Automobiloví nadšenci by měli oslavovat BMW X6. Ne, vážně (komentář)

Máte rádi auta? Znepokojuje vás nadcházející éra postupné elektrifikace a postupného inteligentního řízení dopravy až k úplné automatizaci? Stýská se vám po starých dobrých časech, kdy auta mívala ten neuchopitelný soubor charakterových vlastností, pro nějž čeština dosud nenalezla výstižnější pojmenování než „koule“? Pak by na pomyslné zdi vašeho mentálního pokojíčku rozhodně neměl chybět velký lesklý plakát s BMW X6. Nejlépe aktuálního modelového roku 2020.

Počkat, copak jsem se úplně pomátl? To samozřejmě nelze vyloučit. Ale dejte mi chvíli, abych to vysvětlil. Chápu, že to oteklé, těžkopádné, nabubřelé SUV by většina petrolheadů nejraději viděla co nejdál od své garáže snů. Silně kontroverzní image BMW X6 se budeme s nadsázkou nám vlastní (nebo absencí soudnosti, jak by řekli zlí jazykové) věnovat ve videodojmech, které jsme natáčeli tento týden a u nás na webu je najdete někdy během února. Ani zástupci BMW by v soukromém rozhovoru nejspíš nemohli dost dobře popřít, že X6 už od začátku své existence magicky přitahuje ten druh lidí, se kterými byste nechtěli skončit ani u jednoho stolu v restauraci, natož na pustém ostrově. Přesto jsem za pár dnů za jeho volantem dospěl k přesvědčení, že právě tohle kontroverzní SUV by mělo patřit k ikonám všech vyznavačů „politicky nekorektních“ aut.

Kolik zaplatíte za obří svítící ledvinky na novém BMW X6? V kontextu ostatních příplatků jsou za hubičku

Co se všem petrolheadům tak líbí třeba na Mustangu? Tradice, jasně. Ale co je základem té tradice? Obří, žíznivý, burácející velkoobjemový motor. Co tolik milujeme na supersportech? Nadbytek. Nadbytek válců, koní, newtonmetrů, hluku a emisí CO2. Na luxusních rychlých sedanech od Alpiny? Suverénní dynamiku a schopnost přízemního letu v levém pruhu německé dálnice. BMW X6 je tohle všechno v jednom. Model X6 M50i 2020, který jsme testovali, má design, za nímž se otáčejí hlavy. Přeplňovaný osmiválec o výkonu 530 koní (!) ho katapultuje z nuly na 100 za 4,3 sekundy (!!!). Navíc u toho nádherně burácí. Řízení je sice stejně jalové jako ve skoro všech BMW z poslední doby, ale chováním v zatáčkách si tohle monstrum vydobyde uznání i od skeptika. V čem se tedy tolik liší od všech těch politicky nekorektních aut, která tak milujeme a jejichž hrozícího zániku se děsíme?

Že je méně praktické než vůz s konvenční karoserií? Pardon, ale o to přece jde. Na dvoudveřovém supersportu není taky praktického vůbec nic. Že je moc velké a neohrabané? Ne víc než třeba Alpina B7. Že je vysoké? To je Mercedes-Benz G500 taky, a vsadím se, že většina z vás na něj pohlíží úplně jinak než na X6. (Argument průchodností terénem si nechte. Po 99,9 % času stráveného za volantem vám bude stejně užitečná jako okruhový potenciál nějakého sporťáku – tedy nijak.) Zbývá tedy fakt, že za volantem X6 často potkáte ne úplně sympatické lidi. Fajn. Vážně si ale myslíte, že typickým majitelem (právem) zbožňovaného Porsche 911 je distingovaný džentlmen, který je vzorcem ctnosti a řidičského umění?

BMW X6 v odstínu Vantablack nechtěně ukazuje, proč je černá nejhorší barva pro auta

Skutečnost je, že nechuť nadšenců ke „sportovním“ SUV a konkrétně k X6 je zcela arbitrární. Znám všechny ty argumenty těžištěm, hmotností, výhledem atd. a sám jsem je nesčetněkrát použil. Kdybyste je ale chtěli uplatnit až do nejzazšího logického důsledku, vyšlo by vám, že jediným rychlým autem s právem na existenci je Lotus 7.

Jestli uznáváte pouze lehká, jednoduchá, puristická auta s minimální výbavou, pak váš odpor k odulému SUV plně chápu. Pokud ale slintáte blahem nad něčím jako Shelby GT500, protože je excesivní, dramatický a politicky nekorektní, podle stejné logiky musíte být vděční i za existenci X6. I ona je přece prostředníčkem symbolicky zdviženým proti étosu doby. Nevybíravým protestním gestem vůči institucím, které si z aut udělaly obětního beránka svých ambicí řídit společnost k lepším zítřkům. Taková auta si zaslouží oslavovat bez ohledu na tvar a výšku karoserie. Až jednou vznikne nějaké podzemní hnutí odporu proti organizované elektrické autonomní mobilitě v unifikovaných kukaních pod kuratelou elektronického velkého bratra, jen málo aut by se hodilo do jeho znaku tak moc jako právě X6 M50i. I s těmi jeho svítícími ledvinkami.

Automobiloví nadšenci by měli oslavovat BMW X6. Ne, vážně (komentář)
Ohodnoťte tento článek!
4.4 (88.57%) 14 hlas/ů
Sdílejte

PŘIDAT KOMENTÁŘ: