Uber přerušil testy autonomních XC90. Auta ohrožují cyklisty, páchají přestupky a nemají řádné povolení

2 nové názory
Autor: Redakce
  • 14. prosince spustil Uber testování Volva XC90 upraveného pro autonomní řízení v reálném provozu

  • Do ulic San Francisca vyrazilo šestnáct takových vozů

  • Po týdnu ale musely být testy přerušeny 

  • Kromě problémům s úřady se také objevily problémy s cyklisty nebo jízdou na červenou

Minulý týden odstartovala společnost Uber testování autonomních vozů v reálném provozu. Do ulic San Francisca vyrazilo šestnáct upravených exemplářů modelu Volvo XC90 vybavených technologiemi pro jízdu bez řidiče. Start programu se ale příliš nevydařil. Vše po týdnu nakonec ukončil kalifornský úřad pro motorová vozidla, který zrušil testovacím automobilům registraci.

Doporučujeme: Test ojetiny — Volvo XC90 stárne, ale pořád stojí za úvahu

Podle listu The Guardian se problémy objevily ještě předtím, než Uber vůbec testovací program spustil. Dva dny před oficiálním zahájením se totiž s autem projel Chris Cassidy, ředitel San Francisco Bicycle Coalition. Ten si všiml, že vůz nesprávně odbočoval vpravo přes pruhy vyhrazené cyklistům.

Podle amerických úřadů si má řidič při podobném manévru správně najet před křižovatkou do pruhu pro cyklisty, aby případnému cyklistovi nekřížil při odbočování cestu (ten má odbočující vůz objet zleva). Volva XC90 s technikou Uber ale odbočovala tak, že až do křižovatky najížděla vedle pruhu pro cyklisty a poté odbočila. Na námitky Chrise Cassidyho, že společnost spustila testování a přitom věděla o těchto potížích, Uber odpověděl jednoduše. Řidiči, kteří v autech pořád jsou, prý museli při podobných manévrech převzít řízení.

Zároveň se také objevily případy, kdy testovací XC90 ignorovala červenou, projela stopku nebo nedala přednost chodcům (jeden takový je vidět na přiloženém videu).

Úvodní testování nakonec ukončily kalifornské úřady zrušením registrace všech šestnácti aut. Uber totiž neměl řádné povolení pro testování autonomních vozidel, jelikož tvrdil, že ho pro svá Volva nepotřebuje. Uvnitř totiž pořád sedí řidiči, kteří občas přebírají řízení, takže se údajně nejedná o autonomní vozidla.

Doporučujeme: Google vypustí na silnice stovku autonomních Chryslerů Pacifica Hybrid, ale už pod hlavičkou nové firmy

Tento případ ukazuje, jak dlouhá cesta ještě na autonomní vozy čeká. V konečném důsledku má tato technologie přinést bezpečnější provoz, protože eliminuje chyby řidiče, ale na takovou dobu si ještě počkáme. Jak píše The Guardian, cyklisté obecně jsou rovněž pro autonomní vozy speciální výzvou. Mohou totiž jezdit velmi rychle, občas udělají nečekaný manévr a lze je snadno přehlédnout.

Uber chce po vyřešení všech problémů s testy v San Franciscu dále pokračovat.

  • Našli jste v článku chybu?