Svět, nebo alespoň úřady některých jeho částí, si žádá elektromobily. A když ne elektromobily, tak alespoň hybridy. Měli bychom si zvyknout na to, že pojmy „hybrid“ a „elektromobil“ se budou stále častěji objevovat i v kontextu dříve nemyslitelných modelů. Nebo vás by snad napadlo, že i Mustang s celou jeho dlouhou historií by mohlo jednou být možné zapojovat do zásuvky?
Teď se zdá, že ta doba přichází. Na internetu kolují informace z amerického patentového úřadu, na které upozornil třeba magazín PistonHeads. Podle nich automobilka Ford chystá plug-in hybridní pohonné ústrojí kombinující tradiční pětilitrový osmiválec s dvojicí elektromotorů, které budou pohánět kola přední nápravy. Tyto elektromotory mají být podle patentu připevněny přímo k motoru.
Jak to celé nakonec dopadne, to se ještě teprve uvidí. Průmyslové firmy si běžně nechávají patentovat řadu řešení, která z nejrůznějších důvodů nakonec do výroby nezamíří. I Ford si v minulosti nechal patentovat třeba systém, který by měl umožňovat odstavit auto a nasadit jedno jeho kolo na malé elektrické vozítko, se kterým by se následně dojely zbývající stovky metrů do cíle. Realizace se ale tento patent nedočkal. A ani osmiválcový hybrid nevypadá příliš reálně. Minimálně ne v modelu Mustang.
Potíž je v tom, že samotné pohonné ústrojí s pětilitrovým osmiválcem a automatem zabere dost místa a je samo o sobě dost těžké. Další dva elektromotory znamenají přítomnost dalších zařízení, především akumulátorů. Tím spíš, pokud by to měl být plug-in hybrid. A zrovna Mustang není lehký automobil, kde by bylo místa na rozdávání. Právě hmotnost a náročnost na prostor je důvodem, proč třeba Polestar pracuje u svého kupé s menším dvoulitrem vpředu a elektromotory vzadu. Dokonce i auto tak velké jako Range Rover má ve své plug-in hybridní verzi jen čtyřválec. Patentovaný plug-in hybrid s osmiválcem se spíš zdá být systémem vhodným pro nějaký velký pick-up než pro kupé. Reálnější by mohla být aplikace třeba s menším šestiválcem nebo s elektromotorem v převodovce.
Hybridní Mustang asi nebude mít prozrazený osmiválec, ale elektrifikace se určitě dočká. V kategorii sportovních vozů se tento model prodává nadprůměrně dobře. Jenže právě to by paradoxně mohl být problém, protože čím lépe se prodává, tím více zatěžuje svým pětilitrem emisní průměr automobilky. Kromě toho by na emisně zdaněných trzích hybridní varianta (nebo rovnou elektrická verze) také smysl dávala, i když to v očích fanoušků může být naprostá zvrácenost.
Elektrifikace v případě Mustangu velmi pravděpodobně dorazí spolu s novou generací. Aktuální šesté vydání se totiž představilo už koncem roku 2013 a vyrábí se od poloviny roku 2014.
Ford před časem oznámil, že do roku 2022 bude mít v nabídce 16 elektromobilů a 24 hybridů.