Letos tomu je už 20 let od momentu, kdy se světu poprvé představilo Audi TT. Pro některé je to pořád spíše symbol auta pro milenky, fakticky jde ale o velmi úspěšný malý sportovní vůz, který aktuálně působí na trhu ve své třetí generaci. Té se prodalo přes 600 tisíc exemplářů. Jubilejní rok si tento model připomíná nejen decentním faceliftem, ale také speciální edicí TT 20 Years, která vznikne pouze v počtu 999 kusů.
Facelift samotný žádné podstatné změny nepřinesl. Nová je maska, jinak tvarovaná jsou kola o velikosti 18 až 20 palců, změnila se nabídka barev a například přední nárazník z verze S-Line je teď standardem. Zároveň byla rozšířena také základní výbava o vyhřívaná zpětná zrcátka, Drive Select nebo multifunkční volant.
Audi na prezentaci v Mnichově (na té, která proběhla už v květnu a kde jsme si už tenkrát prohlédli novou A1) oznámilo nabídku motorizací zahrnující po faceliftu dvoulitrové jednotky naladěné na 145 kW (197 koní), 180 kW (245 koní) a 225 kW (306 koní) pro TTS. Skoro to vypadalo, jakože TT RS skončilo, protože emise... Na přímý dotaz jsem ale dostal příjemnou odpověď. TT RS se svým fantastickým pětiválcem pokračuje dále, jen to údajně nebyl předmět květnové prezentace. Každopádně výkon TT RS zůstává na hodnotě 294 kW (400 koní), neboť víc údajně není potřeba. S tím se rozhodně dá souhlasit.
Doporučujeme: Tahle stará Škodovka dostala pohon 4×4 a turbomotor z Audi TT. Staví ji v Anglii
Běžné TT je v základu předokolka, pouze k dvoulitru naladěnému na 245 koní lze pořídit pohon všech kol. V případě TTS je čtyřkolka standardem. Zájemci si mohou koupit také paket S line nebo adaptivní tlumiče Audi magnetic ride. V obou případech současně dostanou podvozek snížený o jeden centimetr.
Limitovaná stylovka
Narozeninová edice TT 20 Years jde ve svých změnách ještě dál. Odkazuje na více než dvacet let starý koncept. Ten se představil tři roky před světovou premiérou první generace nejprve jako kupé (ve Frankfurtu) a následně jako Roadster na Tokyo Motor Show. Původní studie dostala šedý lak karoserie, velké koncovky výfuku a čalounění hnědou kůží s masivními kontrastními švy. Přesně v tomto duchu se nese také specialita, které bude vyrobeno 999 kusů. Mimochodem, plátěná střecha není podmínkou. Audi nabídne tuto edici také v kombinaci s karoserií kupé.
Protože byl koncept šedý, jsou k dispozici pro limitovanou edici pouze dva odstíny šedé. Ten světlejší vidíte na fotkách, tmavší je údajně prakticky shodný s původní předlohou. V případě roadsteru je také plátěná střecha vždy šedá. Součástí výbavy jsou devatenáctipalcová litá kola, černá maska, černé brzdové třmeny a velké chromové koncovky výfuku. Na rozdíl od běžných variant TT má tato edice koncová světla převzatá z TT RS, která při rozsvícení předvádějí působivou animaci.
Interiér se sice nese v duchu konceptu, ale logicky je trochu decentnější, takže kontrastní švy připomínající míč pro ragby nenabízí. Jinak ale barvy dávné studii odpovídají a podle mého vkusu vypadá interiér velmi dobře. Kromě unikátní barevné kombinace a bohaté výbavy najdete uvnitř přirozeně i plaketku s číslem vašeho kusu.
Doporučujeme: Nové Audi A1 se radikálně změnilo. Je větší a bere si inspiraci u Quattra [první dojmy]
S motorizacemi je to velice jednoduché, protože Audi nabízí pro limitovanou narozeninovou edici pouze jednu možnost, a sice dvoulitr naladěný na 180 kW (245 koní) kombinovaný s automatem a pohonem všech kol. Kromě výroční edice přichází také TTS competition postavené na dvectipalcových kolech, osazené pevným spoilerem vzadu a nechybí ani červené brzdné třmeny.
Kolik bude stát limitovaná výroční edice, to na květnové prezentaci nezaznělo a neříká to ani aktuální tisková zpráva. Omlazené Audi TT jako takové vstoupí do prodeje ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku, objednávky bude možné začít podávat koncem září.