Ford Fiesta 1.0 Hybrid ST-Line X: Zábavný mistr zatáček

přidejte názor
Autor: Lukáš Dittrich (Autobible.cz)

+

  • Jízdní vlastnosti a ovladatelnost
  • Sladění motoru s převodovkou
  • Přesné řízení s dobrou odezvou
  • Dobře dávkovatelné brzdy
  • Dobře tvarovaná sedadla
  • Solidní spotřeba
  • Bohatá výbava

  • Na rozdíl od Fabie nemůže plnit roli rodinného auta
  • Méně místa na zadních sedadlech
  • Malý zavazadelník
  • Malá vnější zpětná zrcátka
  • Vysoký příplatek za automat
  • Cena verze, za kterou lze koupit již větší auta

Sedmá generace Fiesty prošla další modernizací. Konstrukčně pět let starý vůz zraje jako víno a slibuje hodně zábavy. Vizuálně se ale aktuální provedení liší jen v detailech. Nový design kapoty a světlometů doplnila nová mřížka chladiče, na níž se přestěhoval znak Fordu. K dispozici jsou i nové barvy a designy kol. Za příplatek ve výši 15 900 Kč navíc dostanete i výborné Matrix LED světlomety. Škoda jen, že vnější zpětná zrcátka jsou nadále poměrně malá, velmi omezená je i funkční plocha zadního stěrače.

Sportovně laděná verze ST-Line X, která je mezistupněm mezi běžnými verzemi a ryze sportovní Fiestou ST (1,5 l/200 koní), dostala do vínku 125koňový litrový tříválec, který má s 1251 kg vážícím vozem snadnou práci. Mnohanásobný nositel titulu Motor roku mezi litrovými agregáty byl doplněn o 48V síť a řemenem poháněný startér-generátor, který nahrazuje klasický startér. Mild-hybridní systém pomáhá při rozjezdech a zrychlování. Jeho účinek je znát i při zpomalování a jízdě z kopce, kdy auto znatelně brzdí motorem.

Do pomocného lithium-iontového akumulátoru se ukládá rekuperovaná energie pro pozdější využití. Baterie je umístěna pod sedadlem spolujezdce, oproti klasickým hybridům či plug-in hybridům tak nepřekáží v zavazadlovém prostoru, kde můžete mít místo lepicí sady rezervní kolo. V přístrojovém štítu lze sledovat, kdy motor rekuperuje energii při brzdění, nebo ji naopak při akceleraci dává k dispozici.

K silnějšímu motoru dostanete buď manuální šestistupňovou převodovku, nebo samočinnou dvouspojkovou se sedmi stupni. Druhá varianta je o nemalých 50 000 Kč dražší, přispívá ale nejen k většímu komfortu obsluhy, ale i ekonomice provozu, neboť umožňuje udržovat motor déle v nízkých otáčkách. Pro ty, kdo rádi řadí, bude ale manuál rozhodně větším lákadlem.

Mild-hybridní doping

Tříválec má klidný chod a po vytočení generuje poměrně hezký sportovní sound. Ve spolupráci s mild-hybridním systémem se Fiesta rozjíždí plynule. Startér-generátor v tomto režimu vykrývá prodlevu výfukového přeplňování, což motorářům Fordu umožnilo osadit spalovací motor větším turbodmychadlem. Drobnou prodlevu ale přesto trochu cítíte.

Režimy Eco, Normal a Sport se liší mírou odezvy na pokyny plynového pedálu a grafikou digitálního přístrojového štítu. Rozdíl ale není nijak dramatický. Mód Normal je evidentně zlatou střední cestou. Samočinná převodovka má rychlé reakce a řadí i dostatečně plynule. Manuální volbu u ní ale nenajdete, jen režim L pro tažení přívěsů a jízdu z prudkého kopce. Zajímavé je, že zatímco větší Fordy mají pro ovládání voliče převodovky malé otočné kolečko, tak Fiesta dostala poctivou velkou páku.

125koňový litrový tříválec byl doplněn o 48V síť a řemenem poháněný startér-generátor.
Zatímco větší Fordy mají volič převodovky ve tvaru kolečka, Fiesta dostala poctivou velkou páku.

Spotřeba se většinou pohybuje mezi 5 a 6 litry, ve městě lze dosáhnout o půl litru vyšší, naopak na volné okresce lze jezdit i za 4,5 l/100 km. Poměrně velká palivová nádrž o objemu 42 l se navíc podílí na velkém dojezdu.

Fiesta je nadále vozem stavěným především pro řidiče. Kvalitní plasty a solidní zpracování totiž doplňuje velmi dobrá ergonomie. Ideální poloha za volantem se hledá snadno, dlouhá zkušenost Fordu z motorsportu je znát. Potěší dobře sladěné ovládací síly řízení, řazení a chodu pedálů. Volant má velkorysé nastavení a vše potřebné najdete ve snadném dosahu, a to včetně tabletu infotainmentu.

