Zastavujeme před závorou a na obří diodové obrazovce se objevuje: Vítejte, 6AZ7223. Příjezdová rychlost 16 km/h. Závora se zvedá a na světelné tabuli naskočí mapa areálu s pokynem, že máme zajet do parkovacího místa 17. Za ostatními zaparkovanými auty svítí červená světla, ve volných parkovacích místech zelená, nám určená pozice je označena blikajícím světlem ve vozovce. Právě jsme dorazili do Smart City Polygonu, který provozuje firma OMEXOM GA Energo ve spolupráci se společností E.ON a dalšími partnery. Zde najdete ty nejmodernější dopravní a bezpečnostní technologie uvedené do praxe.
Co tedy stálo za naším milým uvítáním? „Ještě před branou změřily vaši rychlost detektory pod asfaltem, fungující na principu elektromagnetického pole. Jsou uloženy v pásech tři metry od sebe a měří i odjezdovou rychlost,“ vysvětluje mi Pavel Němeček, projektový manažer společnosti OMEXOM GA Energo. „Na tabuli si můžete všimnout, že některá místa jsou rezervovaná, zbytek je plovoucí. Kvůli tomu, že nemáte svou registrační značku v našem systému, vám tabule nabídla nejbližší parkovací místo a vypsala, ať kontaktujete recepci. A naopak na recepci vyjede hláška, že přijela návštěva a že ji má odbavit. Já značku v systému mám, takže mě i pozdraví. Když jsme dříve měli pevně daná parkovací místa a někdo mi na mém stál, systém se mi omluvil a nabídl místo jiné,“ pokračuje Němeček.
Navádění do přesně vybrané pozice pro parkování šetří řidičům nejen čas, ale také palivo při hledání volného místa, probíhat může díky tabulím nebo třeba přes aplikaci v chytrém telefonu. Data ze systému se dají využít i z hlediska statistiky vytíženosti parkoviště, u placeného například k nastavení vyššího či nižšího tarifu parkovného.
Čtení značek je řešeno kamerami, kterými je celý areál doslova prošpikován. Funguje zde totiž český systém CertiConVis, který dokáže z prakticky každé kamery udělat kameru chytrou díky analýze obrazu v reálném čase. Tak je možné přesně identifikovat osoby, auta, vlastně jakékoliv objekty. U lidí umí sledovat i jejich trajektorii, pokud například někdo obejde deset zaparkovaných aut, nejde o standardní chování a lze se domnívat, že jde o zloděje zkoušejícího štěstí. Pokud vidí člověka s kufrem, vše je v pořádku, když je však detekován osamocený kufr, vyhodnotí ho jako bezpečnostní riziko. Nebo zavolá pomoc, když někdo upadne na zem a nezvedne se.
Výhodou CertiConVis je, že může být implementován do stávajícího kamerového systému města nebo obce, pořizovatel tak nemusí utrácet horentní sumy za nové vybavení. Ve Smart City Polygonu jsou použity různé druhy kamer: otočné, infračervené i víceobjektivové. Jsou napojeny na datové centrum, které je mozkem celého chytrého města. Na několika velkých obrazovkách má obsluha dokonalý přehled o celém areálu, včetně přítomných aut i osob, zorného pole kamer, spotřeby elektrické energie nebo třeba perimetrického zabezpečovacího systému. Ten je řešen kabely se zabudovanými čipy, které jsou umístěny v plotech. Pokud dojde k narušení, kamery se během zlomku vteřiny natočí přesně na místo, odkud signál přišel. Zároveň se na mapě rozsvítí segment, ve kterém došlo k incidentu.
