Lexus ES 2018: Vyšší úroveň jízdních schopností a kultivovanosti

26.04.2018
přidejte názor
Autor: Redakce
  • Nové dynamické jízdní schopnosti, odrážející se v emotivně pojatém designu

  • Postaven na nové podvozkové platformě GA-K (Global Architecture–K), přinášející výtečnou tuhost karoserie a více volnosti pro konstruktéry

  • První model ES, který se objeví na trzích západní a střední Evropy

  • Poprvé v provedení ES F SPORT

  • Premiéra bezpečnostního systému Lexus Safety System+ druhé generace

  • Provedení ES 300h v závěru roku 2018 na trzích západní a střední Evropy s novým elektrickým hybridním pohonem Lexus čtvrté generace s autonomním dobíjením

Po šesti úspěšných generacích v kategorii sedanů střední třídy se představuje sedmá generace modelu Lexus ES, která si předsevzala nové a ctižádostivější cíle. Nové ES, tradičně proslulé svým pohodlím, kultivovaností a luxusními prvky výbavy, staví na svých silných stránkách se zbrusu novým podvozkem, který dovolil navrhnout dynamičtější design exteriéru a ještě lepší jízdní schopnosti.

Je dalším zhmotněním designového směru automobilky Lexus a jejího odhodlání vyvíjet vozidla přinášející více radosti, emotivního propojení a zapálení pro věc ve snaze napomoci značce k naplnění vize oslovit širší cílovou skupinu zákazníků. Nová generace zájemců objeví sedan s vybroušenými jízdními schopnostmi, bezpečnostními technologiemi na vrcholu třídy a úrovní řemeslného zpracování, se kterou se v tomto segmentu trhu běžně nesetkají.

Model ES sedmé generace bude vůbec prvním, který se objeví na trzích západní Evropy. Půjde ve šlépějích nového vlajkového sedanu LS a kupé LC a představí novou kapitolu designu vozů Lexus s výrazně silnějším a emotivnějším nábojem. Evropské zákazníky by mělo oslovit zejména atraktivní stylistické ztvárnění, které umožnila zbrusu nová podvozková platformy GA-K (zkr. Global Architecture – K), společně s vyšším požitkem z jízdy a ještě lepší úrovní bezpečnosti. Model ES 300h (od konce roku 2018) přijde na trh s novou hybridní jednotkou s autonomním dobíjením.

Lexus v roce 2017 prodal v Evropě bezmála 75 tisíc vozidel (historický rekord) a zaznamenal čtvrtý růstový rok v řadě. Nový sedan s označením ES bude tvořit klíčový model v nabídce automobilky a přispěje k naplnění prodejního cíle, kterým je do roku 2020 prodávat v Evropě každým rokem 100 tisíc nových vozů Lexus.


Nové dimenze designu ES

Nové ES je postaveno na zbrusu nové podvozkové platformě GA-K (zkr. Global Architecture–K), která návrhářům automobilky Lexus umožňuje naplno zkoumat možnosti designu prémiových sedanů střední třídy. Vůz je oproti předchůdci delší (+65 mm), nižší (-5 mm) a širší (+45 mm). Díky delšímu rozvoru (+50 mm) bylo možné posunout kola o něco více do rohů karoserie a současně zvětšit rozchod kol na obou nápravách (+10 mm vpředu, resp. +37 mm vzadu). Postoj a proporce odrážejí novou úroveň jízdních schopností a propůjčují ES tu pravou přitažlivost, která láká majitele i kolemjdoucí podívat se ještě jednou a důkladněji.

Hlavní návrhář modelu ES Jasuo Kadžino popisuje nový vzhled vozidla slovy „vyzývavá elegance“.

„ES vždy byl elegantním luxusním sedanem. V této generaci jsme přidali smělé designové prvky, které provokují tradiční očekávání zákazníků,“ uvedl.

Nová podvozková platforma GA-K umožnila použít nízkou linii kapoty, a tak Kadžinův tým získal prostor k vytvoření markantní siluety s nápadně klesajícími křivkami, čímž vznikl dynamický, ale současně i uhlazený tvar. Vzhled čelní partie ES se výrazně mění v závislosti na konkrétním modelu. U standardního provedení jsou použita elegantní svislá žebra, vybíhající ze středu charakteristické vřetenovité masky chladiče Lexus, zatímco u provedení F SPORT – které se v rámci řady ES nabízí vůbec poprvé – je použit černý mřížkový vzor, který je sladěn s výdechy ve spodní části předního nárazníku.

Oproti předchozím generacím staví design na rychle klesající linii střechy, která zdůrazňuje nižší postoj vozidla a jeho vytříbené aerodynamické vlastnosti. Na čisté a ostře řezané zadní partii zaujmou LED světla obepínající boky karoserie, čímž potvrzují jednotnou stylistickou linku při pohledu z jakéhokoli úhlu.
U provedení F SPORT se navíc objevuje zadní spoiler, specifické označení modelu a tmavý lisovaný díl ve spodní části vozidla ke zdůraznění celkového vzhledu. Pro standardní provedení ES jsou k dispozici tři různé varianty kol o velikosti 17 a 18", zatímco F SPORT obouvá 19"[1]kola podobná těm, která najdeme
u kupé Lexus LC.

Součástí palety odstínů karoserie čítající 12 různých barev je i nový odstín béžové a zelené. Odstín Ice Ecru má napodobovat světlo odrážené čerstvě napadaným sněhem, zatímco zelená Sunlight Green se inspirovala mořskou vodou za dopadu slunečních paprsků. Pro variantu F SPORT jsou k dispozici dva exkluzivní barevné odstíny, sladěné s energickým vzhledem této verze – modrá Heat Blue a bílá F White.

Budoucnost interiérů Lexus

Při návrhu celkového vzhledu a pojetí kabiny ES vycházel Kadžinův tým z koncepce ‚Lexus Future Interior‘, která spojuje řidičsky zaměřený kokpit s prostornou a pohodlnou zónou pro předního spolujezdce. Ve snaze neodvádět pozornost řidiče od situace před vozidlem je centrální displej, přístrojový panel a projekční displej (HUD) vždy co nejblíže zornému poli řidiče. Spolujezdec na předním sedadle se oproti tomu může těšit z otevřenějšího a prostornějšího prostředí v zájmu pohodlného cestování.

Kabina přirozeně nabídne i konektivitu v podobě volitelného systému navigace. Součástí navigace je i displej multimediální soustavy o velikosti 12,3" a druhá generace rozhraní „Remote Touch“ s ovládáním pomocí touchpadu; funkce rozpoznávání hlasu je rozšířena o asistenta mobilního telefonu, který umožňuje bezkontaktní ovládání chytrého telefonu řidičem.

Pohodlí pasažérů na zadních sedadlech vždy bylo charakteristickým znakem ES, přičemž nový model se této tradice věrně drží i přes ostřeji klesající vnější křivku střechy. Díky níže položeným zadním sedadlům a pečlivému tvarování stropního čalounění se podařilo zachovat prostor pro hlavu, zatímco velkorysý prostor pro nohy je dán delším rozvorem náprav.

Nabídka barevných odstínů kabiny zahrnuje novou kombinaci, která odráží designový motiv „vyzývavá elegance“. Barevná varianta Rich Cream spojuje krémové čalounění s hnědým čalouněním stropu kabiny, čímž evokuje moderní, ale současně i vřelou atmosféru v interiéru. Další varianty zahrnují černou, Chateau a hnědou Topaz.

S cílem nabídnout pro nové provedení F SPORT zcela odlišné prostředí v kabině byl vyvinut nový typ kovových dekorů, které v žádném modelu Lexus dosud nebyly použity. Dekory ‚Hadori‘, inspirované uměním japonských výrobců tradičních mečů, zaujmou měnícími se vzory vlnek, které evokují trojrozměrný vzhled, měnící se podle úhlu pohledu. Tento drobný prvek opět dokládá úroveň péče o detail a mimořádné řemeslné zpracování, a dodává tak verzi F SPORT jedinečné postavení v rámci celé modelové řady. Standardní verze ES budou i nadále využívat tradiční materiály, jako je bambus a dřevo Shimamoku, které modelu ES dodává charakter ručně vyráběného produktu, který zájemci o luxusní vůz očekávají a oceňují.


