Allianz vydává již posedmé přehled nejrizikovějších úseků na tuzemských silnicích za poslední tři roky. Motoristům může posloužit jako cenné vodítko, kterým silnicím je lepší se raději vyhnout. Podrobnou analýzou policejních statistik přispívá Allianz pojišťovna k prevenci silničních nehod, a to již od roku 2011.
Aktualizovaná analýza vychází z databáze JDVM (Jednotná dopravní vektorová mapa) s lokalizací všech dopravních nehod v České republice evidovaných Policií ČR. Jsou v ní identifikována místa nejčastějších dopravních nehod s vážnými osobními následky v letech 2014–2016. Stejně jako v předchozích ročnících této analýzy byly i nyní posuzovány dálnice a silnice I. třídy.
Podmínkou pro zařazení konkrétního úseku do statistiky Allianz Automapy bylo, že na dané komunikaci se za poslední tři roky přihodily minimálně dvě na sobě nezávislé vážné dopravní nehody s těžkými zdravotními následky nebo úmrtím a současně mezi těmito tragickými místy nebyla vzdálenost větší než 100 metrů. Nehodové lokality byly dále porovnány podle četnosti dalších drobnějších nehod v daném místě. Z celkového množství takto definovaných nehodových míst poté Allianz sestavila celostátní žebříček 20 nejrizikovějších lokalit.
Dále bylo ve 13 krajích (kromě hl. města Prahy) identifikováno vždy po pěti nejzávažnějších úsecích. Celkem bylo posuzováno 61 nehodových lokalit (v Karlovarském kraji splnil kritéria pro zařazení pouze jeden úsek), kde došlo k 133 dopravním nehodám s usmrcením nebo těžkým zraněním. Konkrétně za poslední tři roky na těchto rizikových místech zemřelo 43 osob a 139 lidí si přivodilo vážná zranění.
Nejrizikovější místo ČR je v Plzeňském kraji, dvě další se nacházejí na Olomoucku
Vůbec nejrizikovějším místem v Česku byla v letech 2014–2016 křižovatka na silnici I/27 v katastru obce Třemošná jen několik kilometrů severně od Plzně. Na konci ulice Americká se za poslední tři roky odehrálo celkem 13 nehod. Jedna z nich stála přímo na místě život jednoho cestujícího, dalších 7 se zde vážně zranilo.
Druhým nejrizikovějším úsekem se stala mírná zatáčka na silnici I/11 v okrese Šumperk v Olomouckém kraji. Jihovýchodně od obce Olšany, 500 metrů před odbočkou na Bohutín ve směru jízdy do Olšan, se za poslední tři roky stalo celkem pět nehod, z toho tři vážné. Tyto havárie přinesly pěti lidem těžká zranění.
Třetí místo v zemi obsadil rizikový úsek v katastru Mohelnice, která se rovněž nachází v Olomouckém kraji. Křižovatka na silnici I/44 při severním výjezdu z města se za zkoumané období stala svědkem 10 nehod, z toho tří vážných. Tři lidé zde na místě zemřeli a jeden se těžce zranil.
Nejkritičtější místa na silnicích v ČR v letech 2014–2016
V žebříčku 20 nejrizikovějších lokalit v Česku figurují některé regiony vícekrát. Nejhůře dopadl Středočeský kraj, který je za období 2014–2016 zastoupen hned čtyřikrát. Třikrát se umístil kraj Jihočeský a Moravskoslezský. Naopak Jihomoravský, Karlovarský, Královéhradecký kraj a Vysočina se v TOP 20 vůbec neobjevily.
Pro celostátní online verzi Allianz Automapy přejděte na www.allianz.cz/automapa.
