Od letošního září se začne měřit spotřeba (a také emise) úplně jinak. Jízdní cyklus označovaný jako WLTP má více odrážet skutečné používání automobilů. Více se akceleruje, méně se stojí, jede se rychleji. Stejně jako aktuální norma měření spotřeby NEDC změnila auta (můžeme jen diskutovat, jestli k lepšímu nebo spíše horšímu), změní auta také cyklus WLTP.
Sice jsme už napsali, že malým přeplňovaným downsizovaným motorům nový cyklus měření spotřeby moc svědčit nebude, to se ovšem týká hlavně velkých aut. Komu ale nový cyklus měření vyhovovat bude, jsou hybridy. Automobilky už hledají cesty, jak se úspěšně do měřícího cyklu vejít a pomalu se rýsuje jedno „univerzální řešení“.
Doporučujeme: Kratší převody a žádný stop-start? Nové měření spotřeby změní auta
Tím je nadále malý motor přeplňovaný pomocí elektrického kompresoru a spojený s kompaktním elektromotorem. Podobný prototyp nyní mohl vyzkoušet britský Autocar, neboť takové auto testuje technologická společnost Mahle. A některé z velkých automobilek se údajně o tuto technologii velmi zajímají.
Jak tedy bude vypadat obyčejný automobil budoucnosti? Motor sníží objem, ale už ne o moc. Mahle testuje tříválec 1,2 l, ale bude záležet na jednotlivých automobilkách, jak se nakonec rozhodnou. Například BMW razí cestu „modulárních“ motorů, kdy každý válec funguje jako samostatná jednotka a lze tedy spojovat válce, jak se vám zlíbí.
Naproti tomu Volkswagen podle všeho použije svůj litrový tříválec a také čtyřválcovou patnáctistovku. Možností je několik, ale princip bude vždy velmi podobný. Ke spalovacímu motoru bude připojena převodovka (jeden z prototypů Mahle založený na Golfu má dokonce klasický manuál), ovšem v té bude integrován elektromotor. Ten funguje jako startér a generátor. Především sbírá přebytečnou energii a ukládá ji do malých a relativně lehkých olověných akumulátorů. Systém pohonu má napětí 48V a cena konvenčních akumulátorů je nízká.
Pro toto uspořádání se vžilo označení „mild-hybrid“ a značí systém, kdy elektromotor asistuje spalovacímu motoru, ale samostatně auto pohánět neumí, alespoň ne v běžném režimu. Většina mild-hybridů dokáže na elektřinu manévrovat jen v rychlosti chůze. Nicméně například pro počáteční impulz při rozjezdu je síla elektromotoru velice užitečná a na snížení reálné spotřeby v městském režimu se podílí významným dílem. Spalovací motor je nejméně účinný právě při rozjezdu z místa.
Doporučujeme: Plug-in hybridy mají v reálném provozu dvakrát horší spotřebu, zjistil ADAC
Toto uspořádání ovšem používají některé automobilky už několik let. Takže co je na tom nového? Především systém s elektrickým kompresorem. Ten se „nabíjí“ právě přes integrovaný startér-generátor a do motoru pumpuje vzduch už od nízkých otáček, než se roztočí plnohodnotné turbo. To sice známe třeba z Audi SQ7, ale prototyp Mahle ukazuje, že lze poměrně jednoduše tento systém aplikovat i do civilního auta velikosti Golfu (nebo do menšího).
Parametry, kterých dosahuje testovací prototyp, jsou velmi zajímavé. Přeplňovaná dvanáctistovka vybavená tímto hybridním uspořádáním nabízí výkon 192 kW (261 k) a točivý moment 310 Nm v 1500 min-1. Od 1000 min-1 je k dispozici 80 % točivého momentu. Podle údajů Mahle má takové auto v reálném provozu spotřebu do pěti litrů benzinu na 100 km. Jedná se ale o vrcholnou specifikaci, která ukazuje především dynamické možnosti nového systému.
Pro civilní použití v běžných autech se dočkáme určitě méně výkonných aplikací, ovšem s ještě nižší spotřebou. Prozatím se zdá velmi reálné, aby vůz s výkonem kolem 100 kW a točivým momentem 200 až 250 Nm měl spotřebu okolo 4 litrů benzinu na 100 km v reálném provozu.
První produkční auta osazená tímto systémem pohonu by se mohla představit už v roce 2018.