Ford Mustang Mach-E vs. 5.0 V8 vs Tesla a spol: Srovnání cen a parametrů nejen s konkurenčními elektromobily

1 nový názor
  • Nový Ford Mustang Mach-E míří svou cenou mezi běžné elektromobily a současné elektrické crossovery prémiových značek 

  • Provedení First Edition by mělo na českém trhu stát zhruba 1,8 milionu

  • Oproti trojici e-tron, EQC a I-Pace je tak Mustang Mach-E trochu levnější, současně ale také výrazně pomalejší 

  • První auta se na náš trh nedostanou dříve než v roce 2021

  • Zajímavé je i porovnání Mustangu Mach-E a Mustangu Bullitt. Ten je totiž levnější o 400 tisíc 

Ford tento týden oficiálně odhalil svůj elektromobil Mustang Mach-E. Vzhledem k tradici označení Mustang, což vždy bylo více či méně sportovně střižené kupé a aktuálně je to také nejprodávanější sportovní vůz na světě, působí poněkud kontroverzně fakt, že stejné jméno bude nosit také crossover – nadto vybavený elektrickým pohonem. Nicméně důležitější je, co Mach-E reálně zákazníkům nabídne a kolik si za něj Ford řekne.

Ford Mustang Mach-E se bude prodávat v několika variantách. K dispozici bude jak zadokolka, tak čtyřkolka a zákazníci si navíc budou moci vybrat mezi bateriemi s kapacitou 75,7 kWh a 98,8 kWh. Na českých stránkách Fordu už dokonce najdete i první ceny. Jsou to ale předběžné odhady. Základní verze s menšími akumulátory a pohonem zadních kol by měla stát 1 278 300 Kč. Čtyřkolka má udávanou základní cenu 1 477 650 Kč a First Edition (čtyřkolka s lepšími bateriemi) vyjde na 1 819 050 Kč.

Jméno neřešte. Elektrický Ford Mustang Mach-E má lepší dojezd než všichni soupeři kromě Tesly
Přečtěte si také:

Jméno neřešte. Elektrický Ford Mustang Mach-E má lepší dojezd než všichni soupeři kromě Tesly

Cenově nejdostupnější Mustang Mach-E tak bude začínat tam, kde dnes končí „obyčejné“ elektromobily. Jmenovitě třeba nová Kia e-Soul (1 199 980 Kč), Hyundai Kona Electric Power (ve vyšší výbavě Unlimited za 1 279 990 Kč) nebo VW ID.3 ve verzi Long Range (předběžně zhruba 1 115 000 Kč).

Tabulka: Srovnání základní verze Fordu Mustang Mach-E s konkurencí

Ford Mustang Mach-E RWD Kia e-Soul 64 kWh Hyundai Kona Electric 64 kWh VW ID.3 Long Range
Výkon (kW) 190 150 150 200
Točivý moment (Nm) 415 395 395 400
0-100 km/h (s) 6,6 7,9 7,6 5,5
Nejvyšší rychlost (km/h) 180 167 167 180
Reálný dojezd (km) 360 370 395 450
Max. výkon dobíjení 115 77 77 125
Rychlost dobíjení (km/h) 380 350 370 550
Objem zavazadelníku (l) 402/1520 315/1339 361/1143 385/1270
Délka/výška/šířka (mm) 4712/1881/1597 4195/1800/1605 4180/1800/1565 4261/1809/1552
Rozvor náprav (mm) 2970 2600 2600 2765

Oproti aktuálně dostupným elektromobilům typu Hyundai Kona bude Mustang Mach-E v základním provedení těžit z delšího dojezdu a rychlejšího dobíjení. Současně nabídne také lepší dynamiku. Otázkou ale je, v jaké podobě budou figurovat modely e-Soul a Kona Electric na trhu za dva roky. Je dost pravděpodobné, že budou vylepšeny, nebo že zlevní. Ostatně Hyundai na nedávné tiskové konferenci říkal, že s rychlejšími změnami nabídky, ke kterým doba elektromobilů nevyhnutelně spěje, počítá. Relevantnější je proto srovnání s ID.3 Long Range.

