Nové nejdražší auto z Česka: Supersport Praga Bohema za 38 milionů korun pohání motor z Nissanu GT-R s výkonem 700 koní

přidejte názor
  • Vůz je určený pro silniční provoz a pohání ho poladěný šestiválec 3,8 l z Nissanu GT-R s výkonem 700 koní od britského úpravce Litchfield

  • Dvoumístný supersport s hmotností 982 kg bude vznikat u firmy Kresta Racing bývalého závodníka Romana Kresty

  • Záměrem je postavit celkem 89 exemplářů na počest oslavy 89. výročí vítězství Pragy Alfy v silničním závodě na 1000 mil československých v roce 1933

  • Auto není určené primárně pro český, ale zejména pro britský trh. Míří také do Německa, Japonska, Spojených arabských emirátů či USA

Nový model s logem tradiční české automobilky Praga míří hodně vysoko. Záměrem je postavit celkem 89 exemplářů na počest oslavy 89. výročí vítězství Pragy Alfy v silničním závodě na 1000 mil československých v roce 1933. A jeho cena je opravdu astronomická. Těch 38 milionů korun včetně daně je polovinou toho, co stojí Bugatti Chiron.

Praga coby největší tuzemská meziválečná automobilka, založená v roce 1907, se po druhé světové válce zaměřila na nákladní vozy. V roce 2006 získal práva na značku nový majitel, který pod názvem Praga Cars soustředil italskou motokárovou firmu a slovenského výrobce sportovního vozu K1 Attack. Na jeho základě vznikl v roce 2011 závodní okruhový speciál Praga R4S, následovaný odvozeným modelem R1 a jeho silniční verzí R1R. Tento jednosedadlový supersport poháněl přeplňovaný dvoulitr s výkonem 390 koní.

Bohema je rozměrově větší, dvoumístná a disponuje šestiválcem 3,8 l s výkonem 700 koní. Konstruktéři Praga Cars použili agregát Nissanu GT-R, který je dále vyladěný britským úpravcem Litchfield. V tomto provedení disponuje výkonem až 700 koní při 6800 otáčkách za minutu a točivým momentem 725 Nm. Jak známo, Litchfield dokáže z japonského šestiválce vymáčknout až 1000 koní. Změny zahrnují nová turbodmychadla a mezichladiče, a také přestavbu na mazání suchou klikovou skříní.

Nissan připomíná 50 let modelu GT-R speciální edicí a upraveným motorem
Přečtěte si také:

Nissan připomíná 50 let modelu GT-R speciální edicí a upraveným motorem

Zvuk šestiválce zlepšují titanové výfuky a jeho výkon je směrován přes sekvenční převodovku Hewland na zadní kola. Pro pohodlnější jízdu po silnici jeho robotizovaná spojka nabízí poloautomatický režim. Motor a převodovka jsou do monokoku z uhlíkových vláken zamontovány samostatně, aby se zabránilo nepříjemným rezonančním vibracím.

Závoďák pro běžné silnice

Stejně jako u závodních speciálů má Praga Bohema zavěšení typu push-road, tedy vodorovně namontované nastavitelné tlumiče ovládané tlačnou tyčí. Vůz má vpředu 18“ a vzadu 19“ kola se semi-slicky Pirelli P Zero Trofeo R (vpředu 245/40 ZR 18 97 Y, vzadu 305/30 ZR 19 102 Y). O dostatečný brzdný výkon se postarají karbon-keramické kotouče se šestipístkovými třmeny.

Včetně provozních kapalin (ale s prázdnou palivovou nádrží pro 74 l paliva) má Praga Bohema hmotnost 982 kg. Její maximální rychlost je okolo 300 km/h, přičemž při rychlosti 250 km/h vůz dovede vyvinout přítlak 900 kg.

Kupé má nastavitelná sedadla, pedály i volant. Ten je pro snazší nastupování do hodně nízkého vozu odnímatelný. Nechybí ani výklopný držák mobilu, prostor pro láhev s vodou, nebo klimatizace. Vůz má i couvací kameru, která promítá svůj obraz na displej na volantu, kde má řidič k dispozici i všechny potřebné provozní údaje. Nízký supersport má i dva zavazadlové prostory, které jsou umístěny uvnitř podběhů zadních kol. Každý má objemu 50 litrů a lze do nich umístit na míru ušitá kožená zavazadla.

Záměrem je postavit celkem 89 exemplářů na počest oslavy 89. výročí vítězství Pragy Alfy v silničním závodě na 1000 mil československých v roce 1933. Auto samozřejmě není určené primárně pro český trh, ale spíše pro britský trh, ale i pro Německo, Japonsko, Spojené arabské emiráty či USA.

Výroba bude zahájena ve druhé polovině roku 2023. Vzniknout má až 10 vozů, které by mělo v dalších letech následovat každým rokem 20 exemplářů. Auta mají vznikat u firmy Kresta Racing bývalého rallyeového závodníka Romana Kresty.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?