A nejen to, může odstartovat i autonomní dron, který pachatele sám natočí, případně vyplaší a následně pronásleduje. Tato vychytávka je v poslední fázi vývoje, ještě potřebuje posvěcení odpovědných úřadů. Výhodou tohoto inteligentního zabezpečení je, že situaci nemusí neustále monitorovat obsluha, na narušení sám upozorní a začne ho ihned aktivně zkoumat. Přes jeden ovládací pult je tak možné hlídat několik objektů najednou a na libovolnou vzdálenost, jak mi předvádí pan Němeček. Postupně nahlížíme do dalších objektů společnosti v jiných městech, kde vidíme čilý ruch na parkovištích i pracovníky v budovách. Člověku se skoro chce zvolat: Koudelko, já tě sleduju už dlouho, já se kolikrát dívám jinam, ale pořád tě vidím.
Další velmi zajímavou ukázkou technických možností je inteligentní přechod pro chodce. Má ve svém okolí stejné světelné moduly jako parkovací místa, zde však slouží k jinému účelu. Pokud detektor pohybu zachytí chodce, světla se rozsvítí směrem k přijíždějícím autům. V závislosti na jejich rychlosti, měřitelné díky senzorům pod vozovkou, mohou varovat řidiče různými způsoby. A chodci dát vědět, zda je přecházení bezpečné.
Jinou místní zajímavostí je smart lavička. Je napájena solárními panely, takže je plně energeticky soběstačná. Svým uživatelům nabídne dva USB porty pro dobíjení mobilních zařízení a také plošku pro bezdrátové indukční nabíjení.
Již dnes zavádějí některá města principy Smart City do praxe. Chytré funkce se týkají například rezervace parkovacích míst, hlášení nutnosti odklízet sníh v určitých ulicích, využívání energie a vody, ekologického provozu budov, carsharingu, řízení dopravy, a dokonce i predikce lokalit s vyšším výskytem kriminality. Například v Barceloně systém stojí na síti optických kabelů, skrze které je možné poskytovat bezplatné wi-fi připojení přes pouliční osvětlení, hlídat kvalitu vzduchu i počty volných parkovacích míst nebo pracovat s časováním semaforů. Testování v praxi zde přineslo některé cenné poznatky – třeba že se elektromagnetické senzory obsazení parkovacích míst nechávaly vyvést z míry metrem, které zastavilo pod nimi. Jeho velká masa kovu pak tyto detektory zmátla, proto hlásily, že jsou místa plná. I s osvětlením se zde naučili pracovat netradičním způsobem, kromě tlumení lamp v místech, kde nikdo nebyl, naopak rozsvěceli světla tam, kde se něco dělo, což na tato místa lákalo návštěvníky.
Ohledně chytrých měst však panují i určité obavy. Řada funkcí spoléhá na to, že se podělíte o svou polohu nebo bude automaticky zjištěna. Tato otázka se řeší z hlediska soukromí, které je již dnes používáním chytrých zařízení narušeno – pokud například vstoupíte do nákupního centra, operační systém vám rovnou nabídne jeho mapu. Nebo po návštěvě restaurace požádá, abyste ji ohodnotili. Problémem je i zabezpečení. Ve chvíli, kdy jsou elektronicky řízeny nejen semafory, ale také veřejná doprava, elektrická síť, čističky vod nebo výjezdy záchranných složek, je pro kyberteroristy velmi lákavé převzít kontrolu nad některými funkcemi a vyvolat v chytrém městě chaos. K takové situaci (byť s minimálními následky) již došlo při napadení počítačového systému dopravního oddělení v americkém Coloradu. Město Atlanta bylo letos v březnu napadeno virem typu ransomware, který za opětovné zprovoznění počítačů požadoval tučné výkupné.
Technické vybavení Smart City Polygonu je neustále doplňováno a vylepšováno, již brzy zde budou instalovány sloupy osvětlení osazené nabíječkami pro elektromobily a dalšími funkcemi. V současné době zde funguje diodové osvětlení se systémem City Touch, které tlumí intenzitu světla a najede na plný výkon, až když detekuje pohyb ve svém okolí, což významně šetří energii.
O polygonu se dozvíte více na smartcitypolygon.cz, kde je také možné zaregistrovat se na prohlídku.
Foto: Martin Mičánek