To za podobné peníze nabídne větší dynamiku a lepší by měl být i dojezd. Jenže Mustang Mach-E je výrazně větší. Pro úplnost, hodnoty dojezdu uvedené v tabulce mají původu databáze EV Database. Zde je uváděn takzvaný EVDB Real Range, což je metodika založená na nezávislých testech. Výsledek by měl být reálnější než WLTP. Jak u elektrického Mustangu, tak u VW ID.3 jde ale v případě dojezdu zatím pořád jen o odhady.

Videodojmy: Hyundai Kona Electric a koloběžka Seat eXS KickScooter
Přečtěte si také:

Videodojmy: Hyundai Kona Electric a koloběžka Seat eXS KickScooter

Pokud zvolíte vrcholnou First Edition, dostanete verzi s bateriemi o kapacitě 98,8 kWh a pohon všech kol. Celkovým výkon systému je 248 kW a točivý moment dosahuje 565 Nm. Samozřejmostí je i bohatá výbava. S cenou 1,8 milionu korun se tentokrát už budeme koukat na konkurenci v podobě zavedené trojice Jaguar I-Pace, Audi e-tron a Mercedes-Benz EQC. Přidat ale už konečně můžeme také Teslu Model 3, neboť Tesla začala nedávno oficiálně působit také na českém trhu.

V nabídce této americké značky by se časem měl objevit rovněž crossover Model Y, který je považován za vůbec nejpřímějšího konkurenta pro elektrický Mustang. V naší tabulce ho také najdete, ale je velkou otázkou, kdy nakonec tohle auto dorazí na trh. Podle původních plánů by se Model Y měl začít vyrábět nejdříve za rok, ale všichni dobře víme, jak to Elon Musk s dodržováním slíbených termínů má.

Tabulka: Srovnání základních parametrů Fordu Mustang Mach-E First Edition s konkurenty 

Ford Mustang Mach-E First Edition Tesla Model Y LR Performance Audi e-tron 55 quattro Mercedes-Benz EQC Jaguar I-Pace
Výkon (kW) 248 340 300 300 294
Točivý moment (Nm) 565 639 664 760 696
0-100 km/h (s) 6,0 3,7 5,7 5,1 4,8
Nejvyšší rychlost (km/h) 180 241 200 180 200
Reálný dojezd (km) 430 400 360 360 370
Max. výkon dobíjení 150 145 155 112 104
Rychlost dobíjení (km/h) 410 560 600 430 350
Objem zavazadelníku (l) 402/1520 ---/1900 660/1725 500/1060 505/1163
Délka/šířka/výška (mm) 4712/1881/1597 4775/1850/1600 4901/1935/1616 4761/1884/1623 4682/2011/1565
Rozvor náprav (mm) 2970 2875 2928 2873 2990

Z tabulky je dobře vidět, že Mach-E rozměrově zapadne mezi Mercedes-Benz EQC a Jaguar I-Pace. Audi je výrazně větší, Model Y je pak rozměrově prakticky identický. Už teď je zřejmé, že Mach-E bude ztrácet co do dynamických parametrů, ale v této konkurenci nabídne poměrně zajímavý dojezd. Znovu připomínáme, hodnoty dojezdu uvedené v tabulkách se týkají reálného dojezdu určeného podle metodiky EV Database. Vzhledem k tomu, že je Mustang Mach-E zbrusu nový elektromobil, příliš nepotěší rychlost dobíjení. Horší je v tomto směru pouze I-Pace. Než se dostane Model Y na český trh, bude konkurentem pro Mach-E Model 3. Ten v provedení Long Range Performance nabízí výkon dokonce 360 kW, je ještě rychlejší než vrcholný Model Y (3,4 s z nuly na 100 km/h), dokáže se mnohem rychleji nabíjet (850 km/h) a má reálný dojezd 450 km.

