[su_label type="info"]TIP[/su_label] Klikněte na galerii pro větší zobrazení
-
SUV zvyšují tržní podíl i počet registrací
-
Češi přesto mají stále raději vozy nižší střední třídy
-
Nejvíce ztrácejí nejmenší auta, není o ně zájem
-
MPV sice nemají takový tržní podíl, ale stále dobrá prodejní čísla
V loňském roce patřila SUV poprvé v historii k nejprodávanějším vozům na celém evropském trhu. I letos mají našlápnuto k rekordu, kdy mají v Evropě tržní podíl 27 %. Zejména segment kompaktních SUV přebírá zákazníky tradičním menším autům segmentů B (malé vozy) a C (nižší střední třída). U nás je situace trochu jiná. Češi prozatím SUV tolik nechtějí.
Tržní podíl kategorie SUV (nebo chcete-li terénních aut, jak je označuje sdružení SDA) za prvních deset mesíců roku 2016 dosáhl na necelých 20 %. Celkem se v této kategorii registrovalo 42 481 vozů, což je o skoro pětinu víc než ve stejném období roku 2015. Dominantním segmentem na našem trhu zůstává nižší střední třída. Tu drží nad vodou především Škoda Octavia, jednoznačně nejprodávanější model na českém trhu. Nižší střední třída si za 10 měsíců připsala 68 465 registrací a tržní podíl 31,9 %, ačkoli podíl poněkud klesl, právě kvůli registracím SUV.
V tabulce uvádíme rozdělení registrací do obchodních tříd. Opět jsme museli Octavii přesunout do nižší střední třídy a Superb do střední.
obchodní třída | registrace 1-10/2016 | podíl na trhu | registrace 1-10/2015 | změna registrací | změna tržního podílu |
---|---|---|---|---|---|
Mini | 5757 | 2,68 % | 6304 | - 8,68 % | - 18,87 % |
Malé | 42 473 | 19,79 % | 39 002 | + 8,90 % | - 3,25 % |
Nižší střední | 68 465 | 31,90 % | 62 864 | + 8,91 % | - 3,24 % |
Střední | 20 609 | 9,60 % | 13 880 | + 48,48 % | + 31,91 % |
Vyšší střední | 2809 | 1,31 % | 2363 | + 18,87 % | + 5,61 % |
Luxusní | 531 | 0,25 % | 349 | + 52,15 % | + 35,17 % |
MPV | 28 089 | 13,09 % | 27 351 | + 2,70 % | - 8,76 % |
Sportovní | 1415 | 0,66 % | 1116 | + 26,79 % | + 12,64 % |
SUV a terénní | 42 481 | 19,79 % | 35 644 | + 19,18 % | + 5,88 % |
Ostatní | 1990 | 0,93 % | 1795 | + 10,86 % | - 1,51 % |
Celkem | 214 619 | 100,00 % | 190 668 | + 12,56 % | — |
Jak můžete vidět, vozy SUV dosáhly již na stejná prodejní čísla jako kategorie malých vozů, kterou táhnou především soukromé registrace a domácí Škoda Fabia. Jediným segmentem, který padá, jsou nejmenší auta, kam patří třeba Škoda Citigo. Nejenže klesá její tržní podíl, ale v porovnání s loňským rokem klesla i absolutní čísla.
Právě SUV vylepšila své registrace hlavně na úkor malých aut a nižší střední třídy. Těmto dvěma kategoriím klesl i tržní podíl. Velkou část tržního podílu ztratila i MPV, nicméně ta se u nás stále prodávají dobře. Je vidět, že se daří i luxusním a sportovním vozům, ačkoli jejich registrace se počítají v jiném řádu než u běžných aut. Střední třídě pak pomohl v lepších číslech hlavně nový Superb.
Český trh prozatím roste tempem přes 12 %. Uvidíme, jak tomu bude na konci roku, ale prozatím je jasné, že letošní rok bude v celkovém počtu registrací nových aut rekordní.