V rámci modernizace Fiesta dostala konfigurovatelný 12,3“ digitální přístrojový štít, za který se ale připlácí 17 900 Kč. Jeho grafika se mění v závislosti na zvoleném jízdním módu. Je to rozhodně vítaný upgrade oproti starým ciferníkům, byť pohyb v menu je možná zbytečně trochu komplikovaný. Vylepšený multimediální systém Sync 3 s 8“ dotykovým středovým displejem má hezkou grafiku a rychlé reakce. Ventilace se ovládá ještě klasickými ovladači pod ním, což usnadňuje obsluhu. Řadu funkcí lze navíc snadno nastavit přes multifunkční volant.

Ideální poloha za volantem se hledá snadno, solidní zpracování totiž doplňuje dobrá ergonomie.
Sedadla vpředu i vzadu jsou pohodlná a poskytují tělu dobrou oporu.
Za konfigurovatelný 12,3“ digitální přístrojový štít se připlácí 17 900 Kč.
Vzadu je interiér spíše stísněný, na rozdíl od Fabie tak Fiesta jako rodinné auto neposlouží.

Interiér je na poměry kategorie malých aut spíše menší, a to jak v příčném, tak zejména podélném směru. Místa je vpředu ve Fiestě pro průměrně vzrostlého řidiče přesto celkem dost, vzadu je ale interiér z hlediska dospělých spíše stísněný. V tomto směru, stejně jako v případě zavazadelníku, tento Ford trochu ztrácí. Proto lze Fiestu jen stěží doporučit jako rodinné auto, kterým kupříkladu Fabia dokáže ještě docela snadno být.

Malý Ford je tak typickým druhým autem do rodiny, u kterého se na zadních sedadlech očekává převoz zejména dětí. Sedadla vpředu i vzadu jsou pohodlná. I ta zadní v případě dospělých dobře podpírají stehna a poskytují tělu dobrou oporu. Také zavazadelník s jen 311 litry je i na poměry třídy malý a s vysokým prahem. Opěradla po sklopení vytvářejí schod a nakloněnou plochu.

U nás nedoceněné auto

Nejlépe vyladěný podvozek ve třídě malých aut dokáže zprostředkovat řidičské potěšení. Řízení vyniká přesností a optimálně velký volant má výborně vytvarovaný tlustý věnec. Jezdit s Fiestou je tedy opravdová radost.

Vedení kol je velmi přesné a řízení poskytuje řidiči výbornou odezvu. Dobře nastavené jsou i brzdy. Podvozek působí trochu měkčeji než u předchozí generace, a poskytuje tedy více komfortu, výborná agilita však zůstala.

Test Ford Puma 1.0 EcoBoost mHEV: Znovu a lépe
Přečtěte si také:

Test Ford Puma 1.0 EcoBoost mHEV: Znovu a lépe

Fiesta se po jízdní stránce chová dospěle, jako by ani nepatřila mezi malá auta. Podvozky u této značky umějí, a i s tímto malým Fordem si užijete hodně zábavy a vysoké míry jistoty za volantem. Verze ST-Line X má trochu tužší, o 6 mm snížený podvozek, ale ani přes 17“ kola s nízkoprofilovými pneumatikami na méně kvalitním povrchu Fiesta nerázuje, neodskakuje a poctivě drží stopu.

Nejovladatelnější malé auto se silnější verzí litrového tříválce má co nabídnout. Je to stále ta skvělá řidičská siesta. V případě výkonnější verze litrového motoru se ale pohybujete již okolo půl milionu korun. V této podobě je Fiesta sice velmi bohatě vybavená, ale již dražší. V zemi, kde v této třídě kraluje Škoda Fabia, to nemá vůbec lehké. Silnou konkurenci má navíc i v nabídce vlastní značky, kde se již cenově blíží větší Pumě a fleetovému Focusu, které lze v hůře vybavených verzích pořídit za podobné peníze.

Technické údaje Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid ST-Line X
MOTOR
Konstrukce: zážehový tříválec, 48V mild-hybrid
Plnění: výfukovým turbodmychadlem
Zdvihový objem válců (cm3): 999
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec
Nejvyšší výkon (kW/k/min-1) 92/125/6000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 200/1750
Převodovka: samočinná dvouspojková sedmistupňová
Poháněná kola: přední
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 9,6
Nejvyšší rychlost (km/h): 199
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km) 5,3-5,6
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4069
Šířka bez zrcátek (mm): 1735
Výška (mm): 1484
Rozvor náprav (mm): 2493
Provozní hmotnost (kg): 1251
Objem zavazadlového prostoru (l): 311/1093
CENY
Cena modelu od (Kč): 547 900
Cena testovaného vozu (Kč): 641 500

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?