Mazda představí ve Frankfurtu nový „dieselový motor na benzín“

07.08.2017
2 nové názory
Autor: Redakce
  • Mazda ještě letos představí „vznětový motor na benzín“

  • Má být o 30 % úspornější než současné zážehové motory

  • Jako první ho dostane nová generace Mazdy 3 v roce 2018

  • Zapalovací svíčky ale motoru zůstanou

  • Podobný koncept neúspěšně testoval koncern GM před deseti lety

Mazda intenzivně pracuje na vývoji účinnějších spalovacích motorů. Na autosalonu ve Frankfurtu bychom měli vidět první koncept poměrně revoluční pohonné jednotky. Jde o koncepci HCCI z anglického „homogeneous charge compression ignition“, česky to znamená něco ve smyslu „vznětový motor s homogenní směsí“.

V principu jde o spalovací motor pracující ve čtyřdobém cyklu, který spaluje benzín, ale chová se vlastně jako diesel. Směs nezažehne svíčka, ale vznítí se sama. Motor HCCI pracuje tak, že nasaje směs paliva a vzduchu jako zážehový motor, ale směs pak není zapálena svíčkou, nýbrž se vznítí stlačením. Nicméně klasické svíčky v motoru i tak zůstanou. Do vznětového režimu se bude motor přepínat jen v optimálním zátěžovém spektru. I zde ale Mazda chystá revoluci, už několik let pracuje na laserovém zapalování.

Doporučujeme: Test na pondělí: Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120

Výhodou motoru má být vedle výrazně vyšší tepelné účinnosti také velmi nízká produkce oxidů dusíku a sazí. Tento motor je z druhé generace systémů Skyactiv japonské automobilky a vidět bychom ho měli poprvé pod kapotou nové generace Mazdy 3, která se představí na autosalonu v Tokiu.

Mazda tvrdí, že HCCI bude o 30 % úspornější než současné zážehové motory. S novými testy měření spotřeby si má poradit lépe než downsizované jednotky. Už aktuální vysokokompresní zážehové atmosférické motory Mazdy umí pracovat s překvapivě skromným množstvím paliva v reálném provozu.

Pavel (neregistrovaný)
Dá se odhadnout, jak to bude znít? Aby to nedunělo nebo neklapalo jako diesel. Mám aktuální trojku s benzinovým atmo dvoulitrem a až budu kupovat zase novou, tak z jediného, z čeho mám strach, je zvuk motoru nové generace agregátů...
  • Našli jste v článku chybu?