Pořadí | Silnice | Kraj | Okres | Vážné nehody | Zraněné osoby | Katastr | ||
SZ | TZ | LZ | ||||||
01 | I/27 | Plzeňský | PS | 4 | 1 | 7 | 9 | Třemošná |
02 | I/11 | Olomoucký | SU | 3 | 0 | 5 | 0 | Olšany |
03 | I/44 | Olomoucký | SU | 3 | 3 | 1 | 6 | Mohelnice |
04 | I/50 | Zlínský | UH | 3 | 1 | 3 | 2 | Staré Hutě |
05 | I/3 | Středočeský | BN | 3 | 1 | 3 | 1 | Benešov |
06 | I/34 | Jihočeský | JH | 3 | 1 | 2 | 1 | Třeboň |
07 | I/11 | Moravskoslezský | OP | 3 | 0 | 3 | 6 | Mokré Lazce |
08 | I/11 | Pardubický | UO | 3 | 0 | 3 | 1 | Červená Voda |
09 | I/11 | Moravskoslezský | FM | 3 | 0 | 3 | 0 | Vendryně |
10 | I/34 | Jihočeský | JH | 2 | 3 | 4 | 3 | Jarošov n. Nežárkou |
11 | I/4 | Středočeský | PB | 2 | 0 | 7 | 3 | Chraštice |
12 | I/11 | Moravskoslezský | BR | 2 | 1 | 4 | 3 | Rýmařov |
13 | I/35 | Pardubický | SY | 2 | 3 | 1 | 2 | Koclířov |
14 | I/20 | Plzeňský | PS | 2 | 2 | 2 | 2 | Chotíkov |
15 | I/38 | Středočeský | MB | 2 | 1 | 3 | 2 | Nepřevázka |
16 | I/13 | Liberecký | LB | 2 | 1 | 3 | 2 | Rynoltice |
17 | I/3 | Jihočeský | CB | 2 | 0 | 4 | 1 | Kamenný Újezd |
18 | I/3 | Středočeský | BN | 2 | 3 | 0 | 2 | Bystřice |
19 | I/8 | Ústecký | TP | 2 | 2 | 1 | 0 | Bořislav |
20 | I/13 | Liberecký | LB | 2 | 1 | 2 | 2 | Mníšek |
Zkratky: SZ = smrtelná zranění; TZ = těžká zranění; LZ = lehká zranění. Je zřejmé, že vliv na určení pořadí má kombinace mnoha faktorů, vylučujících náhodný statistický výkyv v místě.
Pořadí závažnosti jednotlivých nehodových lokalit bylo stanoveno v jednotlivých krocích podle následujících kriterií:
1) počet nehod, při kterých došlo k smrtelnému a/nebo těžkému zranění;
2) počet osob, které utrpěly při těchto nehodách smrtelné, nebo těžké zranění;
3) závažnost zranění;
4) počet ostatních nehod v dané lokalitě.
Nehodové listy znázorňující nejrizikovější lokality každého kraje včetně GPS souřadnic jsou k dispozici na www.allianzfoto.cz ve složce Allianz Automapa 2017.
Většina nehod vznikla ve dne na suché vozovce a viník nebyl pod vlivem alkoholu
„Nehodové lokality i jednotlivé dopravní nehody jsou všeobecně rozdílné, ovšem ze souhrnné statistiky lze vyvodit několik dílčích závěrů a specifikací. Převážná většina nehod se stala ve dne, na suché vozovce a viníkem byl řidič, který nebyl pod vlivem alkoholu,“ uvedl dopravní odborník Jaroslav Heinrich z HBH projektu, brněnské projekční kanceláře pro dopravní a inženýrské stavby, která se na vzniku Allianz Automapy podílí.
Zajímavé je, že ze 133 zkoumaných vážných dopravních nehod se 49 havárií stalo o víkendu (pátek odpoledne, sobota, neděle). V 10 lokalitách se dokonce došlo ke všem nebo k převážné většině nehod o víkendu. Bylo tomu tak i u dvou z celkem čtyř vážných nehod v nejrizikovější lokalitě v zemi, křižovatce severně od obce Třemošná.
S ohledem na lidské životy a zdraví se Allianz nadační fond snaží s nehodovostí bojovat pomocí dlouhodobé prevence. Ve spolupráci se společností 3M Česko, odborníky na řešení pro dopravní bezpečnost, pracuje na tom, aby co nejvíce rizikových míst z českých silnic zmizelo. Vybrané lokality proto pro motoristy zviditelní vhodným doplněním či úpravou dopravního značení. „Někdy může i pouhá změna značení zachránit lidské životy,“ uvádí za společnost 3M Česko Eduard Perski, specialista na řešení pro dopravní bezpečnost.
Naposledy tak bylo opraveno nehodové místo v Libereckém kraji. Reflexní dopravní značení přibylo v „esíčku“ při vjezdu do obce Zahrádky na Českolipsku. Úpravou nedávno prošla také dlouhodobě nebezpečná křižovatka na silnici I/11 mezi Šenovem a Havířovem v Moravskoslezském kraji.
V minulosti byla opravena hned dvě na sebe navazující nehodová místa ve Zlínském kraji, v katastru obcí Buchlovice a Staré Hutě. Dále lokalita u Řevničova na Kladensku ve Středočeském kraji, nebezpečné místo u Lhoty pod Libčany v Královéhradeckém kraji, předtím lokalita u Toužetína na Lounsku a v Milíně na Příbramsku.