Galerie: Škoda Favorit (1987) vs. Škoda Octavia (2017) aneb 30 let vývoje za volantem

12.04.2017
17 nových názorů
Autor: www.efeb.cz

[su_label type="info"]TIP[/su_label] Galerii otevřete klepnutím na první obrázek

Jeden z nejvýznamnějších modelů Škody oslaví letos třicítku. Světová premiéra Favoritu se odehrála na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně 16. září 1987. Oproti tehdejším stodvacítkám znamenal Favorit zásadní posun vpřed nejen z hlediska techniky. Moderní koncepci s motorem vpředu a pohonem předních kol halila neméně moderní karoserie od studia Bertone. Je to jen shoda náhod, ale ostré hrany Favoritu nacházejí pokračování v současném „kubistickém“ slohu Škody, jehož je nová Octavia zatím nejvýraznějším příkladem.

Doporučujeme: „Favorit vypadal na pořádný průšvih,“ vzpomíná konstruktér Petr Hrdlička

Možná namítnete, že Octavia přece není vozem stejné třídy jako Favorit. Není, ale o to redaktorům Autobible nešlo. Octavia je zdaleka nejprodávanějším modelem značky – tvoří asi 40 procent prodejů – a zároveň dlouhodobě nejprodávanějším autem na českém trhu. Vnímáme ji proto jako typickou škodovku dnešní doby, stejně jako jí byl v době své „aktivní služby“ Favorit. A protože Octavia má za sebou čerstvou modernizaci, je nejnovějším modelem Škody, který byl v době přípravy článku na trhu. Pokud si tedy chceme udělat obrázek o tom, jak se za těch 30 let Škoda změnila, není lepšího příkladu. Výmluvné je už srovnání základních technických parametrů:

Škoda Favorit 135 L (1987) Škoda Octavia 1.0 TSI (2017)
Motor řadový čtyřválec OHV řadový tříválec DOHC
Plnění atmosférické sání přeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3) 1289 999
Nejvyšší výkon (kW/k/min-1) 43/58/5000 85/112/5500
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1) 94/3000–3250 200/2000–3500
Akcelerace 0-100 km/h (s) 17,0 9,9
Nejvyšší rychlost (km/h) 135 202
Spotřeba paliva (l/100 km) 7,9 (při 120 km/h) 4,5 (kombinovaný cyklus)
Provozní hmotnost (kg) 840 1225

Celou reportáž si můžete přečíst v tištěné Autobibli, kde najdete i spoustu dalšího zajímavého čtení o autech a lidech kolem nich. Stostránkový magazín Autobible pořídíte v každé dobré trafice za pouhých 49 Kč. Za stejnou cenu si ho můžete objednat i online a poštovné budete mít zdarma!

Doporučujeme:

