Když vám do e-mailové schránky dorazí pozvánka slibující den strávený na mosteckém okruhu ve společnosti téměř všech modelů AMG, vypadá to jako akce, kterou si rozhodně nechcete nechat ujít. Také už si začínáte představovat, jak jsme vesele pálili pneumatiky a jezdili s AMG GT po trati téměř světelnou rychlostí? I já jsem měl tahle očekávání, ale tentokrát nejsou na místě. Smysl základního kurzu AMG Driving Academy je někde trochu jinde. Přesto jde o celkem zajímavou záležitost.
Co je AMG Driving Academy?
Oficiálně je to možnost, jak si může úplně kdokoliv vyzkoušet v podstatě celou nabídku modelů AMG. Dříve akce zařazené do tohoto programu probíhaly mimo Českou republiku, od loňského roku je pořádá také české zastoupení. A má úspěch, protože minulý rok byla naplněna kapacita 96 účastníků prakticky ihned. Letos bude akcí více, takže je kapacita větší. Už teď je ale evidováno na 200 zájemců, což znamená, že zbývá posledních pár míst.
Přestože je AMG Driving Academy určená široké veřejnosti, je zde několik podmínek. Přihlásit se můžete přes některého z dealerů a protože je počet míst omezen a zájem je velký, dealeři obvykle nabídnou tuto možnost stálým zákazníkům, případně vážným zájemcům o koupi některého z modelů AMG. Ve finále je ale celá AMG Driving Academy především prodejní nástroj. Účast na základním tréninku stojí 22 000 Kč, což už samo o sobě odradí většinu lidí, kteří by se chtěli jen tak pro nic za nic povozit. Většinou to chodí tak, že si zákazník kurz zaplatí a pokud si následně objedná auto, tahle částka je z celkové ceny vozu odečtena.
Doporučujeme: Mercedes-AMG 63 S kombi vs. Porsche Panamera Turbo Sport Turismo — Supersporty v přestrojení
Program AMG Driving Academy má několik úrovní. Ta základní (za zmíněných 22 tisíc) se jmenuje AMG Performance-Training. Následuje AMG Advanced-Training, AMG Pro, Pro Plus, Master a Racing Camp. Postupně se můžete dopracovat až k závodní licenci, ale jak asi tušíte, bude to stát nějaké ty (nemalé) peníze. Každopádně české zastoupení pořádá první dvě úrovně, AMG Pro už u nás zatím nenajdete.
Jednotlivé kurzy se liší nejen cenou, ale i obsahem. Proto nemůžete rovnou navštívit třetí úroveň AMG Pro bez toho, abyste absolvovali předchozí dvě. Neplatí to ale vždy. Pokud k Mercedesu přijde někdo, kdo už třeba absolvoval nějaké podobné školení u Porsche, Mercedes mu logicky dovolí některé úrovně přeskočit. Přístup je individuální.
Dva dny v Mostě nebo v Brně
Mercedes novináře pozval na základní AMG Performance-Training. Tato úroveň aktuálně probíhá v Mostě, letos ale ještě zavítá do Brna a na podzim se do Mostu znovu vrátí. Jedná se o dvoudenní akci začínající večerním příjezdem do hotelu, kdy zákazníci dostanou teoretické základy a samozřejmě dojde také na oficiální večeři.
To hlavní probíhá druhý den. V našem případě odstartoval program ještě před devátou. Účastníků je v jeden termín 24. Na úvod jsou rozřazeni za pomoci průjezdu slalomem do tří skupin po osmi tak, aby pokud možno byli u sebe výkonnostně podobní řidiči. To je důležité zejména pro odpolední část programu, kdy se jezdí po okruhu takříkajíc ve vláčku za instruktorem. Ten jede tak rychle, jak to zvládne nejpomalejší řidič dané skupiny. Následuje ještě rozcvička a může se jít jezdit.
Doporučujeme: Hybridní AMG realitou. Mercedes představil novou motorizaci pro CLS a třídu E
Naše skupina dostala jako první stanoviště cílovou rovinku mosteckého okruhu, kde jsme měli provádět zdánlivě jednoduché cvičení. Podle místních světel co nejrychleji odstartovat a co nejdéle držet plný plyn. Zhruba na konci boxové zídky byl modrými kužely vyznačen prostor pro zastavení a ten jsme měli trefit. Nikoliv tak, že si postupně budeme přibrzďovat, ale tak, abyste z plného plynu přešli do plných brzd a naplno brzdili až do úplného zastavení. Trefit vymezené místo bylo těžší, než jsem si původně myslel. Osobně se mi to povedlo pouze jednou. Při tomto cvičení se zákazníci naučí zejména naplno brzdit, což ne každý umí. I v naší skupině se ale objevovaly další chyby, jako například křečovité držení horní části těla během plných brzd.
Stejně jako u všech ostatních cvičení zde byla k dispozici čtyři auta, dva crossovery Mercedes-AMG GLC a GLC Coupé a dvě AMG GT. Každý řidič měl tři pokusy s jedním z crossoverů a další tři s GT. A ano, brzdy zde dostanou vážně zabrat. Ostrá akcelerace ale probíhá s ohledem na životnost aut bez pomoci systému Launch Control.
