Močovina jako řešení snižování emisí: AdBlue podle odborníků udrží dieselové motory na scéně

23.02.2018
přidejte názor
Autor: Redakce

Emisní normy nutí výrobce automobilů neustále vyvíjet nové ekologicky šetrnější technologie. Jednou z nich je i selektivní katalytická redukce (SCR), díky níž je za pomoci vodného roztoku syntetické močoviny (AdBlue) možné významně snížit škodlivé emise oxidů dusíku ve výfukových plynech dieselových motorů. Z výfuku pak odchází neškodná vodní pára a dusík. Se zavedením Euro 6 musejí AdBlue využívat i mnohé osobní vozy. Podle odborníků budou diesely s SCR tvořit velký podíl na prodeji. Nová technologie výrazně nezvyšuje náklady na provoz ani na výrobu.

Selektivní katalytická redukce (Selective Catalytic Reduction, SCR) umožňuje výrazně snížit škodlivé emise oxidů dusíku (NOx) u dieselových motorů. Před katalyzátor výfukových plynů je vstřikována kapalina s obchodním názvem AdBlue, díky níž vozidlo ve výfukových plynech vypouští převážně vodní páru a dusík. AdBlue je vodný roztok močoviny, který se skládá ze 32,5 % z technicky čisté močoviny a ze 67,5 % z destilované vody. Využití močoviny k redukci oxidů dusíku však není žádnou novinkou. „První automobily vybavené technologií SCR katalizátoru se dostaly na trh v roce 2006. V roce 2013 pak začala AdBlue využívat většina středních a těžkých nákladních automobilů,“ uvádí Václav Loula, šéf stálé komise pro paliva České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO).

Přísné předpisy pro osobní vozy však nutí výrobce k využití SCR i u nich. Zavedení emisní normy Euro 6 od září 2014 totiž přineslo vznětovým motorům další razantní snížení emisí oxidů dusíku. „Kromě nákladních vozidel tak musejí výrobci řešit snižování emisí pomocí technologie SCR katalyzátoru rovněž u výkonnějších dieselů osobních vozidel s objemem motoru nad 1,6 l,“ upozorňuje Václav Loula, podle něhož dnes katalyzátor SCR využívají všechny turbodiesely Volkswagen, některé motory Audi a dále vybrané motory u koncernu PSA. Některé další automobilky pak SCR využívají u výkonnějších turbodieselů. Jsou to BMW, Jeep, Opel nebo Škoda například u čtyřkolky 2.0 TDI.

Podle odborníků má využití AdBlue i v osobních vozech budoucnost. „Dieselový motor vybavený účinným systémem filtrace pevných částic a systémem SCR může být nadále velmi ekologicky zajímavým řešením pohonu vozidel. Vzhledem k ceně se však hodí do větších a dražších vozů,“ uvádí Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů, a dodává, že v příštích letech lze očekávat nárůst podílu dieselových motorů vybavených SCR, otázkou však je, jak velké bude procentuální zastoupení dieselů v Evropě u osobních vozů. Podle Václava Louly z ČAPPO však automobilový průmysl investoval do vývoje dieselů velké finanční prostředky, a i přes nástup podporovaných alternativ spalovacích motorů budou ještě dieselové verze pohonů s technologií SCR tvořit značnou část portfolia prodávaných vozů.

Pokud jde o provozní náklady, u osobních vozidel k jejich výraznému růstu nedochází. Spotřeba AdBlue se u osobních vozů běžně pohybuje kolem 0,8 až 1,2 litru na 1000 kilometrů. Močovinu lze doplnit v autoservisu nebo individuálně z kanystru prodávaného na čerpací stanici. „Přibývá však i čerpacích stanic, kde lze AdBlue tankovat přímo ze stojanu. Zatímco litr AdBlue v kanystru stojí i přes 60 Kč, tankovaná močovina je výrazně levnější. S naší tankovací kartou euroShell lze v režimu plošné ceny čerpat AdBlue za 12,90 Kč/l,“ uvádí Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám poskytuje tankovací karty euroShell a EuroOil. „Pochopitelně musíme počítat se zvýšenými náklady na výrobu a údržbu tohoto systému, což se může projevit v ceně vozu a nákladech na servis. Dosavadní praxe však ukazuje, že tyto náklady nejsou nikterak zásadní,“ uzavírá Josef Pokorný.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?