Ford tento týden oficiálně odhalil svůj elektromobil Mustang Mach-E. Vzhledem k tradici označení Mustang, což vždy bylo více či méně sportovně střižené kupé a aktuálně je to také nejprodávanější sportovní vůz na světě, působí poněkud kontroverzně fakt, že stejné jméno bude nosit také crossover – nadto vybavený elektrickým pohonem. Nicméně důležitější je, co Mach-E reálně zákazníkům nabídne a kolik si za něj Ford řekne.
Ford Mustang Mach-E se bude prodávat v několika variantách. K dispozici bude jak zadokolka, tak čtyřkolka a zákazníci si navíc budou moci vybrat mezi bateriemi s kapacitou 75,7 kWh a 98,8 kWh. Na českých stránkách Fordu už dokonce najdete i první ceny. Jsou to ale předběžné odhady. Základní verze s menšími akumulátory a pohonem zadních kol by měla stát 1 278 300 Kč. Čtyřkolka má udávanou základní cenu 1 477 650 Kč a First Edition (čtyřkolka s lepšími bateriemi) vyjde na 1 819 050 Kč.
Cenově nejdostupnější Mustang Mach-E tak bude začínat tam, kde dnes končí „obyčejné“ elektromobily. Jmenovitě třeba nová Kia e-Soul (1 199 980 Kč), Hyundai Kona Electric Power (ve vyšší výbavě Unlimited za 1 279 990 Kč) nebo VW ID.3 ve verzi Long Range (předběžně zhruba 1 115 000 Kč).
Tabulka: Srovnání základní verze Fordu Mustang Mach-E s konkurencí
Ford Mustang Mach-E RWD | Kia e-Soul 64 kWh | Hyundai Kona Electric 64 kWh | VW ID.3 Long Range | |
---|---|---|---|---|
Výkon (kW) | 190 | 150 | 150 | 200 |
Točivý moment (Nm) | 415 | 395 | 395 | 400 |
0-100 km/h (s) | 6,6 | 7,9 | 7,6 | 5,5 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 180 | 167 | 167 | 180 |
Reálný dojezd (km) | 360 | 370 | 395 | 450 |
Max. výkon dobíjení | 115 | 77 | 77 | 125 |
Rychlost dobíjení (km/h) | 380 | 350 | 370 | 550 |
Objem zavazadelníku (l) | 402/1520 | 315/1339 | 361/1143 | 385/1270 |
Délka/výška/šířka (mm) | 4712/1881/1597 | 4195/1800/1605 | 4180/1800/1565 | 4261/1809/1552 |
Rozvor náprav (mm) | 2970 | 2600 | 2600 | 2765 |
Oproti aktuálně dostupným elektromobilům typu Hyundai Kona bude Mustang Mach-E v základním provedení těžit z delšího dojezdu a rychlejšího dobíjení. Současně nabídne také lepší dynamiku. Otázkou ale je, v jaké podobě budou figurovat modely e-Soul a Kona Electric na trhu za dva roky. Je dost pravděpodobné, že budou vylepšeny, nebo že zlevní. Ostatně Hyundai na nedávné tiskové konferenci říkal, že s rychlejšími změnami nabídky, ke kterým doba elektromobilů nevyhnutelně spěje, počítá. Relevantnější je proto srovnání s ID.3 Long Range.
To za podobné peníze nabídne větší dynamiku a lepší by měl být i dojezd. Jenže Mustang Mach-E je výrazně větší. Pro úplnost, hodnoty dojezdu uvedené v tabulce mají původu databáze EV Database. Zde je uváděn takzvaný EVDB Real Range, což je metodika založená na nezávislých testech. Výsledek by měl být reálnější než WLTP. Jak u elektrického Mustangu, tak u VW ID.3 jde ale v případě dojezdu zatím pořád jen o odhady.
Pokud zvolíte vrcholnou First Edition, dostanete verzi s bateriemi o kapacitě 98,8 kWh a pohon všech kol. Celkovým výkon systému je 248 kW a točivý moment dosahuje 565 Nm. Samozřejmostí je i bohatá výbava. S cenou 1,8 milionu korun se tentokrát už budeme koukat na konkurenci v podobě zavedené trojice Jaguar I-Pace, Audi e-tron a Mercedes-Benz EQC. Přidat ale už konečně můžeme také Teslu Model 3, neboť Tesla začala nedávno oficiálně působit také na českém trhu.
V nabídce této americké značky by se časem měl objevit rovněž crossover Model Y, který je považován za vůbec nejpřímějšího konkurenta pro elektrický Mustang. V naší tabulce ho také najdete, ale je velkou otázkou, kdy nakonec tohle auto dorazí na trh. Podle původních plánů by se Model Y měl začít vyrábět nejdříve za rok, ale všichni dobře víme, jak to Elon Musk s dodržováním slíbených termínů má.
Tabulka: Srovnání základních parametrů Fordu Mustang Mach-E First Edition s konkurenty
Ford Mustang Mach-E First Edition | Tesla Model Y LR Performance | Audi e-tron 55 quattro | Mercedes-Benz EQC | Jaguar I-Pace | |
---|---|---|---|---|---|
Výkon (kW) | 248 | 340 | 300 | 300 | 294 |
Točivý moment (Nm) | 565 | 639 | 664 | 760 | 696 |
0-100 km/h (s) | 6,0 | 3,7 | 5,7 | 5,1 | 4,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 180 | 241 | 200 | 180 | 200 |
Reálný dojezd (km) | 430 | 400 | 360 | 360 | 370 |
Max. výkon dobíjení | 150 | 145 | 155 | 112 | 104 |
Rychlost dobíjení (km/h) | 410 | 560 | 600 | 430 | 350 |
Objem zavazadelníku (l) | 402/1520 | ---/1900 | 660/1725 | 500/1060 | 505/1163 |
Délka/šířka/výška (mm) | 4712/1881/1597 | 4775/1850/1600 | 4901/1935/1616 | 4761/1884/1623 | 4682/2011/1565 |
Rozvor náprav (mm) | 2970 | 2875 | 2928 | 2873 | 2990 |
Z tabulky je dobře vidět, že Mach-E rozměrově zapadne mezi Mercedes-Benz EQC a Jaguar I-Pace. Audi je výrazně větší, Model Y je pak rozměrově prakticky identický. Už teď je zřejmé, že Mach-E bude ztrácet co do dynamických parametrů, ale v této konkurenci nabídne poměrně zajímavý dojezd. Znovu připomínáme, hodnoty dojezdu uvedené v tabulkách se týkají reálného dojezdu určeného podle metodiky EV Database. Vzhledem k tomu, že je Mustang Mach-E zbrusu nový elektromobil, příliš nepotěší rychlost dobíjení. Horší je v tomto směru pouze I-Pace. Než se dostane Model Y na český trh, bude konkurentem pro Mach-E Model 3. Ten v provedení Long Range Performance nabízí výkon dokonce 360 kW, je ještě rychlejší než vrcholný Model Y (3,4 s z nuly na 100 km/h), dokáže se mnohem rychleji nabíjet (850 km/h) a má reálný dojezd 450 km.
Porovnání základních cen z českého trhu pak najdete v další přiložené tabulce. Mustang Mach-E First Edition by měl být levnější než trojice aktuálně prodávaných elektromobilů značek Audi, Mercedes-Benz a Jaguar. Nejen pro Ford ale představuje problém Tesla. Zmíněný Model 3 v provedení Long Range Performance má totiž výrazně lepší parametry a základní cena je 1,6 milionu. Model Y Long Range Performance by měl být podle předběžných odhadů dražší zhruba o 100 tisíc.
Tabulka: Ford Mustang Mach-E a porovnání základní ceny s konkurencí
Model | Základní cena |
---|---|
Ford Mustang Mach-E First Edition | 1 819 050 |
Tesla Model 3 Long Range Performance | 1 611 200 |
Audi e-tron 55 quattro | 2 165 900 |
Mercedes-Benz EQC | 1 965 000 |
Jaguar I-Pace | 2 113 870 |
Ford Mustang 5.0 V8 Bullitt | 1 426 900 |
V tabulce můžete vidět i základní cenu Fordu Mustang Bullitt s pětilitrovým atmosférickým osmiválcem. Samozřejmě tohle slavné kupé nelze považovat za konkurenta pro Mustang Mach-E. Přidali jsme ho pouze pro zajímavost, abyste viděli, jak si obě tato diametrálně odlišná auta se společným označením stojí. Bullitt je oproti Mach-E First Edition levnější o 400 tisíc, jenže je otázkou, jak dlouho ještě v prodeji vydrží. Klidně se může stát, že se osmiválcový Mustang na českém trhu s tím elektrickým nepotká.
Tabulka: Srovnání Fordu Mustang Mach-E s Fordem Mustang Bullitt
Ford Mustang Mach-E First Edition | Ford Mustang Bullitt | |
---|---|---|
Výkon (kW) | 248 | 338 |
Točivý moment (Nm) | 565 | 529 |
0-100 km/h (s) | 6,0 | 4,5 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 180 | 250 |
Reálný dojezd (km) | 430 | zhruba 470 |
Rychlost dobíjení/tankování (km/h) | 410 | 5640 |
Objem zavazadelníku (l) | 402/1520 | 408 |
Délka/šířka/výška (mm) | 4712/1881/1597 | 4784/1916/1381 |
Rozvor náprav (mm) | 2970 | 2720 |
I když se Mach-E prezentuje jako sportovně střižený elektromobil, z tabulek výše je zřejmé, že na trhu najdeme už teď sportovnější a dynamičtější alternativy. Pětilitrový Mustang je pak samozřejmě také rychlejší a pro řidiče jistě zábavnější. Za pozornost stojí i doba potřebná pro dotankování. Z té je dobře vidět, že elektromobily před sebou pořád mají ještě obří kus práce. Když budeme počítat spotřebu pětilitrového osmiválce 13 l/100 km, pak vychází při objemu nádrže 61 litrů dojezd 470 km. A když odhadneme, že doba tankování šedesáti litrů paliva může být 5 minut, vychází nám, že za minutu dostaneme 94 km, což přepočteno na hodiny znamená, že aby se elektromobily tomuto vyrovnaly, musely by nabídnout rychlost dobíjení 5640 km/h. Tak třeba se časem dočkáme.
Ford Mustang Mach-E byl sice už odhalen, ale zájemci z České republiky se prvních exemplářů jen tak nedočkají. Vůz se sice dostane do Evropy už příští rok, přednost ale budou mít země, kde se elektromobily prodávají ve větším množství. Jako třeba Německo. Ostatní trhy včetně toho českého budou následovat až v roce 2021. Je dost pravděpodobné, že když v té době uděláme podobné srovnání, už zde budou figurovat jiná auta s jinými parametry (třeba Audi aktuálně představilo model e-tron Sportback). V roce 2021 by pak mělo dorazit rovněž provedení GT s výkonem navýšeným na 342 kW.