Tankujete kvalitní palivo? A jak se vyvarovat čerpacích stanic, které mohou ohrozit životnost motoru vašeho vozidla nebo ho bezprostředně poškodit? Kde natankovat naftu bez bioložky a k čemu jsou dobrá prémiová paliva? V dohledné době se na českých pumpách objeví E5, B7 nebo třeba E10. Co to znamená? Přečtěte si 5 tipů, na co si dát pozor při tankování.
Co vám může způsobit nekvalitní palivo?
I když kvalita pohonných hmot je v Česku všeobecně na vysoké úrovni, Česká obchodní inspekce (ČOI) neustále uděluje pokuty za palivo, jehož parametry neodpovídají normě. Čerpací stanice, které kontrolám nevyhověly, lze nalézt na webu ČOI. Natankováním paliva s mírnými odchylkami od požadované kvality většinou nehrozí fatální poškození motoru a případné problémy odezní po dotankování odpovídajícího paliva. Poškození motoru by mohlo způsobit až dlouhodobé tankování stejně nekvalitního paliva. V případě okamžité změny chování motoru po natankování by však řidič měl ihned zastavit vozidlo, nechat ho odtáhnout do servisu a pohonné hmoty reklamovat. V extrémním případě silné kontaminace paliva vodou nebo i při smíchání benzínu a motorové nafty to řidič pozná ihned a stojany čerpací stanice by měly být zapečetěny. „Pokud do nádrže benzínového vozu natankujete naftu a naopak nebo extrémně nekvalitní palivo, neostýchejte se hned volat asistenční službu své pojišťovny,“ uvádí Petra Rumlová, vedoucí Online prodeje Finance.cz s tím, že povinné ručení či havarijní pojištění zahrnují asistenci i pro takové případy.
TIP: Využijte online srovnání cen povinného ručení i dalších parametrů, jako jsou připojištění a asistenční služby.
Pumpy v areálech podniků nikdo nekontroluje!
Z hlediska kvality jsou rizikové čerpací stanice v areálech různých závodů, kde mohou pohonné hmoty mnohdy tankovat i zaměstnanci. Tyto pumpy a provozní nádrže nepodléhají žádné kontrole a kvalita jejich obsahu tak může být velmi pochybná. Nemůžete vědět, jak se zde dbá na pravidelné odkalování a čištění nádrží, přejímku paliva a údržbu veškeré technologie jako u profesionálních distributorů. „Renomované sítě čerpacích stanic mají na rozdíl od areálových nádrží propracovanou údržbu, kontrolní systémy i dopravu a především podléhají kontrole, zda plní normy,“ upozorňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám poskytuje tankovací karty euroShell a EuroOil. „I když se horší kvalita nemusí bezprostředně projevit, dlouhodobé tankování z pochybného zdroje se může v budoucnu projevit nutností nákladných oprav. To je právě riziko u areálových pump, kde se zdaleka neprotočí takový objem jako u velkých sítí čerpacích stanic,” dodává Damir Duraković.
E5, B7 a další: Nové značení pohonných hmot
V tomto roce nás zřejmě čeká novinka v označení různých druhů paliv na čerpacích stanicích. Již nyní se Natural 95 někdy označuje jako E5. Je to podle 5% podílu biosložky. V Německu a některých dalších zemích Evropy se ale můžete setkat i s E10, který by se měl v příštích letech objevit i v Česku. Jedná se o benzín s 10% podílem biosložky a není určen motorům starších vozidel. Aby v tom všem neměl spotřebitel zmatek, vydala Evropská komise již v loni normu, podle které se bude používat jednotné označení pohonných hmot napříč celou Evropou. Každý typ paliva bude značen určitým geometrickým obrazcem. U benzínových paliv je to kruh, u dieselových čtverec, u plynných čtverec stojící na vrcholu. Uvnitř obrazce je pak písmeno označující typ paliva a číslo uvádějící maximální procentuální podíl biosložky nebo označení typu plynu, např. CNG. Nafta tedy ponese označení B7. Norma nezakazuje jakékoliv další označení, takže se nemusíme obávat, že by ze stojanů pump zmizel Natural 95, diesel a další marketingové názvy prémiových paliv. Normové značení by mělo usnadnit orientaci řidičů v různých názvech paliv napříč Evropou.
Kde tankovat naftu bez biosložky?
Legislativa ukládá přimíchávat do celého ročního objemu benzínu i nafty určitý podíl biosložky. Její neblahý vliv např. na zanášení vstřikovacích trysek se producenti snaží eliminovat různými aditivy. Na českém trhu však lze i přes povinný podíl tankovat naftu bez biosložky. „Vyšší podíl biosložky v jiných specifických palivech z produktové nabídky umožňuje určitou část produkce dodávat bez biosložky,“ objasňuje Damir Duraković. „Například v síti EuroOil je k dostání stoprocentní bionafta a bioethanol E85, díky čemuž EuroOil jako jediný na trhu může nabízet běžnou motorovou naftu zcela bez biosložky,“ dodává Damir Duraković.
Ani prémiová paliva neobsahují bioložku
Prémiová paliva figurují v nabídce většiny renomovaných sítí čerpacích stanic. Kromě absence biosložky, která má nepříznivý vliv na vlastnosti paliva a stav některých částí motoru, jsou prémiová paliva nadstandardně aditivovaná. Přínos aditivace spočívá ve zlepšení parametrů pohonné hmoty nad rámec platných technických norem. „Benzinová i naftová prémiová paliva odstraňují karbonové úsady a následně udržují v čistotě ventily, vstřikovače a spalovací prostor. Další výhodou je vyšší oktanové číslo u benzinů nebo cetanové číslo u nafty. Speciální mazací přísady výrazně snižují třecí ztráty, což zvyšuje výkon a v kombinaci s vysokým oktanovým nebo cetanovým číslem snižuje spotřebu,“ uzavírá Václav Loula, odborný tiskový mluvčí České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.
Lukáš Pololáník
Autor je šéfredaktorem Finance.cz