• Porsche 911 je legendou mezi sportovními auty

  • Aktuálně přichází na trh osmá generace s označením 992

  • Hlavním technickým důvodem jsou přísnější homologační předpisy a nutnost přípravy na zástavbu hybridního pohonu

  • Designově se jedná o evoluci dosavadního modelu

  • Vylepšený turboboxer má nyní stejný výkon jako 911 Turbo v minulé dekádě

  • Novinkou je režim Wet mode, který upraví nastavení systémů vozu pro jízdu na mokré vozovce

  • Ve výbavě najdeme noční vidění, online navigaci nebo digitální přístrojovku

  • Ceny na českém trhu začínají na 3 239 000 Kč


Porsche 911 je legendou i mezi automobilovými legendami. Důvodů je více. Tím hlavním je ale skutečnost, že od roku 1963 až dodnes konzistentně servíruje unikátní kombinaci jízdních schopností, řidičského zážitku a každodenní použitelnosti. Příchod nové generace devětsetjedenáctky je proto vždy mimořádnou událostí. Koneckonců ta nejnovější, za jejíž volant jsme poprvé usedli v okolí řeckých Atén, je v pořadí teprve osmá. Nese interní označení 992 a její příchod znamená novou naději. Jednak pro konkurenci, která se mixu talentů Porsche 911 dokáže přiblížit leda v ojedinělých výjimkách, a pak také pro všechny škarohlídy a fanoušky konkurenčních značek, které už nebaví číst dokola mediální chvalozpěvy na předraženého Brouka a srovnávací testy, v nichž „Neunelfer“ poráží jednoho soupeře za druhým bez ohledu na zemi a zaměření magazínu. Naději, že ve Weißachu, kde sídlí konstrukční oddělení Porsche, konečně šlápli vedle. Že ztratili fokus. Že neodolali svodům pohodlnosti a udělali z ikonického kupé otylý statusový symbol při vědomí, že naprostá většina zákazníků stejně jízdní vlastnosti neřeší a neocení.

Opravdu jsou levná auta spolehlivější? Ne, nejspolehlivější je Lexus a Porsche 911

Po prvním svezení na okruhu i na silnici musíme bohužel konstatovat, že pro konkurenci i hatery máme opět jen samé špatné zprávy. Porsche 911 generace 992 je ve vynikající formě. Vezměme to postupně:

Špatná zpráva č. 1: Vypadá skvěle 

Porsche 911 992 v Řecku 53Délka a rozvor plus minus odpovídají předchozí generaci 991 ve variantě GTS. Porsche ale už nepoužívá dvě šířky karoserie, zadokolky mají nově stejně široké boky jako čtyřkolky. Carrera S se zadním pohonem je tak oproti předchůdkyni širší o 45 mm vpředu a o 44 mm vzadu. A zadní kola jsou o palec větší než přední. V kombinaci s vycizelováním kontur to povědomé siluetě dává neskutečně atraktivní proporce.

Porsche 911 992 v Řecku 190
Nejnovější Porsche 911 představil naší skupině novinářů z Česka, Polska, Maďarska a Turecka Matthias Hofstetter, šéf vývoje pohonných jednotek pro řady 911 a 718
Porsche 911 992 v Řecku 180
Podle šířky karoserie ani zadní světelné lišty už čtyřkolku od zadokolky nerozeznáte. Kabriolet těží z nového uložení motoru, díky kterému je celkově tužší než dříve

Podobně jako v případě 991 se zdá, že karoserie byla navržena primárně pro tmavě šedé, ocelové a temně stříbrné laky, ve kterých vynikne světlohra na širokých bocích nejpůsobivěji. Přesvědčit se o tom můžete na velkém množství fotek v přiložené fotogalerii. Kliky jsou zapuštěné do dveří a vysouvají se elektricky, podobně jako u některých Jaguarů a Land Roverů. Dalo by se namítat, že výsledek vypadá spíš jako velmi umírněný facelift než jako nová generace, ale jestli je na světě auto, u kterého je designová kontinuita nedílnou součástí DNA, je to právě 911.

