Hyundai tento týden představil novou generaci modelu i30, který je i na českém trhu velmi dobře známý. Kromě nemalých prodejních úspěchů za to může především skutečnost, že se tohle auto v České republice vyrábí a na tom se nebude nic měnit ani s příchodem nejnovější, v pořadí už třetí generace. I ta totiž sází hlavně na evropský původ. Design, technika a nakonec i testování, vše probíhalo v Evropě.
Jen pro připomenutí, Hyundai i30 se poprvé objevil v roce 2007. Nejdříve se vyráběl pouze v Koreji, až později byla výroba přesunuta do slezských Nošovic. Od počátků první generace prodala automobilka už na 800 000 exemplářů tohoto modelu, takže je na co navazovat. Prozatím přichází pětidveřový hatchback, pravděpodobně už v Ženevě příští rok se ale představí na českém trhu oblíbenější kombi. Hyundai má připravenou ještě třetí verzi. Jak naznačil Peter Schreyer ve své prezentaci při uvádění nové i30, tohle provedení nabídne délku kombi, ale splývavou záď. Že by se na nás chystal sedan v podobě evropské verze americké Elantry?
Je větší a pevnější
Nová generace Hyundai i30 měří na délku 4340 mm, široká je 1795 mm a vysoká 1455 mm. To v překladu znamená protažení karoserie o 40 mm, respektive nárůst šířky o 15 mm. Hodnota rozvoru náprav se mezigeneračně nezměnila, takže nejnovější i30 má pořád 2650 mm. Jak je v dnešní době obvyklé, klesla výška, a to přesně o patnáct milimetrů, což kromě designu (podpořeného třeba také nízkou a poměrně dlouhou kapotou) prospívá aerodynamice. Součinitel odporu vzduchu je u nové generace 0,30. Po vzoru jiných automobilek nasadil Hyundai také aktivní klapky v masce chladiče.
Základní rozměry | Hyundai i30 3. generace | Hyundai i30 2. generace | Volkswagen Golf | Opel Astra K |
---|---|---|---|---|
Délka (mm) | 4340 | 4300 | 4255 | 4370 |
Šířka (mm) | 1795 | 1780 | 1799 | 1809 |
Výška (mm) | 1455 | 1470 | 1452 | 1485 |
Rozvor (mm) | 2650 | 2650 | 2637 | 2662 |
Při vývoji se samozřejmě myslelo i na bezpečnost. Hyundai v tiskové zprávě zdůrazňuje, že si vysokopevnostní ocel jako jediná automobilka na světě vyrábí sama. Karoserie nové i30 obsahuje tento materiál z 53 %. Jinak řečeno, podíl vysokopevnostní oceli v karoserii se zhruba zdvojnásobil. Základ karoserie je ale zároveň lehčí, podle údajů automobilky klesla hmotnost přesně o 28 kg. Především se ale zvýšila tuhost. Rozdíl oproti dosluhující i30 je 22 %. Zvýšení tuhosti při současném snížení hmotnosti se dosáhlo mimo jiné také zvětšením délky strukturálních lepených spojů. Ta u nejnovějšího vydání korejského hatchbacku celkově dosahuje na 112 m.
Včera představený Hyundai i30 dostal zcela nový design. Auto má například takzvanou kaskádovitou masku chladiče, poměrně dlouhou a zakulacenou kapotu (ta při pohledu z boku připomíná Audi A5 Sportback) a za pozornost stojí i nová kompletně diodová světla. Základem budou patnáctipalcová kola, na přání pak bude možné získat až sedmnáctky. Sportovní verze dostanou disky ještě o palec větší. To, co vidíte na fotkách, jsou sedmnáctipalcová kola. Nabídka barev bude zahrnovat dvanáct odstínů.
Protože se nám už naskytla možnost si vůz reálně prohlédnout, můžeme říci, že vypadá opravdu moderně, ale zejména při pohledu zepředu trochu připomíná Infiniti Q30. Nicméně oproti dosluhující generaci je to značný posunu kupředu, respektive velký krok směrem ke vkusu evropských zákazníků.
Prostorem bohužel nehýří
Zpracování i použité materiály v novém Hyundai i30 působí opravdu dobře. Samozřejmě hodnotíme pouze vystavené verze s plnou výbavou podtrženou dvoubarevnými interiéry. Ergonomie pracoviště řidiče je zcela v pořádku a k dispozici bude také dotykový osmipalcový displej umístěný „do prostoru“ nad palubní deskou.
Hyundai slibuje velmi prostorný interiér, ale po první prohlídce vozu se zdá, že právě nabídka prostoru bude menším problémem. Přesná čísla najdete v tabulce, kde je pro zajímavost srovnání s Opelem Astrou K. Já mohu přidat vlastní dojmy a ty jsou takové, že mám se svými 190 cm vzadu velké problémy v oblasti kolen i hlavy. Místo pro hlavu ale částečně u vystavených exemplářů omezovalo panoramatické okno.
Prostor pro cestující (cm) | Hyundai i30 3. generace | Opel Astra K |
---|---|---|
Šířka v úrovni loktů vpředu | 147 | 147 |
Šířka v úrovni loktů vzadu | 145 | 145 |
Prostor pro hlavu vpředu max. | 96 | 104 |
Prostor pro hlavu vzadu | 91 | 94 |
Délka sedáku vpředu | 48 | 50-54 |
Délka opěradla vpředu | 64 | 61 |
Délka sedáku vzadu | 46 | 45 |
Délka opěradla vzadu | 67 | 65 |
Šířka prostředního sedáku | 25 | 27 |
Prostor pro nohy vzadu (za řidičem 190 cm) | 14 | 21 |
Objem zavazadelníku narostl na 395 litrů, což je o patnáct litrů více ve srovnání s předchozí generací. Podlaha zavazadelníku je dvojitá, u vystavených automobilů se pod dnem skrývala plnohodnotná rezerva. Po sklopení zadních opěradel dostanete celkový objem 1301 litrů a téměř rovnou ložnou plochu.
