Mazda intenzivně pracuje na vývoji účinnějších spalovacích motorů. Na autosalonu ve Frankfurtu bychom měli vidět první koncept poměrně revoluční pohonné jednotky. Jde o koncepci HCCI z anglického „homogeneous charge compression ignition“, česky to znamená něco ve smyslu „vznětový motor s homogenní směsí“.
V principu jde o spalovací motor pracující ve čtyřdobém cyklu, který spaluje benzín, ale chová se vlastně jako diesel. Směs nezažehne svíčka, ale vznítí se sama. Motor HCCI pracuje tak, že nasaje směs paliva a vzduchu jako zážehový motor, ale směs pak není zapálena svíčkou, nýbrž se vznítí stlačením. Nicméně klasické svíčky v motoru i tak zůstanou. Do vznětového režimu se bude motor přepínat jen v optimálním zátěžovém spektru. I zde ale Mazda chystá revoluci, už několik let pracuje na laserovém zapalování.
Doporučujeme: Test na pondělí: Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120
Výhodou motoru má být vedle výrazně vyšší tepelné účinnosti také velmi nízká produkce oxidů dusíku a sazí. Tento motor je z druhé generace systémů Skyactiv japonské automobilky a vidět bychom ho měli poprvé pod kapotou nové generace Mazdy 3, která se představí na autosalonu v Tokiu.
Mazda tvrdí, že HCCI bude o 30 % úspornější než současné zážehové motory. S novými testy měření spotřeby si má poradit lépe než downsizované jednotky. Už aktuální vysokokompresní zážehové atmosférické motory Mazdy umí pracovat s překvapivě skromným množstvím paliva v reálném provozu.