Driftování není dovoleno
Druhé cvičení vypadá navýsost slibně. Část parkoviště kropená vodou a kužely vymezený velký kruh dávají v kontextu dvou zadokolek C 63 a nové třídy E 63 s možností zcela odpojit pohon přední nápravy tušit velkou zábavu. Jenže zde nejde o driftování, ale o možnost vyzkoušet schopnosti stabilizace.
Jen neochotně se tedy vzdávám unikátní možnosti si vesele a hlavně bezpečně zadriftovat s některým z těchto výkonných strojů (při běžných testech by se to samozřejmě dělat nemělo) a vžívám se do role obyčejného zákazníka, pro kterého je i toto zajímavé. První čtyři kolečka máme aktivovaný jízdní režim S a zapnutou stabilizaci, což ukazuje očekávatelné. Ani zadokolku na mokru takto neutrhnete. Další čtyři kolečka proběhnou v režimu S+ a s polovypnutou stabilizací. Zde už zadní nápravu poslat bokem můžete, ale jakmile pustíte plyn, stabilizace začne zasahovat. Těchto osm koleček každý řidič absolvuje v zadokolce a v ostré čtyřkolce.
Náš osobní instruktor Jakub Michalovič přece jen na závěr slibuje novinářský bonus v podobě několika koleček s vypnutou stabilizací, český velitel divize AMG to však na poslední chvíli zakázal. Za trest dostal přezdívku „kazidrift“. Důvodem je údajně to, že centrála přesně definovala program tréninků a driftování na této úrovni není jeho součástí (driftuje se na jiných úrovních). A jak známo, tím spíš v Německu, pořádek musí být. Nicméně to éčko i s polovypnutou stabilizací jezdilo bokem celkem ochotně. Tedy vlastně jsem chtěl říci, že se s ním dala docela dobře zkoušet přetáčivost. O drifty se tu rozhodně nikdo nesnažil.
Třetí cvičení prověří vaše schopnosti naplno brzdit a vyhnout se překážce. K tomu jsme dostali ostré německé „předokolky“ využívající pohon všech kol. Jednoduše se rozjedete do prostoru mezi kužely a začnete ve stanovený okamžik brzdit do úplného zastavení. Začíná se na 50 km/h a končí ve 110 km/h. V padesáti auto zastaví v podstatě na místě, ve vyšších rychlostech už ale musíte provést vyhýbací manévr. Ani to není úplně snadné, protože je potřeba myslet na několik věcí najednou. Za prvé hlídat stanovenou nájezdovou rychlost, pak začít ve správný okamžik naplno brzdit a do toho řídit. Kromě jiného je zde cílem také to, aby se řidič ve správnou chvíli díval správným směrem (podle pravidla „jedu tam, kam koukám“). Takže když včas nezaměříte svou pozornost na zadní kužely esíčka, už se do nich nevejdete.
Zvolna za instruktorem
V půl jedné přichází oběd, pak hromadné focení a v půl druhé odpolední program. Ten zahrnuje průjezd technické tratě vyznačené kužely na čas, kdy má řidič možnost v praxi si vyzkoušet věci, které se naučil dopoledne. Je to svým způsobem zábava, právě proto, že se jede na čas, hlavním bodem programu je ale jízda po celém okruhu.
Ta probíhá v režimu instruktor a za ním čtyři auta. V našem případě jedna skupina jezdila s AMG GT a s ostrým E, druhá skupina měla k dispozici ostré GLC a C 63 AMG. Opět platí, že každý řidič odjel čtyři kola v každém autě. I když počet kol závisí také na okolnostech.
Doporučujeme: Test na pondělí — Audi RS 5 Coupé vs. Mercedes-AMG C 63 S Coupé
Hodnotit, jak moc rychlá tahle jízda je, představuje dost subjektivní záležitost. Z pozice novináře to byla spíše nuda, protože podobné jízdy jsem zažil z různých novinářských prezentací mnohokrát a rozhodně byly rychlejší. Zde je ale opět potřeba vžít se do role běžného zákazníka, který možná pojede na okruhu vůbec poprvé. Nejlepší bude, když si udělá každý podle přiloženého videa názor sám:
[su_vimeo url="https://vimeo.com/264251751"]
Každopádně řídit AMG GT na okruhu je samo o sobě aktivita, kterou ani novináři každý den provádět nemohou. Pro úplnost, od případných nepřístojností nejen při jízdě po okruhu (jako třeba vypínání stabilizace) by vás měla odradit spoluúčast ve výši zhruba 50 tisíc korun. Tenhle detail se podepisuje hned večer po příjezdu na hotel.
Třešničkou na závěr je svezení na místě spolujezdce a s instruktorem za volantem. Ten vám ukáže, co vlastně takové AMG umí. Je to nenápadná pozvánka na další úroveň AMG Driving Academy, kterou teď můžete navštívit, protože dostanete na rozloučenou certifikát prokazující, že jste první úroveň zvládli.
Základní trénink zařazený do programu AMG Driving Academy je především o seznámení se s nabídkou modelů AMG, ale také příležitostí se něco naučit a trochu se pobavit. Takže pokud teď zrovna vyjednáváte o nákupu nějakého toho AMG, jen směle do toho. Tedy jestli na vás ještě pro tento rok zbylo místo.