Jsou auta na straně řidiče pevnější? Testy opět potvrdily, že spíše ne

přidejte názor
Autor: Redakce
  • V minulosti se objevilo několik případů, které prokázaly, že automobilky staví svá auta na míru nárazovým testům 

  • Důkazem měla být kromě jiného skutečnost, že náraz s malým přesazením vycházel výrazně lépe na straně řidiče ve srovnání se stranou spolujezdce 

  • IIHS aktuálně otestovalo sedm SUV, přičemž se zjišťovalo, jak odolná je právě strana spolujezdce 

Když americká organizace IIHS zavedla náraz s malým přesazením, kdy vůz narazí do pevné překážky pouze čtvrtinou své šířky, nadělalo to mnoha modelům velké problémy. Ukázalo se, že i auta s pětihvězdičkovým hodnocením Euro NCAP v tomto testu propadají. To vedlo ke spekulacím, že automobilky konstruují auta na míru nárazovým testům. Postupem času se stal tento typ testu samozřejmostí, takže IIHS vyzkoušela, jak si vedou auta s nejlepším hodnocením „Good“ ve stejném testu, ovšem provedeném netypicky na straně spolujezdce. Také to vedlo k překvapení, nicméně se zdá, že i s tímto „trikem“ se automobilky vyrovnaly. Dokazuje to aktuální test sedmi crossoverů.

Doporučujeme: Video — Americká organizace IIHS ukazuje, že i návěs může být bezpečný

IIHS otestovalo BMW X1, Mitsubishi ASX, Mitsubishi Outlander, Ford Escape (u nás známý jako Kuga), Jeep Compass 2018 a americká dvojčata Chevrolet Equinox/GMC Terrain. Ve všech případech už byl znám výsledek nárazu s malým přesazením na straně řidiče, tentokrát se zkoušela strana spolujezdce.

Překvapení nedopustily modely X1, Outlander, Compass a GMC Terrain/Chevrolet Equinox. Ve všech těchto případech je výsledné hodnocení „Good“, tedy nejlepší možné. Stejné už si tato auta dříve odnesla z testů na straně řidiče. Špatně dopadlo letité Mitsubishi ASX, které získalo hodnocení „Marginal“ (třetí nejhorší ze čtyř). To znamená o stupeň horší hodnocení oproti straně řidiče. Vůbec nejhůře ale dopadl americký Ford Kuga. Ten dostal za stranu spolujezdce nejhorší možnou známku „Poor“. To je o dva stupně horší vizitka ve srovnání se stranou spolujezdce.

Doporučujeme: Že se ve druhé řadě není třeba poutat? To se šeredně pletete

Přesto je vidět určitý posun. Když IIHS přišlo s prvními testy nárazu s malým přesazením na straně spolujezdce v polovině roku 2016, ze sedmi testovaných aut vykázalo shodnou ochranu pro obě strany pouze Hyundai Tucson. Třeba stará generace Toyoty RAV4 tehdy vyloženě propadla, když náraz s malým přesazením u řidiče zvládla na výbornou a za stranu spolujezdce si odnesla nejhorší možné hodnocení. Podobnou sérii testů pak IIHS prezentovalo také loni na podzim. Ze třinácti zástupců střední třídy prošlo bez potíží deset.

Pokud jde o náraz s malým přesazením, zdá se, že automobilky už většinově neupřednostňují jednu stranu. Pro pořádek, tento typ nárazového testu byl zaveden kvůli tomu, aby simuloval střet s úzkou, ale zároveň pevnou překážkou, jakou je strom, lampa nebo mostní pilíř.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?