Nová epocha jízdních schopností

Konstrukční tým pod vedením hlavního konstruktéra Jasuhira Sakakibary měl jasný cíl: proměnit image modelu ES. To znamenalo předělat sedan proslulý především svým pohodlím a tichým chodem v automobil, který stejně dobře dokáže nabídnout ovladatelnost na vrcholu třídy a výkon, který je možné cítit a slyšet.

Podle Sakakibarových slov byl tento ES navržen s cílem zajistit podstatně vyšší úroveň jízdních schopností než kterýkoli z jeho předchůdců. Uvedl: „Věděli jsme, že tento ES musí být agilní a snadno ovladatelný, a to bez ohledu na typ vozovky. Toho bylo možné dosáhnout pouze s pevnými základy.“

Výchozím bodem byla nová platforma GA-K. Jde o mimořádně tuhý podvozek pro vozy s pohonem předních kol, schopný směle se měřit svojí torzní tuhostí s platformou GA-L pro modely s poháněnou zadní nápravou, jako je kupé LC nebo sedan LS. Ve srovnání s předchozími platformami se díky nasazení vysokopevnostní oceli různé jakostní třídy snížila hmotnost; různá vylepšení, jako je např. zbrusu nová konstrukce zadního zavěšení typu multi-link, elektrický posilovač uložený v převodce řízení nebo výztuha ve tvaru V za zadními sedadly, zase poskytla konstruktérům dost prostoru k odladění ES s dříve nemyslitelnou přesností.

Tým odpovědný za podvozek se snažil docílit uklidňující předvídatelnosti v kombinaci s pocitem rychlé odezvy na každý pohyb. Vysvětluje Jošiaki Ito, hlavní zkušební jezdec modelu ES: „Chceme, aby za volantem ES každý řidič, jakkoli zkušený, dosáhl pocitu dokonalé kontroly nad tímto vozidlem. To je úroveň pohodlí, která jde nad rámec schopností zajistit hladkou jízdu.“

S ohledem na ještě vyšší úroveň dynamických schopností se bude provedení F SPORT nabízet s adaptivním odpružením AVS, podobným systému v kupé LC. Na všech kolech se tak navíc objevují nastavitelné tlumiče rozlišující 650 úrovní tlumicí síly ve prospěch vrcholné kontroly na libovolném povrchu vozovky. Dalším rysem vyhrazeným pouze verzi F SPORT je jízdní režim Sport+ systému Drive Mode Select, přinášející nejagilnější nastavení motoru, převodovky a odpružení.


Systém hybridního pohonu čtvrté generace

Verzi ES 300h, určenou pro trhy západní a střední Evropy, pohání nový hybridní pohon čtvrté generace s autonomním dobíjením, schopný nabídnout mimořádně nízkou spotřebu paliva, agilní jízdní schopnosti a minimální emise v rámci kategorie prémiových sedanů střední třídy. Součástí systému pohonu je ultra hospodárný benzínový čtyřválec 2,5 litru s úsporným Atkinsonovým cyklem v kombinaci s lehčím a kompaktnějším elektromotorem o vyšší výkonové hustotě. Celkový systémový výkon činí 218 k / 160 kW a kombinovaná spotřeba paliva je od 4,7 l/100 km.

Zbrusu nová jednotka 2,5 litru používá technologii rychlého spalování, díky níž tento motor vykazuje jeden z nejlepších parametrů termodynamické účinnosti napříč všemi současnými sériovými vozy. Výsledkem použitých opatření je vyšší výkon bez nárůstu emisí či spotřeby paliva. K dosažení takto pozoruhodných výsledků napomohlo použití přímých sacích kanálů, zvětšení úhlu ventilů a laserové opracování ventilových sedel. Z řešení napomáhajících k co nejlepšímu řízení spalování a tepelnému managementu jmenujme olejové čerpadlo s proměnným zdvihovým objemem, vstřikovače s více otvory, systém proměnného časování sacích ventilů VVT-iE a systém variabilního chlazení.

