Nestává se to každý den, ale možná i vás někdy při sledování zpráv nebo procházení kuriozit napadlo, jak byste si počínali, kdybyste se při jízdě autem setkali s přistávajícím letadlem. Zjišťovali jsme, jak v takových situacích nejlépe postupovat. A zajímalo nás také, jestli má pro ně připravený nějaký plán například policie nebo Úřad pro civilní letectví.
Není to tak teoretická záležitost, jak si možná myslíte. Pokud jste přistání letadla na silnici už viděli, patrně šlo o video někde z Ameriky nebo z Ruska. Ale i v České republice došlo k případům, kdy letadlo nouzově přistálo na silnici. Čtenáři s dobrou pamětí si možná vzpomenou.
K jednomu incidentu došlo 25. června 2003 pozdě večer. Přesně ve 21:00 odstartoval z brněnského letiště malý letoun Zlín Z-43. Zhruba u Humpolce se objevil problém s tlakem oleje v motoru, který spadl na nulu. Motor ovšem běžel dál, takže to pilot vyhodnotil jako závadu měřicího zařízení. Jenže u Divišova motor definitivně vysadil.
Protože byla tma a žádné viditelné letiště poblíž, pilot usoudil, že nejlepší možností je přistání na D1, což také oznámil na ŘLP. S letounem dosedl přibližně na 34. kilometru ve směru z Prahy do Brna. Pilot následně za pomoci svých dvou cestujících odtlačil letadlo na krajnici. Samotný incident se sice obešel bez zranění, jenže posléze se stala nehoda ve vznikající koloně. Autobus narazil do staré Škody, ve které zahynuly dvě osoby.
Nouzový plán neexistuje
Zmíněná událost z dálnice D1 dobře ukazuje, jak takové situace probíhají. Pro jistotu jsme oslovili policii, Řízení letového provozu i Úřad civilního letectví. Mnoho konkrétního jsme se ovšem nedozvěděli, protože žádný speciální postup pro podobné případy neexistuje.
Je to logické. Přistání na silnici za běžného provozu je většinou dílem okamžiku. Pokud má pilot více času, samozřejmě doletí na nějaké letiště. Úloha Řízení letového provozu je v tomto směru zcela jednoduchá. „Jestliže se pilot rozhodne, že letadlo posadí například na D1, řídící ho může maximálně k dálnici navést,“ uvedl tiskový mluvčí ŘLP Richard Klíma.
Policisté pak mohou většinou řešit až následnou situaci, protože na uzavření silnice nemají čas. „Nouzová přistání na silnici probíhají obvykle velmi rychle, takže policie na místo ještě před přistáním nestihne dojet. Pokud ano, pak jde spíše o náhodu, že se nějaká hlídka v dané lokalitě zrovna pohybovala,“ říká Vítězslav Hezký, tiskový mluvčí Úřadu pro civilní letectví. Jeho slova potvrzuje také další případ, který se stal 14. listopadu 2010 po páté hodině odpolední na silnici R43 v Brně.
Letadlo Piper PA-28-181 letící na trase z Hamburku do Maďarska mělo problémy s palivem. Pilot chtěl přistát v Pardubicích, jenže tamní letiště bylo pro civilní dopravu uzavřené. Rozhodl se tedy, že doletí na brněnské Tuřany. Tam nakonec nedoletěl. K dispozici bylo ještě malé letiště Medlánky, jenže byla tma a toto letiště nebylo osvětlené, pilot ho neviděl. Nakonec přistál na osvětlené rychlostní silnici R43 v Brně kousek od Globusu. Vše dopadlo dobře nikoliv proto, že by policie zastavila provoz, ale proto, že ji zastavil jeden z projíždějících řidičů, který byl shodou okolností také pilot.
Hlavně nechte fotoaparát odložený
Co by měli tedy dělat řidiči, před kterými začne přistávat letadlo? Zpomalit, zůstat v klidu a nechat letadlu prostor, jak se to stalo v Brně. Hlavní je nezmatkovat a především se okamžitě nesnažit zpoza volantu natáčet video na telefon.
To aby nedošlo k podobné nehodě, jakou jsme zmiňovali v úvodu. Tehdy se sice provoz na dálnici D1 zkomplikoval ze vskutku nevšedního důvodu, ale srážku autobusu s osobním autem zavinilo nevěnování se řízení, což je v dnešní době naopak zcela všední nešvar. Ne nadarmo se říká, že je dobré nejen při monotónní dálniční jízdě počítat se vším. Třeba i s přistávajícím letadlem.
Jak zhruba vypadá nouzové přistání na silnici z pohledu pilota, to si můžete prohlédnout na přiloženém videu:
Samozřejmě na silnicích mohou přistávat letadla i ve zcela odlišném režimu. Jak asi víte, také u nás existují úseky dálnic připravené pro letecký provoz. Jeden je na D1 mezi 136. a 139. kilometrem. Zdejší úsek zůstal připraven pro možnost sloužit jako letiště i po rekonstrukci. Dalším podobným případem je dálnice D46 u Vyškova, kterou lze použít jako záložní přistávací dráhu místního letiště. V takových případech ale není moc co řešit, neboť policie jednoduše dálnice uzavře, takže by se řidiči neměli dočkat žádného nečekaného překvapení (pokud se budou věnovat řízení).
Naposledy aktualizováno 22. října 2018