Autosalon v Šanghaji stihl za několik let vyrůst v událost mezinárodního významu. Vedle řady domácích výrobců, z nichž mnozí nemají na stánku jediný nápis v latince a v byznysplánu žádné ambice expandovat mimo miliardový domácí trh, tu představuje své novinky stále více západních značek. A mnohdy i ve světových premiérách, jako byla letos Škoda Vision E nebo modernizovaný Mercedes-Benz třídy S. Významu autosalonu odpovídá i jeho velikost – stánky se rozkládají v osmi rozlehlých halách na půdorysu, která nemá daleko k menším evropským městečkům.
Vzhledem k poměrně exotické destinaci může být pro našince překvapením, že autosalon vlastně vypadá a funguje docela standardně. Stánky automobilek mají úroveň běžnou na západě, cedule i nápisy jsou dvojjazyčné a mezi provozovnami s občerstvením najdete kromě místních restaurací i západní řetězce. Dokonce i ta čínská auta vypadají zblízka mnohem dotaženěji než před několika málo lety. Nenarazili jsme ani na výraznější množství flagrantních kopií, samozřejmě s výjimkou evergreenů jako Land Wind nebo mediálně vděčného Zotye SR9, který jakoby Macanu z oka vypadl.
Doporučujeme: Škoda představuje v Šanghaji i Kodiaq a „čtyřokou“ Octavii Combi. Mají víc chromu a záhadné motory
Z nedostatku lepších příležitostí vystavuje na autosalonu také třeba Harley-Davidson. Luxusní motocykly s těžkotonážní hmotností i cenovkou se na čínském trhu prosazují jen obtížně, značka zde prodá asi tisícovku strojů ročně. Na stánku společnosti BAIC si můžete prohlédnout dokonce i vrtulník. Kulturní i geografická odlišnost šanghajského autosalonu se ale jinak odráží spíše v drobnostech, jako je zákaz donášení melounů, vajíček a větších rajčat (patrně abyste nemohli jejich prostřednictvím vyjadřovat svoje politické přesvědčení) nebo zástupy příslušníků ozbrojených složek, které na výstavišti dohlížejí na bezpečnost.
Několik takových zajímavostí a úsměvných kuriozit jsme na páteční večer vybrali do galerie.