Škoda Octavia combi test

Petr (neregistrovaný)
Co se mě týká nejsem sice bohužel zatím řidič, ale poslední Oktávka se mi celkem líbí i když motorizace do 1.4 TSI by měli hodit do šrotu, protože tam ty motory stejně do 250.000 půjdou některé i dřív. No ale vraťme se k tématu Favority a Felicie byly a jsou poctivé auta co vydrželi a některé ještě vydrží ale postupem doby a v následujících letech mají pro města a možná i obce přijít euro zóny. Omezení na Euro 3 a povolení od Euro 4 a výše. A to bohužel už tydle vozy nesplňují. No uvidíme Praha to zavádí od příštího roku.
Jiří (neregistrovaný)
Zlatý Favority a Felicie , starý dobrý poctivý auta který vydržely.(je to čistě můj názor)
Diego (neregistrovaný)
A taky se přidávám, data nesouhlasí, s favoritem jsem běžné jezdil kombinovanou spotřebu okolo 6l... Tak proč tedy tyto data? S rychlostí se spotřeba o tolik neměnila... Ale podle mého dojmu pokud budeš stát na plynu u Octavie jak na rýči tak ti sežere i ponožku.... Jakou má spotřebu Octavia na okruhu při svižné jízdě? 30 let vývoje, ano, je to hrozně hezký, ale ve favoritu se musíš spolehnout sám na sebe, žádný ABS, ESP, Airbagy a jiný zbytečný systémy.... A sound systém si šikovnej člověk udělá za pár peněz lepší než v Octavii.... A ještě k jedné věci, tyhle auta za 30 jezdit nebudou, po pár letech budou hnít jak brambory, protože dnes se auta lakují 1,7kg barvy.... Z toho ti šikovnej lakýrník nastříká kapotu, blatníky a nárazník, protože tam naleje vrstvu, ale s touhle slupickou laku... Nevím nevím.... První Octavie měli kvalitní plechy (okolo roku 99) tam ti kamínek odsekl lak, a plech kouká dodnes, a žádná hniloba.... Třeba některé Octavie III už reznou na střeše u okenní hrany.... No, jinak článek samotný je nic neříkající... Viděl sem lepší a porovnávali Favorita a citigo.... Favo je pro mě vítěz v prvním kole KO.... A i podle toho testu....
Diego (neregistrovaný)
Favorit jezdil mnohem rychleji než 135km/h..... Bylo to moje první auto před 9 lety, teď jsem se posunul na Felicii, tyhle auta jsou nedocenitelné co se týče servisu, protože to co mě bude stát celá generálka auta, za to uděláte na Octavii, kotouče, ramena, a náplně.... Ale zpět k rychlosti, při tachometrovich 180km/h navigace ukazovala 156km/h... Bylo to nejlepší auto.... Kord při koupi od důchodce při stavu tachometru celých 28tis km.... Bohužel, koroze byla neúprosná....
pospec (neregistrovaný)
Proč tohle dělají? reklama na oktávku jako obvykle? tak jednak fako by se mělo srovnávat se základní verzí fabie 1,0 a tam už to tak jednoznačně nevyzní, v podstatě spíš ostuda, že za 30 let vývoje prodávají něco s menším prostorem a ještě bídnějším motorem než tehdy no a druhak ty údaje jsou úplný bulshit, 135 kmh měla maximálku škoda 105 l, fáčko jelo v pohodě 150, dobře zajeté kousky i 160, žralo to kolem 7 ( a oktávka teda určitě nejezdí za 4,5, to je mokrý sen) a stovku měl tuším za 14. No a nikdo nezmiňuje podstatnou věc - vnitřní prostor, tam bylo místa jak dnes v autech o 2 třídy výš. Zamozřejmě jsou moderní auta lepší, ale ten pokrok není zas tak divoký, jak naznačují, proto těch fáček taky ještě kopec jezdí po silnicích.
Jan Strejc (neregistrovaný)
Měl jsem Škodu 125L a ta měla v techničáku maximálku 150 km/ hod. a spotřebu nižší.... takže trošku nepravdivé údaje zcela jistě u Favorita...
Pavel (neregistrovaný)
Některé favority dosud jezdí. Bude za třicel let jezdit i tato litrová oktávka?
Jan Flos (neregistrovaný)
Favorit a potom Forman přišel přesně na čas, krátce na to byla revoluce a pro plno živnostníků šlo o auto které jim rozjelo podnikání. Auto bylo jednoduše udržovatelné a uvezlo daleko víc než kolik bylo udáváno. Na tu dobu nejezdil tak špatně a zvládal držet krok s podobnými auty. Měl jsem Formana a vzpomínám na něj v dobrém, byl hodně čitelný v chování na silnici, opravy za pár korun, jen jsem vozil snímač otáček ten mi pravidelně odcházel ale najezdil jsem s ním opravdu hodně byly časy kdy to bylo 10tis měsíčně po Německu a šéf nechápal že s tím autem nic není a pořád jezdí a ještě toho tolik uveze (objem kufru). To auto uvezlo paletu kočkolitu a to bylo asi 900kg :).
Honza (neregistrovaný)
Plkat o tom, jak staré bylo lepší, nové není, nebudu. Nová Oct. zatím jezdí fajn, staré fáčko bylo stvořeno pro půl generace, Oct. III je tak na dva roky. :/ Největší lež je spotřeba - resp. způsob jejího měření. Rozumnej řidič s fáčkem běžně jezdil mezi 6-7 litry. Když se HODNĚ posnažil, vykouzlil i 5l/100km (teda my takto jezdili se stodvácou 5q). S novou oktávkou jsou to ale úplně stejné hodnoty.
Bretislav Cernik (neregistrovaný)
A maximalka byla 150km/h vykon 46kw. Aspon podle technicaku. Ale zvladal i vic. Tedy 136-ka A oproti napriklad 3valcove fabce coz je pravy nastupce favoritu a felicie mel rozumnou krivku krouticiho momentu.
Hanys (neregistrovaný)
43kw Favorit zrychlil z 0-100km/h za 15s. A spotřeba se udává kombinovaná… Jinak je zajímavé, že kdysi se spotřeba nadhodnocovala, dnes je tomu právě naopak :-(
Karel (neregistrovaný)
Průměrný plat 3100 v roce 1989, to je opravdu myšleno čistého? Přijde mi to moc.
Honza (neregistrovaný)
Kdykoliv čtyřokou octavii vidím, směju se. O 1.0 motorku škoda mluvit. Takový pidimotorek patří do motorky či zahradního traktůrku, ne do tak velkého auta. Ale pro účel, aby se to vysypalo s koncem záruky, ideál... A jako možný trest pro pracovníka může být přidělení tohoto krámu jako služebního auta velmi významný...
  • Našli jste v článku chybu?