Ford Kuga se vyrábí i s výkonnými motory. Nejvýkonnější benzin i diesel ve čtyřkolce mají okolo 130 kW. Naše patnáctistovka s předním pohonem je vlastně téměř základní motorizací. (Existuje i ve slabší, 88kW verzi.) A samozřejmě je na místě otázka, jestli takový pohon na relativně rozložité auto stačí.
Dosavadní díly dlouhodobého testu:
- Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line: čtyřkolku nemá, ale umí česky
-
Ford Kuga 1.5 ST-Line: Vnitřní prostor a srovnání s konkurencí
Subjektivně je dynamika velmi dobrá. Dílem díky mapování plynu, dílem díky krátkému odstupňování převodů. Na jedničku jede Kuga 1.5 EcoBoost 110 kW reálných 48 km/h, na dvojku 87, na trojku 127. (U podobně motorizovaných kompaktních hatchbacků sahá dvojka často přesně na stovku, trojka na 150 atd.)
Odstupňování převodů je následující:
- 3,818
- 2,150
- 1,423
- 1,029
- 1,129
- 0,943
Stálý převod má na první až čtvrtý rychlostní stupeň hodnotu 4,063:1, u pětky, šestky a zpátečky (5,433) je to 2,955. Odtud také pocit výrazného přeskoku mezi čtyřkou a pětkou, přestože, jak vidíte, pětka je ve skutečnosti nastavená o chlup víc „do síly“ než čtyřka. Při rozjezdech z křižovatek nebo někde na klikaté silničce se tak Kuga jeví sportovně svižná, zatímco na dálnici se promění na „dlouhonohý“ cestovní vůz, ovšem s poněkud vlažnější akcelerací.
Mimochodem, omezovač vás při zkoušení rozsahu jednotlivých převodů zarazí v šesti a půl tisíci otáčkách, kdy na otáčkoměru teprve začíná šrafovaná zóna červeného pole. Samotnému motoru ale není co vytýkat. Má kultivovaný projev a lineární zátah s turboefektem sice dobře patrným, ale ne v míře, která by od řidiče vyžadovala přizpůsobení jízdních návyků.
Co ale dynamika reálná? Ford uvádí zrychlení z nuly na 100 km/h za 9,7 sekundy. U aut s manuálem většinou naměříme horší než udávanou akceleraci, někdy i výrazně. Kuga se sice při našem měření nedostala přes psychologickou desetisekundovou hranici, za oficiálním údajem však zaostala jen o symbolické tři desetiny. A to jsme trochu bojovali s řazením. Převodovce není moc po chuti, když se na ni jde příliš zhurta. Vyžaduje přesný a důrazný pohyb s dotlačením páky do finální polohy. Jinak se může při drastickém řazení, jaké je k dosažení maximálního zrychlení potřeba, stát, že rychlost nezapadne. Při běžné jízdě, a to ani sportovní, se to ale nikdy neprojeví.
Akcelerace | Ford Kuga 1.5 EcoBoost 110 kW |
---|---|
0-50 km/h (s) | 3,27 |
0-100 km/h (s) | 10,06 |
0-130 km/h (s) | 15,64 |
0-150 km/h (s) | 22,63 |
30-50 km/h (s) | 1,25 |
50-70 km/h (s) | 2,29 |
80-120 km/h (s) | 7,03 |
130-150 km/h (s) | 6,66 |
80-120 km/h 3°(s) | 6,59 |
80-120 km/h 4°(s) | 8,7 |
Rychlost dle GPS | Ford Kuga 1.5 EcoBoost |
---|---|
50 km/h | 46 |
90 km/h | 56 |
130 km/h | 124 |
Zajímavé by samozřejmě bylo porovnat Kugu s některým z kompaktních SUV koncernu VW. Motor 1.5 TSI však přišel teprve nedávno a zatím jsme ho v žádném porovnatelném modelu netestovali. Pro zajímavost tedy alespoň společný graf s Atecou 1.4 TSI:
Cena testovaného vozu: 789 590 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 689 980 Kč (Top Edition)
Technické údaje | Ford Kuga 1.5 EcoBoost FWD ST-Line |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | přeplňovaný řadový čtyřválec s proměnným časováním sacích i výfukových ventilů, uložený vpředu napříč |
Plnění: | přeplňování výfukovým turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1498 |
Vrtání x zdvih (mm): | 79,0 x 76,4 |
Kompresní poměr: | 10,0 : 1 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 110/6000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 240/1600-4000 |
Převodovka: | šestistupňová manuální |
Poháněná kola: | přední |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 9,7 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 195 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km): | 7,9/5,4/6,3 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4541 |
Šířka bez/včetně zrcátek (mm): | 1856/2086 |
Výška (mm): | 1703 |
Rozvor náprav (mm): | 2690 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1571 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1583 |
Poloměr otáčení (m): | 5,55 |
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): | 1504 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2100 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 605 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | zavěšení MacPherson, vinuté pružiny, plynokapalinové tlumiče pérování, zkrutný stabilizátor |
Podvozek vzadu: | víceprvkové zavěšení Control Blade, plynokapalinové tlumiče pérování, zkrutný stabilizátor uchycený na těhlici s dvojitým kloubovým spojem |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem, 2,6 otáčky volantu mezi krajními polohami |
Brzdy vpředu: | ventilované kotouče 320 x 25 mm |
Brzdy vzadu: | plné kotouče 280 x 11 mm |
Standardní rozměr pneumatik: | 235/50 R18 |