Čínská konkurence je pro zavedené automobilky objektivní problém, protože se v Evropě začíná prosazovat. Podle dat JATO Dynamics činí v letošním roce podíl v Číně vyrobených elektromobilů už více než 20 %. Jinak řečeno, každý pátý elektromobil prodaný v Evropě se sem dostal z Číny. Situace ale není tak úplně jednoznačná a hlavně podle českých statistik je evidentní, že elektromobily čínských značek u nás zatím nezajímají prakticky nikoho.
Pojem „čínský elektromobil“ totiž ještě nutně neznamená, že jde o auto čínské značky. Jak upozorňuje SDA ve své aktuální tiskové zprávě, například Tesla v Evropě většinově prodává čínská auta. V Číně se vyrábí například také Dacia Spring.
V ČR pouze čtyři desítky
V České republice bylo za první tři měsíce prodáno 1293 elektromobilů, přičemž pouze 184 bylo vyrobených v Číně. Většinu z tohoto počtu (142) navíc obstarala již zmíněná Tesla. Zbytek připadá na MG (41) a Dongfeng (1). Na našem trhu se tak neprosadilo ani elektrické MG4, které sice slibuje zajímavé vlastnosti, ale ve finále je to opět další hatchback velikosti nižší střední třídy, který nemá zas až tak daleko k milionové hranici.
Podle statistik se MG u nás daří, ale především s auty vybavenými spalovacími motory. Za první čtvrtletí tato značka prodala 2609 aut obecně (bez ohledu na druh pohonu). V minulém roce činil podíl v Číně vyrobených aut podle informací SDA 1,59 %, opět pokud se nebudete dívat na druh pohonu.
Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů, k registracím čínských vozidel v České republice dodává: „Vycházíme z údajů o registracích nových vozidel, které obsahují i informace o zemi výroby. Ale například u motocyklů a čtyřkolek se podíl čínské produkce na českém trhu zvyšuje již řadu let. U bateriových je aktuálně více než třetinový, pokud započítáme i spalovací motory, pak tvoří přes 27 %.“
Boom přijde možná už letos
Pravdou ale je, že čínské značky se České republice zatím spíše vyhýbají. Změnit by to ale mohl třeba Dongfeng, který sem naplno vstoupil teprve nedávno. Občas se u nás objevily i jiné čínské značky, ale individuální dovozy jsou prozatím na tuzemské zákazníky příliš velké dobrodružství.
Čínské MG ovšem představuje výjimku, která se prosadila i v ČR, protože jméno jako takové je evropské a i dnešní zákazníci si ho pamatují. Navíc MG má v ČR už velmi hustou dealerskou a servisní síť. Dá se očekávat, že právě MG ještě navýší svá prodejní čísla a tržní podíl, protože letos se začíná prodávat malý hatchback MG3.
Zdroj: SDA