Hybrid i s manuální převodovkou? Díky nové spojce to bude možné

07.07.2017
přidejte názor
Autor: Redakce
  • Nová spojka umožní vypínat motor i se zařazenou rychlostí

  • Spolu s kompaktním elektromotorem sníží spotřebu až o 20 %

  • Systém je výrazně levnější než složité hybridy

  • Sériová výroba značne ještě letos

Ještě než začnete psát do komentářů, že hybrid s manuálem byla přece Honda CRZ, zadržte. Tohle je úplně jiný systém a má sloužit v nových mild-hybridech. Spojku vyvinula německá společnost Schaeffler a její výroba se ještě letos rozjede na plné obrátky v Číně. Zájem už mají některé velké automobilky, ale výrobce prozatím nechce říkat, které.

V principu jde o modul, který se „vsune“ mezi motor a převodovku, jako je tomu u běžné spojky. Schaeffler prvek označuje jako P2 Module. Obsahuje 12kW elektromotor a dvě spojky, které slouží k přenosu momentu mezi oběma motory a převodovkou. Novinka je přímo uzpůsobená pro vozy s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol. Ale bude i verze pro zadokolky, respektive pro konstrukce s motorem podélně.

Doporučujeme: Budoucnost motorů: Hybridní litrový tříválec, litrový výkon 220 koní a spotřeba pod pět litrů

Největším přínosem nového systému je, že dokáže za jízdy odpojovat spalovací motor, aniž by musel řidič vyřazovat na neutrál. Motor se při jízdě setrvačností vypne a vozidlo začne samo regenerovat energii. Případně může tzv. plachtit „na neutrál“ i se zařazenou rychlostí, dokud řidič nešlápne na plyn.

Výrobci aut ale budou muset předělat elektrické systémy vozidel. Tahle hybridní spojka potřebuje 48V systém. Na druhou stranu, přínos ve spotřebě a emisích má být značný. Německý výrobce slibuje úsporu až 20 % paliva v závislosti na vozidle. Systém hybridní spojky nepotřebuje dodatečné chlazení nebo změnu konstrukce převodovky a motoru.

Doporučujeme: Kratší převody a žádný stop-start? Nové měření spotřeby změní auta

Modul s elektromotorem může sloužit i jako elektrická asistence motoru spalovacímu a u lehčích a menších aut dokáže například v koloně nebo při parkování hýbat autem jen na elektřinu. Teoreticky může na elektřinu auto rozjet do nějakých 50 km/h. Schaeffler už nyní pracuje na výkonnějších systémech o výkonu 26 kW a točivém momentu 100 Nm a dokonce i na hybridní spojce o výkonu 47 kW a točivém momentu 160 Nm. To už by samo o sobě stačilo na pohon auta velikosti Fabie.

Jak vidíte, moderní auta se s příchodem nových emisních norem a norem měření spotřeby (od září začne platit pro nově homologovaná auta norma WLTP) změní. Přesto by řidiči, kteří nedají dopustit na klasické ruční řazení, neměli být ochuzeni. Protože hybridní spojka ale umí fungovat i jako asistence motoru, vlastně teoreticky dokáže zastoupit složité přeplňování. Elektromotor totiž poskytne v nízkých otáčkách potřebný točivý moment.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?