Špatná zpráva č. 2: Jede jako z praku

Porsche 911 992 v Řecku 127Ano, 992 používá evoluci třílitrového turboboxeru z předchozí generace. A budeme první, kdo přizná, že tato jednotka nedosahuje fantastických smyslových kvalit posledního atmosférického předchůdce, ať už jde o zvukomalebnost, říznost odezvy nebo naléhavost finálového úprku k červenému poli. Na druhou stranu, jestli je tohle jediná daň za to, že i za současných emisních norem lze v Evropě vyrábět a prodávat takovéto auto, opravdu si není nač stěžovat.

P19_0062_a5_rgb
Motor pracuje s novými turbodmychadly. Průměr turbíny narostl o 3 mm na 48, průměr kompresorového kola o 4 mm na 55 mm
P19_0063_a5_rgb
Součástí nové výfukové soustavy je filtr pevných částic. To si vynutilo řadu změn na samotném motoru i jeho příslušenství

Tím spíš, že motoráři Porsche přistoupili k řadě technických vylepšení. Ta byla samozřejmě vynucena právě přísnějšími podmínkami homologace a instalací částicového filtru, ale motoru rozhodně prospěla. Prakticky nové je sání, turbodmychadla mají větší průměr, mezichladiče stlačeného vzduchu se přestěhovaly ze zadních rohů karoserie nahoru nad motor, přímo pod víko motorového prostoru, a vstřikovače mají piezoelektrické ovládání namísto mechanického. Přeplňovaný boxer nyní dosahuje výkonu 331 kW (450 koní). To je o 22 kW víc než u předchozí Carrery S a navlas stejné hodnota jako u předchozí Carrery GTS. Možná ještě zajímavější je, že v generaci 997 se takovýmto výkonem pyšnilo Turbo! Maximální točivý moment má hodnotu 530 Nm.

V kombinaci s vylepšenou osmistupňovou převodovkou PDK, která je už připravena na chystaný hybridní pohon, akceleruje Carrera S generace 992 na 100 km/h za 3,5 s (s paketem Sport Chrono Plus) a rozjede se až na 308 km/h. Nejen výkon motoru, ale i reálná dynamika tak spadají do oblasti, kterou v minulé dekádě poznali jen řidiči Turba.

Porsche 911 se představuje také s karoserií kabriolet. Plátěnou střechu stáhne za 12 sekund

Při běžné jízdě v normálním režimu je znát, že ladiči věnovali velkou péči použitelnosti v normálním provozu. Kombinace motoru a převodovky se projevuje zcela civilně, reakce na plyn jsou spíš mírné a zvuk téměř zaniká ve stále přítomném hučení pneumatik (kterého se 911 nezbavila ani ve svém nejnovějším provedení). Jakmile však aktivujete voličem na volantu režim Sport Plus, může vás napoprvé až zaskočit, že boxer najednou reaguje s okamžitou prudkostí vyprovokovaného rváče. A dvouspojkový automat mu sekunduje zcela bezchybně. Na závodním okruhu i na klikaté horské silnici se zrádně proměnlivými poloměry zatáček se můžete spolehnout, že pokud taháte opravdu tvrdě, budete mít v každé fázi každé zatáčky zařazenou tu správnou rychlost.

Špatná zpráva č. 3. Zatáčí. A jak!

Porsche 911 992 v Řecku 91Poměrně významný posun směrem od řidičské delikátnosti k drtivé přilnavosti se odehrál už při generační změně z 997 na větší a těžší 991. Pokud jste se s tím dokázali smířit, tentokrát se žádná změna paradigmatu nekoná. 992 jezdí prakticky stejně jako 991. Jen zase o něco lépe. V Řecku jsme vyzkoušeli kupé Carrera S i 4S na okruhu a kabriolet Carrera S na silnici. Dál o nich budeme mluvit jako o jednom autě, protože rozdíly v jejich jízdním projevu jsou pro celkový zážitek málo podstatné, ale předtím ještě konkrétní postřeh. Čtyřkolku bychom si nekoupili. Ne proto, že by snad fungovala špatně.

