Jak chrání SUV chodce? Forester a RAV4 na výbornou, BMW X1 v podstatě vůbec

přidejte názor
Autor: Tiskový servis IIHS
  • Organizace IIHS nově hodnotí v rámci svých testů také systémy, které mají zabránit střetu s chodcem 

  • Zkouší se tři situace, každá při dvou různých rychlostech 

  • Seznam jedenácti otestovaných kompaktních SUV ukazuje, že ve fungování systémů mohou být velké rozdíly 

  • Zatímco Forester zvládl všechny zkoušky, stejně jako RAV4, BMW X1 naprosto propadlo

Americká organizace IIHS hodnotí v rámci svých bezpečnostních testů všechno možné včetně asistenčních systémů. Nedávno byla do hodnocení zahrnuta také zkouška speciálně zaměřená na přednárazové systémy s detekcí chodců. Podle statistik totiž počet úmrtí chodců při střetech s auty za poslední roky na amerických silnicích výrazně vzrostl. Nové testy proto mají výrobce popostrčit k vylepšení daných systémů a zvýšit tak bezpečnost na silnicích.

IIHS testuje tři možné scénáře. Při první zkoušce se simuluje situace, kdy dospělý člověk vstoupí z pravé strany do vozovky, což je údajně nejběžnější varianta střetu auta s chodcem. V druhém případě se zkouší, jak systém zareaguje na malé dítě (figurína je vysoká 114 cm a má představovat sedmileté dítě), které vyběhne zpoza zaparkovaných aut. V třetím případě je zkoušen scénář, kdy jde dospělá osoba po silnici, pohybuje se v dráze vozu a je k němu otočená zády.

IIHS: Světla aut se zlepšují, většina ale pořád svítí špatně. Za lepší musíte platit
Přečtěte si také:

IIHS: Světla aut se zlepšují, většina ale pořád svítí špatně. Za lepší musíte platit

Každá tato možnost se zkouší ve dvou rychlostech. Situace, kdy chodec nebo dítě vstoupí do dráhy vozu z kolmého směru, se testuje v rychlostech 19,3 km/h a 40 km/h. Test s chodcem otočeným zády k autu je prováděn v rychlostech 40 a 60 km/h. Jak uvádí IIHS, auto má při nižší rychlosti v případě dítěte na reakci zhruba dvě sekundy, respektive necelých 11 m. Při vyšší rychlosti to jsou necelé dvě sekundy a vzdálenost 19,8 m. U chodce vstupujícího do vozovky se počítá s časem zhruba jedné sekundy a vzdáleností 6 m, respektive 13,7 m u vyšší rychlosti.

Nejlepší byl Forester a RAV4, nejhorší X1

V testech nejlépe obstály modely Foerster a RAV4. Tyto dva modely se dokázaly vypořádat se všemi „kolmými“ testy ve všech rychlostech bez toho, aby figurínu srazily. Forester si navíc vysloužil pochvalu za včasné varování u testu s chodcem otočeným zády k automobilu (stejně jako Honda CR-V) ještě předtím, než systém začal brzdit.

S nelichotivými výsledky naopak odešlo Mitsubishi Outlander a zejména BMW X1. Mitsubishi v testu s chodcem otočeným zády při rychlosti 40 km/h snížilo rychlost na zhruba 10 km/h. U pomalejší verze testu s dítětem vůz sice téměř zastavil, ale figurínu srazil. U ostatních testů Outlander brzdil jen minimálně. IIHS upozorňuje na fakt, že z testů brzdění před jinými automobily si ten stejný model odnesl výborné hodnocení.

Navrhují automobilky auta na míru bariérovým testům? Nový test IIHS ukázal, že spíše ne
Přečtěte si také:

Navrhují automobilky auta na míru bariérovým testům? Nový test IIHS ukázal, že spíše ne

V případě BMW X1 vybaveného systémem „detekce chodců za denního světla“ vůz brzdil jen minimálně a při situaci, kdy se zezadu blížil k chodci rychlostí 60 km/h, nebrzdil vůbec. IIHS tak tomuto systému nedalo vůbec žádné hodnocení, zatímco Outlander dostal alespoň hodnocení Basic.

Skupina modelů Chevrolet Equinox, Hyundai Kona, Kia Sportage, Mazda CX-5 a Nissan Rogue dostala druhé nejlepší hodnocení Advanced. Nejlepší možné vysvědčení Superior nakonec obdržely systémy modelů Honda CR-V, Subaru Forester, Toyota RAV4 a Volvo XC40.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?