech může dokonce klesnout, jak ukazuje příklad Insignie.
Pro běžného soukromého spotřebitele se u nás prozatím nic nemění, protože se ještě neurčují dodatečné daně podle tabulkové spotřeby a tedy emisí CO2, jako je tomu jinde. Vlastně si tedy jen zákazník bude moci udělat lepší obrázek o tom, jak bude jeho auto úsporné.
Doporučujeme: Auta mají o 23 % vyšší spotřebu než udávají, hybridy i mnohanásobně vyšší
Změnu pocítí především zákazníci v jiných evropských zemích. Například v Německu se budou nové hodnoty uvádět už od 1. září 2018 a jelikož dojde pravděpodobně k nárůstu normovaných emisí, zaplatí Němci od září za stejné auto víc, ačkoli v reálném provozu bude mít stejnou spotřebu. Německo totiž změnu daní neodložilo. V EU se bude hodnota WLTP a NEDC udávat souběžně až do 1. září 2021. Ve většině ostatních evropských zemí se zdaněním dle emisí CO2 nejsou požadavky na zdanění podle WLTP dosud schváleny. I flotilové cíle emisí, podle kterých automobilky platí vysoké pokuty za jejich překračování, se budou nadále vyměřovat podle normy NEDC. Tady vidíte, že nejde o nic jiného než o vaše peníze.
Ještě do září 2021 se budeme v prospektech setkávat s údaji dle norem NEDC a vedle nich uvidíme i hodnoty WLTP. Pokud by měl někdo pocit, že by se měla auta danit spravedlivě dle skutečné spotřeby a emisí, jen připomeneme, že takovou „spravedlivou“ daň již máme. Jmenuje se spotřební daň a platíte ji z klaždého litru benzinu nebo nafty. Takže kolik spálíte, tolik zaplatíte. Ale o tom, kolik řidiči ročně odvedou státu na daních, jsme už psali v samostatném článku Kolik stojí provoz auta na daních? Stát si z vás ročně vezme desítky tisíc.