Evropská asociace výrobců automobilů ACEA zveřejnila celkové statistiky prodejů nových automobilů na evropském trhu za uplynulý rok. Dohromady bylo v Evropě prodáno přes patnáct milionů aut, závěr roku byl ale slabší, protože automobilky pořád řeší homologace svých modelů. V září byl zaznamenán meziroční pokles o 23,5 %, v říjnu o 7,3 %, v listopadu o 8,0 % a v prosinci o 8,4 %. Dohromady ovšem v zemích EU došlo k meziročnímu nárůstu o 0,1 %. Po připočtení států EFTA (Island, Norsko, Švýcarsko, Lichtenštejnsko) vychází ze statistik pokles oproti roku 2017 o 0,04%.
Jednoznačně nejlépe si vedl koncern Volkswagen. Ten v rámci EU prodal v roce 2018 přesně 3 611 948 automobilů. Následuje koncern PSA (2 459 841 vozů) a Renault Group (1 614 410 vozů). Pokud jde o značky samotné, pak opět vítězí Volkswagen (1,7 milionu) následovaný značkou Renault (1,1 milionu). Třetí skončil Peugeot (956 tisíc). Pro Škodu může být potěšitelné, že v žebříčku značek v rámci EU skončila na celkovém 8. místě a po Volkswagenu je tak druhou nejprodávanější značkou německého koncernu. Pozoruhodný výsledek zaznamenal rovněž Opel, který po vstupu do koncernu PSA navýšil své prodeje ve srovnání s rokem 2017 o 157,3 %.
Na opačném konci žebříčku značek prodávaných v rámci EU najdeme především ty, které nepůsobí ve všech zemích EU. Konkrétně je řeč o značce Alpina a Lada. Příliš radosti zatím nemůže mít ani nová značka DS, která skončila třetí od konce, ani Lancia. V případě Lancie je to ale dáno tím, že nemá co prodávat.
Nejvíce aut bylo loni prodáno v Německu (3,4 milionů), ve Spojeném království (2,4 milionů) a ve Francii (2,2 milionu). Česká republika je v tomto kontextu se svým objemem 260 tisíc prodaných aut v roce 2018 spíše chudý příbuzný. Žebříček deseti nejprodávanějších značek v rámci EU za minulý rok a deseti nejméně prodávaných značek najdete níže v tabulkách:
10 nejprodávanějších značek v EU za rok 2018
Značka | Počet prodaných vozů | Rozdíl oproti roku 2017 |
---|---|---|
Volkswagen | 1 698 084 | +3,2 % |
Renault | 1 088 346 | -3,9 % |
Peugeot | 956 247 | +5,2 % |
Opel | 869 054 | +157,3 % |
Mercedes-Benz | 838 358 | -2,2 % |
BMW | 778 343 | -1,4 % |
Fiat | 701 982 | -8,7 % |
Škoda | 701670 | +4,0 % |
Audi | 700 647 | -12,2 % |
Toyota | 686 267 | +4,8 % |
10 nejméně prodávaných značek v EU za rok 2018
Značka | Počet prodaných vozů | Rozdíl oproti roku 2017 |
---|---|---|
Alpine | 1795 | --- |
Lada | 5181 | +0,2 % |
DS | 44 597 | -1,1 % |
Lexus | 44 931 | +2,7 % |
Lancia/Chrysler | 48 801 | -19,8 % |
Porsche | 66 137 | -3,7 % |
Alfa Romeo | 78 944 | -4,1 % |
Jaguar | 80 460 | +18,3 % |
Smart | 96 699 | +0,2 % |
Land Rover | 126 472 | -14,4 % |