Porsche 911 992 v Řecku 107
Podvozek vyniká schopností udržet kola v plném kontaktu s vozovkou a zároveň karoserii naplocho. Ani režim Sport Plus přitom není extrémně tvrdý
P19_0057_a5_rgb
Automatický zadní spoiler má tři polohy. V té horní funguje mj. jako aerodynamická brzda. Navíc spolupracuje s klapkami v předním nárazníku

Ano, když na okruhu jdete ve vrcholovém bodu zatáčky dravě na plyn, 4S lehce zatáhne předními, zatímco Carrera S s aktivním diferenciálem se dychtivě staví na vnější zadní kolo. Čtyřkolka je také těžší, o 50 kg. To ale nejsou podstatné důvody. Jde o to, že v případě tohoto konkrétního auta je pohon všech kol prostě zbytečný. Široká zadní kola zatížená hmotným motorem a převodovkou mají trakci, která tak tak že neshrnuje asfalt ze silnice. A nejen na suchu. Součástí programu byla také ukázka nového jízdního režimu Wet mode, který upraví nastavení systémů vozu (odezva plynu, PSM, podvozek a případně pohon všech kol) pro co nejbezpečnější jízdu na kluzkém povrchu. V podstatě je to jako přechod z režimu Normal do režimu Sport, ale opačným směrem. Jenže při naší jízdě se nedařilo kola utrhnout do většího smyku ani v režimu Normal, přestože jsme projížděli ostrou zatáčku pokropenou vodou a pokyn zněl „plyn až na podlahu“.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

A teď tedy k tomu celkovému dojmu. Už v generaci 991 se 911 stala velkým autem. Na úzké okresce si ji na sebe „neobléknete“ jako třeba Cayman. OK. Devětsetjedenáctka uměla být malá. A už neumí. Co ale stále umí nedostižným způsobem, je informovat vás o dění pod koly způsobem, který vám dovoluje pohybovat se zcela intuitivně v blízkosti fyzikálních limitů auta. Jež jsou pochopitelně značné. Což v praxi znamená, že i na zaprášené silnici s proměnlivou šířkou, nepředvídatelnými poloměry zatáček a povrchem svědčícím o tom, že dotace od německých daňových poplatníků na tento konkrétní kopec nad mořem nikdy nedorazily, jedete za chvíli tempem, jaké si většina lidí nejspíš ani neumí představit, že je s „normálním“ autem na normální silnici možné. Takové ty rychlé bavoráky, mercedesy nebo jaguary, které se teoreticky počítají mezi konkurenci, ty by v těchto podmínkách ani nevěděly, kudy jim devětsetjedenáctka ujela. Můžete brzdit hluboko do zatáček, akcelerovat z nich tak tvrdě, jak si jen troufnete, a v obloucích dosahovat příčného zrychlení výrazně přes 1,1 g. Na silnici. V kabrioletu. Ano, bavíme se o kabrioletu. Tužší kupé by asi bylo ještě o něco schopnější, ale upřímně řečeno, to už nemůže hrát roli. Prostě si vyberte takovou verzi, která se vám líbí víc. Neuvěřitelně jezdí všechny.

Špatná zpráva č. 4: Má super interiér

S19_0796_fineJestliže exteriér nového Porsche 911 je omluvitelně opatrnou evolucí dosavadních tvarů, změny interiéru jsou daleko zajímavější. Po éře tlačítek se do kokpitu devětsetjedenáctky vrací minimalismus. Tradicionalisté ocení, že základní linky palubní desky kopírují původní model. Pojetí je však veskrze moderní. Tradiční vertikální ploše palubní desky vévodí širokoúhlý dotykový 10,9“ displej infotainmentu PCM, pod nímž jsou sešikované noblesní páčkové přepínače pro přístup k základním funkcím. Některé volby se ale přepínají už jen na dotykovém displeji.

