Tesla představila Model 3 v dubnu minulého roku. Od té doby si zákazníci objednali přes půl milionu exemplářů. Automobilka ovšem začala s výrobou až letos počátkem července, prvním zákazníkům slavnostně předala sériová auta v sobotu brzy ráno našeho času. Konečně tak víme, co vlastně tento dlouho očekávaný elektromobil nabídne.
Doporučujeme: Tesla Model 3 se začala vyrábět. První zákazníci se dočkají koncem července
Model 3 je pro Teslu velmi důležitý. Na rozdíl od většího Modelu S a crossoveru Model X půjde o relativně levný automobil. Samotná automobilka ho označuje za první masově vyráběnou Teslu. Ambice přitom nejsou malé. Prozatím sice produkce zahrnuje pár desítek exemplářů měsíčně, ovšem v prosinci by to mělo být už pět tisíc kusů každý týden a začátkem nového roku dokonce dvakrát tolik. Cena levnějšího provedení bude začínat přibližně na částce 770 000 Kč, za variantu s delším dojezdem si připlatíte zhruba 200 000 Kč. Elon Musk ale bude nejprve vyrábět právě provedení Long Range.
Ačkoliv Tesla zveřejnila další podrobnosti, přesnou kapacitu akumulátorů neznáme. Standardní varianta ujede na jedno nabití až 352 km, verze Long Range zvládne maximálně 498 km. Prozatím se bude vyrábět výhradně zadokolka. Těšit se můžete na akceleraci 0-96 km/h za 5,6 s, respektive 5,1 s. Maximální rychlost dosahuje hodnoty 209 km/h u běžné varianty a 225 km/h u výkonnějšího provedení.
Doporučujeme: Consumer Reports snižuje hodnocení vozů Tesla Model S a X kvůli bezpečnostním systémům
Tesla Model 3 měří 4694 mm na délku, 1849 mm na šířku a 1443 mm na výšku. Rozvor náprav má hodnotu 2875 mm. Vůz využívá dvojité lichoběžníkové zavěšení vpředu a víceprvkovou nápravu vzadu. Jak bylo řečeno už dříve, v interiéru máme očekávat nadprůměrný prostor, celkový objem zavazadelníků je 423 litrů.
Novinka automobilky Tesla přináší také několik odvážných prvků. Tak například vůz nebude využívat žádný klíček ani nějaký vlastní ovladač, jediná potřebná věc sloužící k identifikaci uživatele je chytrý telefon vybavený příslušnou aplikací. Díky němu se vůz odemkne a bude možné ho „nastartovat“.
Ještě odvážnější řešení představuje interiér. Na palubní desce totiž nenajdete nic jiného než obří displej o velikosti 15". Tesla Model 3 nemá ani přístrojový štít, ani head-up displej. Tohle řešení je zde údajně proto, že by uživatelé vozu měli v budoucnu v nemalé míře využívat systém autonomního řízení, takže přístrojový štít nebudou potřebovat. Model 3 sice hardware pro jízdu bez řidiče už má, ale doba, kdy si budete moci za volantem opravdu pospat, je ještě dost daleko. Aktuálně se majitelé musí smířit s ne zrovna přívětivou ergonomií. Soudě podle objednávek to ale nikomu moc nevadí.
Aktuálně Tesla vyrábí verzi Long Range, výroba levnějšího základního provedení bude zahájena letos v listopadu. Příští rok na jaře pak chce Elon Musk začít vyrábět také verzi s pohonem všech kol a za dva roky by se mělo začít vyrábět provedení s pravostranným řízením. Pokud si teď Teslu Model 3 objednáte, budete si muset dost dlouho počkat, protože je před vámi dalších 500 tisíc zájemců. V lepším případě dostanete svůj vůz do konce příštího roku, ale reálnější je rok 2019.
Na přiloženém videu si můžete prohlédnout záznam ze slavnostního předání prvních sériových exemplářů Tesly Model 3.