Anketa World Car of the Year 2022 zná své vítěze. Tím absolutním se stal elektrický Hyundai Ioniq 5. Není to překvapení a ani to není poprvé, co titul nejlepšího světového vozu získal elektromobil. Už v roce 2019 si stejný titul odnesl Jaguar I-Pace. Za pozornost ovšem stojí další kategorie, protože ukazují na současný poněkud paradoxní trend. Ačkoliv reálný přínos elektromobilů je jednoznačně největší při provozu na krátkých trasách, tedy ve městě, malé městské elektromobily jsou zatím spíše v pozadí zájmu automobilek.
Nejlepší design roku 2022? Vybíralo se mezi Ioniqem 5, Audi e-tron GT, Kiou EV6, Fordem Mustang Mach-E a Mercedesem-Benz EQS. U luxusních vozů byly z pěti finalistů tři elektromobily. Vyhrálo EQS. V žebříčku hlavní kategorie skončily elektromobily na prvních třech místech. Kategorii sportovních vozů vyhrálo Audi e-tron GT, když podle odborné poroty prokázalo lepší kvality než nové BMW M3/M4, Toyota GR86 nebo také Porsche 911 GT3.
Jedinou kategorií, kde se elektromobilům nedařilo, byla městská auta. Zde zvítězila Toyota Yaris Cross. Navíc se mezi pětici finalistů žádný model, který by byl prodáván pouze jako elektromobil, nedostal. Do finále kromě zmíněné Toyoty postoupil Renault Kiger, Dacia Sandero, Volkswagen Taigun a Opel Mokka. Je to zajímavý, z pozice automobilek logický, ale z praktického hlediska docela zvláštní trend.
Automobilky se už v současnosti pustily ve velkém do elektromobilů, o tom není pochyb a dokazuje to i skutečnost, že elektrická auta začínají podobné ankety vyhrávat i v hlavních kategoriích. Jenže současné technické možnosti nedovolují postavit malý městský elektromobil, který by měl rozumný dojezd, cenou se neblížil milionu, který by se v praxi dokázal vyrovnat autům se spalovacím motorem a jehož výroba by automobilkám přinášela zisk. Jistě, pár malých elektrických aut lze koupit už nyní, ale jsou buď drahá, nebo znamenají spoustu kompromisů, jak to ukazuje Dacia Spring.
Pozornost výrobců na poli elektromobilů je zkrátka upřena do vyšších segmentů a na větší auta. Má to totiž řadu výhod. Například se do nich vejdou velké baterie, takže už dokážou nabídnout slušný dojezd. Především se ale příplatek za drahý elektrický pohon mnohem lépe schová do ceny vozu, jehož spalovací ekvivalent stojí přes milion, než do ceny aut typu Yarisu Cross, který startuje částkou 455 tisíc. Zatímco v cenách kolem dvou milionů už dnes čeká na nerozhodnuté zákazníky dilema, kdy si za stejné peníze mohou koupit třeba BMW i4 M50 i BMW M440i xDrive Gran Coupé, u malých městských vozů toto neplatí. Na skutečně konkurenceschopný městský elektromobil srovnatelný s běžnými auty nejen kvalitami, ale především cenou, se ještě čeká.
Jenže je to právě městský provoz, kde jsou elektromobily nejefektivnější, na jízdu nejpříjemnější a kde má jejich provozování neoddiskutovatelně největší přínos. Z pohledu výrobců je současná situace naprosto logická, z pohledu selského rozumu se ale tak trochu zdá, že přechod na elektromobilitu byl vlivem řady okolností uchopen za zcela opačný konec.
Mimochodem, neměla by být v anketě World Car of the Year zrušena kategorie hledající nejlepší elektromobil a nahrazena kategorií nejlepšího automobilu se spalovacím motorem?