Celkové jízdní chování se zlepšilo díky vyspělejší řídicí jednotce hybridního systému pohonu, který je nyní schopen lépe simulovat zpětnou vazbu a dávkování výkonu standardního zážehového motoru. Kompaktnější je oproti minulosti i hybridní baterie typu NiMH, kterou tak bylo možné umístit pod zadní sedadla, aniž by jakkoli zasahovala do zavazadlového prostoru.


Bezkonkurenční bezpečnostní technologie

Model ES sedmé generace se nabízí s nejnovější verzí bezpečnostního paketu Lexus Safety System+. Tento paket technologií aktivní bezpečnosti přináší nové schopnosti a zahrnuje více jízdních situací, během nichž dokáže zajistit vyšší ochranu řidiče i posádky a napomoci zabránit výskytu nehody.

Z nových funkcí jmenujme např. rozpoznávání cyklistů za denního světla v rámci předkolizního bezpečnostního systému PCS. Systém PCS doposud nabízel detekci vozidel přijíždějících v protisměru a chodců; nyní díky podpoře rozpoznávání cyklistů řeší jeden z nejběžnějších scénářů dopravní nehody. U systému PCS se díky zvýšení citlivosti a dynamického rozsahu radaru rovněž zlepšila schopnost rozpoznávat chodce v noci.

Další novinkou v oblasti bezpečnostních vylepšení modelu ES je dvoustupňový systém adaptivních dálkových světel (AHS). Ten namísto řidiče sám zajišťuje automatické zapínání a vypínání dálkových světel, a navíc díky matici 24 samostatných LED diod dokáže upravovat světelné paprsky tak, aby zajistil co nejlepší osvětlení vozovky a současně zamezil oslňování protijedoucích řidičů.


Nejopojnější audio zážitky se špičkovým systémem Mark Levinson PurePlay

V modelu Lexus ES 2019 se premiérově objevuje audiosystém Mark Levinson PurePlay se 17 reproduktory. Cílem celosvětově první designové architektury v tomto odvětví bylo zprostředkovat každému pasažérovi tu nejefektnější, nejpreciznější a nejčistší reprodukci zvuku, jakou kdy na palubě vozu zažil.

Technologie PurePlay účinně využívá několik jedinečných přístupů s cílem nabídnout zcela mimořádnou palubní reprodukci: precizní způsob instalace, špičkovou konstrukci reproduktorů i jejich rozmístění a bezkonkurenční technologii odladění a dekomprese. Reproduktory jsou rozmístěny dokola po celé kabině ve výšce ramen v zájmu co nejlepší akustiky a optimální synergie tónů. Rozmístění reproduktorů dokonale zohledňuje požadavek na konzistentní zbarvení tónů napříč všemi středotónovými reproduktory i vysokotónovými měniči, čímž se podařilo účinně vytvořit dvě identická jeviště pro přední, resp. zadní pasažéry. Každý cestující na palubě je tak doslova obklopen zvukem a může se těšit z poslechu, který je na každém sedadle vozidla stejně přesvědčivý.


Nová kapitola příběhu ES

Sedmá generace modelu ES po letošním uvedení na trh zahájí novou epochu jednoho z nejdéle zavedených a nejoblíbenějších modelů Lexus. Nový sedan ES chce stejně jako vlajková loď Lexus LS přitáhnout ke značce širší spektrum zákazníků. Nabízí vše, co tradiční zákazníci Lexus očekávají, společně s kvalitami, které dokáží oslovit i ty zájemce, kteří o vozu této značky doposud neuvažovali. K přebudování image modelu ES do nové a neočekávané podoby napomůže zejména markantnější stylistické ztvárnění, dynamičtější jízdní schopnosti, vysoce kvalitní zpracování interiéru a nejmodernější bezpečnostní technologie.

[1]Technické specifikace se mohou lišit v závislosti na konkrétním trhu

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?