Obchodní a marketingový ředitel společnosti Gebrüder Weiss Česká republika Jan Kodada komentuje první dny provozu nového mýtného systému.
Jak náročné pro vás bylo přejít na nový mýtný systém?
„Jsme přepravní firma a specialista v oblasti logistiky, proto pro nás samotný přechod na nový mýtný systém z technického a organizačního hlediska složitý není. Jako problematickou jsme ale vnímali celou situaci ohledně platnosti tendru, zavedení a následně spuštění mýta. Po dobu několika týdnů jsme neměli jistotu, zda k realizaci dojde a máme s ní počítat. Nyní byl již systém spuštěn, stále ovšem nevíme, zda bude smlouva plněna po dobu 10 let, nebo jen po dobu jednoho roku a následně bude vypsán nový tendr. Situaci stále sledujeme, ze strany Ministerstva dopravy bychom ale uvítali jasný a koncepční přístup. Uvědomujeme si, že se jedná o složitou problematiku, situace kolem mýta ale přináší nejistotu pro dopravce i přepravní společnosti.“
Nové mýto bylo během uplynulého víkendu spuštěno. Projevuje se to nyní nějak ve vašem běžném provozu?
„Předvánoční čas je nejvytíženějším obdobím a podle nás byl proto termín zvolený pro spuštění nového mýta značně nepraktický. Řešit před Vánoci jakékoliv dopravní komplikace navíc, ať už v podobě potenciálních kolon, zpoždění na přechodech nebo plánování objízdných tras po silnicích II. třídy, je pro nás velkou nepříjemností. U všech přeprav vedoucích přes problematická místa jsme samozřejmě museli nově počítat s rizikem delšího zdržení a vymyslet alternativu. Jsme ale rádi, že CzechToll situaci intenzivně řešil před spuštěním i během spuštění a ke zpoždění nakonec došlo jen v omezené míře.“
Jak vnímáte přínos nového mýtného z pohledu přepravní firmy?
„Pozitivně vnímáme fakt, že nový mýtný systém funguje na bázi satelitního sledování vozidel místo původní mikrovlnného systému. Sám o sobě je nejenom flexibilnější, ale zároveň je možné jej zapojit do plánovaného jednotného evropského mýtného systému. Jeho cílem je, aby všechny státy v rámci unie disponovali sjednoceným mýtným systémem. V reálu by to znamenalo pouze jedno zařízení pro více států nebo celou unii v každém z vozů. Nový systém zároveň přinese úsporu v podobě provozních nákladů na straně státu, dle odhadů až ve výši 1 miliardy ročně.“
Dotkne se zavedení nového mýta koncového zákazníka?
„Zavedení nového mýtného systému jako takového se v cenách spíše neprojeví. Ovšem rozšíření mýta na silnice I. třídy od prvního ledna 2020 bude jednoznačně znamenat zdražení pro koncového zákazníka. Dopravce totiž promítne vyšší platby za mýto na objednatele, ten pak následně na zákazníka. O něco dražší tedy budou všechny dnes převážené komodity, od mléka, másla, až po elektroniku či třeba nábytek.“