-
Seat 600 byl vlastně Fiat 600 vyráběný v licenci
-
V letech 1957 až 1973 vzniklo skoro 800 000 kusů
-
Dostupný Seat 600 motorizoval celé Španělsko
-
Vůz se stal symbolem své doby a ekonomického růstu
Legendární Seat 600 slaví kulatou šedesátku. Výroba tohoto licenčního Fiatu byla zahájena právě v květnu 1957 a kompaktní auto se stalo hitem. Motorizovalo celé Španělsko nejen díky poměrně nízké ceně, ale také díky tomu, že přesně splňovalo požadavky tehdy oživující se španělské ekonomiky.
Seat 600 je důkazem, že dostupné auto pomůže lidem jezdit za prací a využívat větší množství služeb v širším okolí. Celé období výrazného ekonomického růstu a zvyšování životního standardu od konce padesátých let do počátku let sedmdesátých se označuje jako „španělský zázrak“. Seat 600 se pak stal ikonou této doby.
Doporučujeme: Pohnuté osudy automobilek východního bloku: Přežilo jich jen pár
Seat 600 byl technicky téměř totožný s Fiatem 600, který se v Itálii vyráběl od roku 1955. Čtyřválec 0,6 l o výkonu devatenácti koní poháněl zadní kola a nebyl to zrovna technologicky revoluční vůz. Ale byl levný a to k úspěchu stačilo. Později se motor zvětšil na 0,73 l a výkon vzrostl na 22 koní.
Mimochodem, Seat znamená Sociedad Española de Automóviles de Turismo. Celkem bylo vyrobeno 797 319 Seatů 600. Dokonce vznikl i čtyřdveřový model Seat 800. V roce 1973 pak byl Seat 600 nahrazen kompaktním Seatem 133, což byl také vlastně licenční Fiat využívající technický základ modelu Fiat 850.