S19_0181_fine
Ze středové konzoly zmizely zástupy tlačítek, bohužel včetně několika docela podstatných. Nově je najdete jen v podmenu na dotykovém displeji
S19_0799_fine
Volič jízdních režimů. Plným otočením doleva zapnete nový „opatrný“ Wet (mokro), zcela vpravo je ostrý Sport Plus

Hardwarová tlačítka pro rychlou změnu nastavení výfuku nebo tlumičů pérování nezávisle na jízdním režimu padla za oběť minimalistické estetice. Středová konzola však díky tomu působí daleko uklizenějším dojmem a přístrojový štít je tvořený elegantně prohnutým skleněným panelem, na kterém se vykreslují analogové stupnice v tradičním layoutu. Precizní aretace všech pohyblivých prvků i neprůstřelné slícování jsou samozřejmostí.

Špatná zpráva č. 5: Není to žádné holátko pro puristy

P18_0898_a4_rgbMnozí považují téměř za danost, že sportovní auto, které skvěle jezdí, nemůže být komfortně vybavené. Nebo spíš obráceně, že komfortní výbava degraduje zážitek z jízdy. Ale proč by měla? Nejnovější 911 se skvěle řídí, v přímce i v zatáčkách je rychlá jako máloco, ale výbava plně odpovídá tomu, že majitelé ji běžně používají jako auto pro každý den. Což znamená kolony, semafory, dálnice, déšť atd. Devětsetjedenáctka proto dostala obvyklý systém detekce překážky včetně automatického brzdění, ale také adaptivní tempomat, hlídání mrtvých úhlů (funguje od 15 do 250 km/h), adaptivní LED světla, noční vidění s detekcí chodců nebo online navigaci. V kombinaci se zmíněným režimem Wet Mode to znamená, že tohle auto může i v nepříznivých podmínkách naprosto bezpečně ovládat i zcela nezkušený řidič. Samozřejmě za předpokladu, že udrží emoce a pravý kotník na uzdě, ale to už je jiná věc.

Ale něco se přece najít musí…

Porsche 911 992 v Řecku 167Dobrá. Abychom alespoň trochu potěšili škarohlídy a konkurenci Porsche, pojďme tyto pohříchu nekritické první dojmy alespoň trochu vyvážit. Už jsme zmínili, že valivý hluk trápí devětsetjedenáctku stejně jako vždycky a že motor svým projevem řidiče nenadchne. Zejména v obyčejných situacích všedního dne.

S19_0090_fine
Vypnutí funkce stop-start obnáší nejméně dvě kliknutí. Na titěrné ikony grafického rozhraní se navíc při jízdě špatně trefuje
S19_0055_fine
Přístrojový panel je efektně prohnutý, ale samoúčelně široký. Na jeho krajní části není přes volant dobře vidět

992 neumí adaptivní centrování v jízdním pruhu, má jen hlídání nechtěného vybočení. Když zkazíte práci s přenosem váhy v nájezdu do zatáčky, může vás i dnes překvapit tradiční devětsetjedenáctková nedotáčivost, způsobená nadlehčenými předními koly. Možnost zobrazit v pravé části přístrojového štítu navigaci je úplně zbytečná, protože vám v pohledu překáží volant. Na titěrné ikony infotainmentu se špatně trefuje a pokud jsme něco nepřehlédli, zdá se nám, že při „úklidu“ tlačítek bylo na displej uklizeno i tlačítko vypnutí systému stop-start. Což je fail. Tyto dílčí pihy na kráse ale nic nemění na skutečnosti, že nejnovější Porsche 911 je opět fascinující průmyslový výrobek a fantastické řidičské auto. Už zase.