Prostor pro zavazadla (cm) | Hyundai i30 | Opel Astra K |
---|---|---|
Šířka mezi bočnicemi | 103 | 104 |
Maximální šířka | 129 | 106 |
Výška po plato | 41 | 47 |
Délka ložné plochy | 77 | 76 |
Výška nakládací hrany | 73 | 71 |
Výška otevření pátých dveří | 184 | 190 |
Další litrový tříválec
Nabídka motorizací bude zahrnovat tři benzinové agregáty a jeden naftový čtyřválec nabízený ve třech verzích. Základem pro novou i30 má být atmosférická čtrnáctistovka 1.4 MPI disponující maximem 73 kW (100 koní). Silnější alternativou nahrazující stávající šestnáctistovku je přeplňovaný litrový tříválec 1.0 T-GDI, který nabídne 88 kW (120 k) a 171 Nm. Nejvýkonnější možností je zcela nová přeplňovaná čtrnáctistovka s parametry 103 kW (140 koní) a 242 Nm.
Příznivci dieselu dostanou k dispozici čtyřválec 1.6 CRDi ve verzích o výkonu 70, 81 a 100 kW (95, 110 a 136 koní). Vše bude dostupné s manuální převodovkou, pro vybrané motory je alternativou sedmistupňový automat. Základní technické údaje najdete níže v tabulce.
480 kol na ’Ringu
Hyundai slibuje také velmi zajímavé jízdní vlastnosti. Nová generace i30 je v podstatě americká Elantra GT, ale oproti ní se liší nastavením podvozku, protože evropští zákazníci jsou na jízdní dovednosti vozu více zaměřeni. Inženýři tak například změnili odklon předních kol a samozřejmě nastavení pružin a tlumičů. Bez ohledu na motorizaci dostanou zákazníci vždy víceprvkovou zadní nápravu, což ne každý zástupce přímé konkurence dokáže nabídnout.
Jak známo, Hyundai má vedle Nürburgringu své testovací centrum, kde se během vývoje zastavila i nová i30. Ta údajně odkroužila na slavné a podle mnohých nejtěžší trati na světě poctivých 480 kol, což by mělo být ekvivalentem 150 000 km ujetých v běžném provozu. Ve srovnání s předchozí generací nabízí novinka o deset procent strmější řízení. K dispozici budou zatím verze s klasickými tlumiči, nicméně jeden z inženýrů potvrdil, že se testovalo i provedení s adaptivními tlumiči. Zda se objeví v prodeji, to je otázkou zájmu zákazníků. Prozatím to údajně vypadá, že jde o zbytečnou věc, kterou si zákazníci nekupují a proto ji ani Hyundai nebude minimálně z počátku nabízet.
Na jízdu jako takovou je zaměřena rovněž řada asistentů. Hyundai i30 nabídne hlídání jízdních pruhů, nouzové brzdění, adaptivní tempomat nebo sledování únavy řidiče. Chybět nebude ani čtení značek, upozornění na blížící se vozidla při couvání do ulice nebo automatické přepínání dálkových světel.
Přijde kombi i něco jako Focus ST
Další program nové i30 je následující. Koncem září proběhne v Paříži výstavní světová premiéra, výroba v Nošovicích odstartuje v prosinci a do prodeje se vůz dostane začátkem příštího roku. Na ceny si musíme ještě chvíli počkat.
Jak už bylo řečeno, příští rok by mělo dorazit kombi. Jak to bude se třetí „záhadnou“ karosářskou variantou, to se zatím ještě neví. Těšit se máme také na sportovní i30 N, nicméně podle všeho nepůjde o konkurenci Focusu RS, jak naznačovaly nedávné neoficiální informace. Nejprve přijde rychlá předokolka coby přímý konkurent Focusu ST a pak se uvidí. Časem by se měla objevit taktéž ekologická varianta, podle všeho hybrid.
Hyundai i30 nové generace chce být autem pro všechny zákazníky napříč věkovým spektrem. Uvidíme, zda se mu podaří v těžké konkurenci zaujmout. Základ ale na první pohled vypadá velmi slibně.
Hyundai i30: Benzinové motory | 1.4 MPI | 1.0 T-GDI | 1.4 T-GDI |
---|---|---|---|
Zdvihový objem válců (cm3) | 1368 | 998 | 1353 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 73 | 88 | 103 |
Nejvyšší výkon (k/min-1) | 100 | 120 | 140 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1) | 134 | 171 | 242 |
Akcelerace 0-100 km/h (s) | 12,7 | 11,1 (11,3) | 8,9 (9,2) |
Maximální rychlost (km/h) | 183 | 190 (183) | 210 (205) |
*Údaje v závorce platí pro automatickou převodovku |
Hyundai i30: Naftové motory | 1.6 CRDi (70 kW) | 1.6 CRDi (81 kW) | 1.6 CRDi (100 kW) |
---|---|---|---|
Zdvihový objem válců (cm3) | 1582 | 1582 | 1582 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 70 | 81 | 100 |
Nejvyšší výkon (k/min-1) | 95 | 110 | 136 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1) | 280 | 280 | 280 (300) |
Akcelerace 0-100 km/h (s) | 12,2 | 11,0 (11,2) | 10,2 (10,6) |
Maximální rychlost (km/h) | 186 | 190 (190) | 200 (200) |
*Údaje v závorce platí pro automatickou převodovku |