Elektrickým Mercedesem na Moravu a zpět: Reportáž psaná u nabíječek
Přečtěte si také:

Elektrickým Mercedesem na Moravu a zpět: Reportáž psaná u nabíječek

Porovnání základních cen z českého trhu pak najdete v další přiložené tabulce. Mustang Mach-E First Edition by měl být levnější než trojice aktuálně prodávaných elektromobilů značek Audi, Mercedes-Benz a Jaguar. Nejen pro Ford ale představuje problém Tesla. Zmíněný Model 3 v provedení Long Range Performance má totiž výrazně lepší parametry a základní cena je 1,6 milionu. Model Y Long Range Performance by měl být podle předběžných odhadů dražší zhruba o 100 tisíc.

Tabulka: Ford Mustang Mach-E a porovnání základní ceny s konkurencí 

Model Základní cena
Ford Mustang Mach-E First Edition 1 819 050
Tesla Model 3 Long Range Performance 1 611 200
Audi e-tron 55 quattro 2 165 900
Mercedes-Benz EQC 1 965 000
Jaguar I-Pace 2 113 870
Ford Mustang 5.0 V8 Bullitt 1 426 900

V tabulce můžete vidět i základní cenu Fordu Mustang Bullitt s pětilitrovým atmosférickým osmiválcem. Samozřejmě tohle slavné kupé nelze považovat za konkurenta pro Mustang Mach-E. Přidali jsme ho pouze pro zajímavost, abyste viděli, jak si obě tato diametrálně odlišná auta se společným označením stojí. Bullitt je oproti Mach-E First Edition levnější o 400 tisíc, jenže je otázkou, jak dlouho ještě v prodeji vydrží. Klidně se může stát, že se osmiválcový Mustang na českém trhu s tím elektrickým nepotká.

Tabulka: Srovnání Fordu Mustang Mach-E s Fordem Mustang Bullitt

Ford Mustang Mach-E First Edition Ford Mustang Bullitt
Výkon (kW) 248 338
Točivý moment (Nm) 565 529
0-100 km/h (s) 6,0 4,5
Nejvyšší rychlost (km/h) 180 250
Reálný dojezd (km) 430 zhruba 470
Rychlost dobíjení/tankování (km/h) 410 5640
Objem zavazadelníku (l) 402/1520 408
Délka/šířka/výška (mm) 4712/1881/1597 4784/1916/1381
Rozvor náprav (mm) 2970 2720

I když se Mach-E prezentuje jako sportovně střižený elektromobil, z tabulek výše je zřejmé, že na trhu najdeme už teď sportovnější a dynamičtější alternativy. Pětilitrový Mustang je pak samozřejmě také rychlejší a pro řidiče jistě zábavnější. Za pozornost stojí i doba potřebná pro dotankování. Z té je dobře vidět, že elektromobily před sebou pořád mají ještě obří kus práce. Když budeme počítat spotřebu pětilitrového osmiválce 13 l/100 km, pak vychází při objemu nádrže 61 litrů dojezd 470 km. A když odhadneme, že doba tankování šedesáti litrů paliva může být 5 minut, vychází nám, že za minutu dostaneme 94 km, což přepočteno na hodiny znamená, že aby se elektromobily tomuto vyrovnaly, musely by nabídnout rychlost dobíjení 5640 km/h. Tak třeba se časem dočkáme.

Ford Mustang Mach-E byl sice už odhalen, ale zájemci z České republiky se prvních exemplářů jen tak nedočkají. Vůz se sice dostane do Evropy už příští rok, přednost ale budou mít země, kde se elektromobily prodávají ve větším množství. Jako třeba Německo. Ostatní trhy včetně toho českého budou následovat až v roce 2021. Je dost pravděpodobné, že když v té době uděláme podobné srovnání, už zde budou figurovat jiná auta s jinými parametry (třeba Audi aktuálně představilo model e-tron Sportback). V roce 2021 by pak mělo dorazit rovněž provedení GT s výkonem navýšeným na 342 kW.

Ondra Vysmek (neregistrovaný)
Tak já nevím. Když se podívám na https://www.veteran-prodej.cz/vozy/ford/mustang/ a tohle, tak se mi chce brečet....
  • Našli jste v článku chybu?