Porsche 911 992 v Řecku 210Porsche 911 Cabrio_072019 Porsche 911 Carrea S:4S 62019 Porsche 911 Carrea S:4S 7


Základní ceny Porsche 911 992

Porsche 911 Carrera S Coupé: 3 239 000 Kč
Porsche 911 Carrera 4S Coupé: 3 451 000 Kč
Porsche 911 Carrera S Cabriolet: 3 625 000 Kč
Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet 3 870 000 Kč

Další informace o novém Porsche 911 992 si můžete přečíst v tiskové zprávě:

Otevřít tiskovou zprávu


Technické údaje Porsche 911 Carrera S Coupé Porsche 911 Carrera 4S Coupé
MOTOR
Konstrukce: plochý šestiválec s přímým vstřikováním paliva, uložený podélně za zadní nápravou, filtr pevných částic plochý šestiválec s přímým vstřikováním paliva, uložený podélně za zadní nápravou, filtr pevných částic
Plnění: přeplňování dvojicí výfukových turbodmychadel přeplňování dvojicí výfukových turbodmychadel
Zdvihový objem válců (cm3): 2981 2981
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec, proměnné časování sacích i výfukových ventilů, proměnný zdvih sacích ventilů DOHC, 4 ventily na válec, proměnné časování sacích i výfukových ventilů, proměnný zdvih sacích ventilů
Vrtání x zdvih (mm): 91,0 x 76,4 91,0 x 76,4
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 331/6500 331/6500
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 530/2300-5000 530/2300-5000
Kompresní poměr: 10,2:1 10,2:1
Převodovka: osmistupňová samočinná PDK osmistupňová samočinná PDK
Poháněná kola: zadní, systém Porsche Torque Vectoring Plus s elektronicky řízeným samosvorným diferenciálem zadní, systém Porsche Torque Vectoring Plus s elektronicky řízeným samosvorným diferenciálem
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 3,5 3,4
Akcelerace 0-200 km/h (s): 12,1 12,4
Nejvyšší rychlost (km/h): 308 306
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km): 10,7/7,9/8,9 11,1/7,8/9,0
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4519 4519
Šířka (mm): 1852 (2024 vč. zrcátek) 1852 (2024 vč. zrcátek)
Výška (mm): 1300 1300
Rozvor náprav (mm): 2450 2450
Rozchod kol vpředu (mm): 1589 1589
Rozchod kol vzadu (mm): 1557 1557
Poloměr otáčení (m): 5,6 5,6
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): 1515 1565
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 1985 2010
Objem zavazadlového prostoru (l): 132 132
Objem palivové nádrže (l): 64 67
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: modifikované vzpěry MacPherson modifikované vzpěry MacPherson
Zavěšení vzadu: víceprvkové zavěšení s pěti rameny víceprvkové zavěšení s pěti rameny
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem, převod 15,0:1 hřebenové s elektromechanickým posilovačem, převod 15,0:1
Brzdy vpředu: chlazené litinové kotouče 350 x 34 mm se šestipístkovými třmeny chlazené litinové kotouče 350 x 34 mm se šestipístkovými třmeny
Brzdy vzadu: chlazené litinové kotouče 350 x 28 mm se čtyřpístkovými třmeny chlazené litinové kotouče 350 x 28 mm se čtyřpístkovými třmeny
Pneumatiky vpředu: 245/35 ZR20 245/35 ZR20
Pneumatiky vzadu: 305/30 ZR21 305/30 ZR21
Poprvé za volantem Porsche 911 gen. 992: Samé špatné zprávy
Ohodnoťte tento článek!
4.5 (90%) 20 hlas/ů

2 KOMENTÁŘE

  1. Rychlé bavoráky a mercedesy si dají běžnou 911 k snídani (třeba m6 je pružnější kdekoli nad 100km/h, od země stejně jako porshe takřka k neodlepení, mercedes má řadu rychlejších modelů jako SL 63 AMG,..). Porshe je zaslouženě legenda a je to krásné auto, ale nemá smysl psát hlouposti.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: