Nový elektrický Renault 5, který naváže na oblíbeného předchůdce a nahradí model Zoe, prochází vývojem a očekávat ho můžeme až za dva roky. Francouzská automobilka jeho studii představila již loni a nyní si pozornost potenciálních zákazníků snaží udržet bláznivým konceptem R5 Turbo 3E, který se svým vzhledem inspiroval ikonickým modelem R5 Turbo 2 z 80. let.
Stejně jako jeho předek má i tento show car pohon zadních kol, a samozřejmě v duchu dnešní doby nemá za předními sedadly umístěn přeplňovaný čtyřválec, ale jak naznačuje písmeno E v názvu, má elektrický pohon. Každé jeho zadní kolo je poháněno jedním elektromotorem. Ty jsou celkově schopny vyvinout výkon 380 koní a točivý moment 700 Nm. Energií je zásobuje vzadu v podlaze umístěná lithium-iontová baterie s kapacitou 42 kWh. Ta se svými 520 kg podílí na více než třetině hmotnosti tohoto konceptu, který má vpředu pneumatiky 225/35 R19, zatímco ta vzadu jsou o rozměru 325/25 R20.
Výrazně ospoilerovaný vůz s trubkovým podvozkem s bezpečnostním rámem s homologací FIA zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy a dále může pokračovat až do elektronicky omezených 200 km/h. Spíše než o jízdu v přímce se ale v případě tohoto stroje jedná o jízdu bokem. Disponuje totiž režimem Drift a dokáže natáčet kola pod úhlem více než 50 stupňů jako driftovací stroje pro specializované akce. V tomto směru je tedy hodně vzdálený budoucímu sériově vyráběnému elektrickému Renaultu R5. Bláznivý koncept svou výškou 1,32 metru odpovídá někdejšímu modelu R5 Turbo 2, ale s o něco více než čtyřmi metry je výrazně delší. Především zásluhou své šířky 2,02 metru (je o 25 cm širší než jeho předloha), působí opravdu impozantně. Jeho rolí je tedy demonstrovat, že elektromobily mohou být nejen výkonné, ale i zábavné.
Kapota, dveře a palubní deska důsledně kopíruje styl svého předchůdce, ale karosářské díly jsou vyrobené z uhlíkových vláken. Některé díly jsou průhledné z růžového plexiskla a umožňují pohled na pohonné ústrojí. Světla jsou složená z diod a doprovázejí je růžové, modré a žluté LED pásky vpředu a vzadu pro ještě větší efekt při divokém driftování. Pořizování záběrů z pálení pneumatik zajistí celkem 10 montážních držáků pro kamery uvnitř i vně vozidla.
Kabinu tvoří dvě skořepinová sedadla z uhlíkových vláken. Deset původně analogových displejů R5 Turbo 2 je u jeho moderního pokračovatele nahrazeno deseti digitálními mini dotykovými obrazovkami, které řidiči poskytují všechny potřebné informace. Impozantní vzpřímená páka ruční brzdy, předpoklad pro úspěšné driftování, trčí ze středové konzoly. Pro nastartování vozidla je třeba stisknout tlačítko „Free Play“ na středové konzole. Označení jednotlivých jízdních módů bylo inspirováno videohrami. Pro driftování slouží mód „Turbo“ pro hraní „Track Invaders“ a pro otočky o 360° režim „Donut“.
Koncept Renault R5 Turbo 3E se stane jedním z hlavních taháků nadcházejícího pařížského autosalonu (17.-23. října). Ještě předtím ale bude již 25. září k vidění na akci Chantilly Arts & Elegance, kde se jeho posádka oblékne do speciálních obleků od módního návrháře La Fameuse. Kromě toho se tento koncept objeví prostřednictvím NFT i ve videohrách.