Už za pár týdnů se představí nová generace Mazdy3. Japonská automobilka dnes oficiálně potvrdila datum premiéry. Ta je naplánována na Los Angeles Auto Show, přičemž tento autosalon se otvírá pro novináře 28. listopadu. Nic bližšího zatím Mazda neprozradila, ale z minulosti rozhodně stojí za připomenutí dvě už oznámené skutečnosti.
Tak především by nová Mazda3 mohla být na pohled velmi atraktivní. Pokud máte dobrou paměť, pak si určitě v kontextu této novinky vybavíte koncept Kai, který byl představen minulý rok na autosalonu v Tokiu. Hodně dynamický hatchback byl už tehdy prohlášen za předobraz nastupující Mazdy3. První zveřejněný obrázek navíc naznačuje, že se loňské sliby patrně zakládají na pravdě. Studii Kai si můžete připomenout v galerii pod článkem.
Tím ještě zajímavějším je pak motor Skyactiv-X. Jedná se o zážehovou jednotku využívající kompresní spalování. Jinak řečeno, tento motor zapaluje benzin podobně, jako tomu je u dieselů, tedy vysokým tlakem, nikoliv primárně svíčkou. S takovou technologií v minulosti experimentovalo více automobilek, ale do sériové výroby se zatím žádný podobný motor nedostal. Mazda ovšem nenasadí vyloženě „diesel na benzin“, Skyactiv-X pořád svíčku používá. V některých režimech se totiž zapaluje směs ve válci klasicky, protože by kompresní spalování bylo příliš komplikované (nebo zcela nemožné), především je zde ale svíčka použita jako prvek, který určí přesný moment vznícení směsi. Všechny podrobnosti najdete ve starším článku:
Jaké parametry motor Skyactiv-X nakonec dostane, to zatím není jisté. Měl by to být čtyřválcový dvoulitr s výkonem kolem 147 kW (200 k). U dříve testovaných prototypů byl udáván výkon 140 kW (190 k). Mimochodem, i když není tento motor prezentován jako přeplňovaný, využívá kompresor. Důvodem je potřeba vytvořit velmi chudou směs, což si žádá patřičný přísun vzduchu.
Kromě motoru Skyactiv-X dostane nová Mazda3 také novou platformu. Ta bude oproti současné produkci tužší, bude lépe tlumit vibrace a celkově bude vůz řidičsky zajímavější. Zároveň ale Mazda slibuje nadprůměrný komfort. Počítá se například s nasazením pneumatik s měkčí bočnicí. Mazda už dříve také uvedla, že Skyactiv-X není náhradou za diesel, i když má některé jeho vlastnosti. Se vznětovými motory se stále počítá, stejně jako s těmi zážehovými.