Dálnice D1 slaví zajímavé výročí. Dnes to je na den přesně 50 let od momentu, kdy byl na nultém kilometru slavnostně položen základní kámen. Stalo se tak 8. září 1967. První hotový úsek Praha-Mirošovice byl následně otevřen 12. července 1971.
Historie naší nejvytíženější dálnice je komplikovaná. Úplný počátek výstavby se datuje do roku 1939, kdy se začala stavět komunikace, která měla spojit Prahu a Podkarpatskou Rus. Práce ovšem přerušila druhá světová válka. Následně se ve stavbě pokračovalo, práce ale definitivně skončily v roce 1950. O třináct let později byly schváleny plány na výstavbu československé dálniční sítě včetně spojení Prahy a Brna. Oproti původní trase ovšem došlo ke změnám. Právě proto lze ještě dnes najít v okolí D1 opuštěné mosty ze třicátých a čtyřicátých let.
Doporučujeme: Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Dálnice D1 tak, jak ji známe dnes, se oficiálně začala stavět přesně před padesáti lety, kdy byl na pražském Spořilově položen základní kámen. Z dnešního pohledu je vyloženě zábavné přečíst si zprávy tehdejšího tisku začínající větami typu „Na mírném svahu v polích za Spořilovem...“ nebo „...za humny hlavního města Prahy byla velká sláva. Plno šestsetrojek...“ a tak podobně. Několik dobových článků najdete níže.
Dálnice D1 nabrala zpoždění už na svém vůbec první úseku. Zatímco původní plány předpokládaly dokončení úseku Praha-Mirošovice do roku 1970, řidičům se otevřel až v létě 1971.
Ironií osudu je, že v době padesátých narozenin to na dálnici D1 s trochou nadsázky opět vypadá, jako kdyby se znovu začala stavět.
Foto: Dálnice 1967 - 2007