-
Třída E ve verzi All-Terrain, nakonec mnoho novinek nepřináší
-
Pokud jste si vždy přáli třídu S, ale přece jen jste chtěli něco praktičtějšího, tohle je ten správný vůz pro vás
-
Jako první se začne prodávat čtyřválcová verze 220 d, kterou později doplní šestiválec 350 d
-
Prodej na českém trhu odstartuje přibližně v dubnu
Zájem zákazníků o různé crossovery stále roste, to je známá věc. Někteří ale nutně nechtějí přímo SUV. Na lehké výlety mimo zpevněné komunikace jim postačí pouze nějaké to oplastované kombi. Všichni známe třeba Octavii Scout, Subaru Outback nebo Volkswagen Passat Alltrack. Jenže pokud se budeme bavit o vyšší střední třídě, mnoho možností překvapivě nenajdeme. Audi delší dobu nabízí A6 Allroad, Volvo nedávno představilo V90 Cross Country. A tím nabídka končí. Zřejmě i proto Mercedes přichází s novinkou v podobě modelu E All-Terrain.
Doporučujeme: Nový Mercedes-Benz třídy E All-Terrain má zatím jen čtyřválec
Na rovinu, stvořit podobný „crossover“ není velká věda. Většinou stačí přidat plasty, upravit podvozek a je hotovo. Na světě je další nový model. Týká se to samozřejmě i tohoto luxusního kombi. Oproti standardní variantě E mnoho rozdílů nenajdete.
Nejvíce se liší na pohled
Technika je sice shodná s klasickou variantou, ale design se přece jen liší. Respektive v oblasti designu najdeme odlišností nejvíce. Začíná to novým nárazníkem, jiné je rovněž provedení masky, změnil se vzor litých kol. A samozřejmě nesmíme zapomenout na plasty kolem blatníků a prahů.
Osobně se mi z nějakého důvodu podobně doladěná kombi velice líbí, i když samozřejmě o praktickém užitku zmíněných úprav můžeme s úspěchem pochybovat. Každopádně i třídě E podle mého názoru plasty na karoserii sluší.
Opravdová unikátní prvek má provedení All-Terrain jenom jeden – dekor táhnoucí se od dveří přes celou palubní desku. Oplastovaná třída E nabídne hliníkové provedení se strukturou připomínající karbon. Pokud si ale budete přát, můžete sáhnout po jiném dekoračním materiálu. Třeba po dřevu. Pak se odlišnosti uvnitř varianty All-Terrain smrsknou pouze na malé logo na koberečcích. Celkově vychází kabina tohoto provedení z verze Avantgarde.
Kromě zmíněných novinek ještě můžeme přidat „terénní“ údaje promítané na středovou obrazovku, lehce zvýšený podvozek a režim jízdy All-Terrain.
Interiér může být lepší než ve třídě S
Kabina je velice prostorná, přehledná (hned jak si zvyknete na uspořádání ovladačů s voličem převodovky pod volantem) a pokud nemáte hluboko do kapsy, může být neuvěřitelně luxusní. Tak luxusní, že překoná i třídu S. Nakonec model E All-Terrain je opravdu určen zákazníkům, kteří se nechají rádi rozmazlovat, ale je jim proti srsti strkat do „eska“ lyže nebo s ním jezdit na kolo. Možnosti názorně ukázal testovaný šestiválcový exemplář se světlým interiérem a dvoubarevnými sedačkami s čalouněním Designo.
Zaujmou také další technologie. Jako například skutečnost, že jsme k autům místo klasického klíčku dostali mobilní telefony, které mohou klíčky nahradit. Vše funguje na základě NFC. Myšlenka je taková, že se nemusíte obávat o ztrátu klíčku, můžete přístup do vozu jednoduše sdílet a pokud třeba mobilní telefon ztratíte, nemusíte měnit všechny zámky, jako kdybyste ztratili klíč. Prostě telefon zablokujete.
Rozepisovat se dále o věcech typu masážních sedadel, vyhřívané loketní opěrce nebo možnosti parkování bez řidiče je zbytečné. Třída E obecně může mít úplně vše a platí to také o verzi All-Terrain.
Vždy s dieselem
Mercedes-Benz E All-Terrain se bude dodávat výhradně s dieselovými motory. Jako první dorazí na trh verze 220 d (143 kW/194 k) osazená novým dvoulitrovým vznětovým čtyřválcem OM 654. Později přijde ještě šestiválcové 350 d. V obou případech dostanete devítistupňový automat, vzduchový podvozek a pohon všech kol.
Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain | Audi A6 allroad quattro 3.0 TDI | |
---|---|---|
Zdvihový objem válců (cm3) | 1950 | 2697 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 143/3800 | 140/2750-5000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1) | 400/1600-2800 | 500/1250-2500 |
Převodovka | automatická devítistupňová | automatická sedmistupňová |
Akcelerace 0-100 km/h (s) | 8,0 | 7,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 231 | 221 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) | 5,6/5,1/5,3 | 6,0/5,2/5,5 |
Jízdně nelze Mercedesu cokoliv vytýkat. Na vzduchovém podvozku nabízí absolutní komfort, doplněný vynikajícím odhlučněním. Ve srovnání s běžným provedením je podvozek o něco vyšší. To je dáno přítomností minimálně 19" disků s vyšší pneumatikou (+14 mm) a jinak nastaveným systémem Airmatic. Jeho základní úroveň je posunutá o 15 mm výš. Celkový rozdíl světlé výšky činí 29 mm. Maximum má hodnotu 156 mm, což pořád není číslo zaručující bezstarostné jízdy terénem.
Oba motory jsou perfektně odhlučněné, i když přítomnost čtyřválce podle zvuku poznáte. S dynamikou problémy nečekejte, ale popravdě šestiválec dává celému představení velmi příjemný dynamický nadhled. Spotřebou vynikne menší z této vznětové dvojice. Při jízdě pohybující se mezi 80 a 130 km/h ukazoval palubní počítač 5,7 l/100 km. Šestiválec jezdil spíše za 10 l/100 km.
Doporučujeme: 8 skutečností, které nám o Mercedesu-Benz třídy X prozradily nové koncepty
Asi není potřeba zdůrazňovat, jak moc je cestování na dlouhé vzdálenosti s tímto kombi příjemné. Prostě se vezete v maximálním komfortu (to mimochodem platí i o vašich taškách, protože zavazadelník také dostal perfektní čalounění) a ještě navíc u toho ani nemusíte moc řídit. Třída E jede téměř sama. Pokud podržíte páčku blinkrů, sama také změní jízdní pruh. Chytrý je i tempomat. Mění své nastavení podle maximální povolené rychlosti na právě projížděném úseku.
Jsou tu ovšem i menší nevýhody. Třeba právě chytrý tempomat. Kromě informace ze systému čtení značek využívá rovněž údaje z navigace. Když tedy navigace začne mít z nějakého důvodu problémy s určením přesné polohy vozu a začne si myslet, že jedete o 200 m vedle, budou se dít zvláštní věci. Kupříkladu jedete s tempomatem nastaveným na 130 km/h po dálnici míjející vesnici, ale navigace si myslí, že jedete v uličce, kde je 30 km/h. A tak vůz začne z ničeho nic na dálnici zpomalovat. Právě navigace se ukázala během našeho prvního svezení jako jedna z mála slabin třídy E. Kromě podezřele časté ztráty signálu také nepatří k nejrychlejším.
Celkově je třída E All-Terrain především maximálně pohodlný kočár, se kterým budete doslova milovat veškeré delší cesty. Nabízený komfort se bez problému vyrovná třídě S.
Do terénu?
Ano, do lehčího terénu můžete, ale budoucí majitele asi bude spíše těšit pouze vědomí této skutečnosti než to, že by svůj All-Terrain mimo silnice opravdu trápili.
Standardem každého Mercedesu-Benz E All-Terrain je terénní režim jízdy, který známe třeba z GLE. Mění se v něm odezva na plyn, chování převodovky, stabilizace (tu kupodivu můžete rovněž úplně vypnout), kontrola trakce a nastavení posilovače řízení. Pokud aktivujete režim pro jízdu terénem, podvozek se automaticky zvedne na maximálních 156 mm. Jakmile ovšem překročíte 35 km/h, sám se zase sníží. Mimochodem, E All-Terrain může brodit až 300 mm hlubokou vodu. Samozřejmě s podvozkem maximálně zvednutým.
Mercedes-Benz E All-Terrain | |
---|---|
Nájezdový úhel přední/zadní | 19°/18,2° |
Přechodový úhel | 15,5° |
Stoupavost | 70 % |
Maximální boční náklon | 35° |
Brodivost | 300 mm |
V terénu přijde vhod i systém 4ETS přibrzďující protáčející se kola a samozřejmě pohon všech kol 4Matic. Ten pracuje se standardním poměrem 45/55 ve prospěch zadní nápravy. Stejně tak se hodí i sada kamer. Zejména ta přední v případech, kdy se šplháte do prudkého kopce. Nečekejte ale, že by provedení All-Terrain fakticky zvládlo ve srovnání s civilním kombi třídy E třeba prudší stoupání nebo že by utáhlo těžší přívěs. Nastavení převodových poměrů je shodné.
Na trhu od dubna
Mercedes-Benz třídy E All-Terrain dorazí na český trh v dubnu příštího roku. Jako první si budou moci zájemci pořídit čtyřválcové 220 d. Šestiválec přijde později během roku 2017, ale přesný termín zatím není znám. Ceny prozradí Mercedes v lednu.
Obecně je nová třída E s karoserií kombi výborný automobil. All-Terrain přidá pár věcí navíc, ale fakticky se od klasického provedení příliš neliší. Přesto údajně zákazníky tato varianta zaujala a pokud se prodejně opravdu All-Terrain chytne, dočkáme i dalších oplastovaných Mercedesů. Třeba třídy C.