Retro: Dacia Duster není nic nového. Rumunský offroad stejného jména jezdil už v 80. letech

  • Obchodní označení Dacia Duster se používalo již v 80. letech

  • Nosilo ho upravené ARO 10 prodávané ve Velké Británii

  • Kompaktní off-road akceleroval na 100 km/h za 27 sekund

  • První Dacia Duster se prodávala v letech 1984 až 1993

  • Rumunské ARO 10 se vyrábělo v letech 1980 až 2006

Úspěšná rumunská značka spadající pod Renault tento týden zveřejnila první informace o nové generaci Dacie Duster. Tohle rumunské SUV hraje na mnoha trzích roli nejlevnějšího vozu této kategorie a zároveň patří mezi nejlevnější auta s pohonem všech kol na trhu. Nelze se divit, že se z něj stal obchodní trhák. Někde se na novou Dacii Duster objednanou z výroby čeká i déle než půl roku. V roce 2016 se jen na evropském trhu prodalo skoro 140 000 Dusterů a montážní linka jede na plné obrátky. Jen v Evropě má od roku 2010 Dacia Duster na kontě přes tři čtvrtě milionu prodaných kusů.

Dacia Duster ARO 10 (9)
U nás byl tento off-road známý jako ARO 10. Na některých trzích se prodával jako Dacia 10
Dacia Duster ARO 10 (12)
Logo Dacia a název Duster 4×4 používal model prodávaný ve Velké Británii

Všichni asi známe Dacii Duster jako relativně nový model, který se na trh dostal v roce 2009. Věděli jste ale, že jméno Dacia Duster není vlastně nic nového?  Stejnojmenný model se vyráběl a prodával už v 80. letech. Ovšem ne u nás. Byla to specialita některých západních trhů, především britského.

Technicky se vlastně ani nejednalo přímo o produkt Dacie, ale o model ARO 10, který byl poměrně obvyklý v mnoha socialistických zemích a vzpomínám na něj i já. Sloužil naší rodině při pracovním pobytu v Mongolsku v letech 1987 a 1988. Vlastně to bylo první auto, ve kterém jsem si zkusil řízení, respektive kroucení volantem z klína jednoho z rodičů.

Pod diferenciálem se musel rozdělat oheň
V matných vzpomínkách na dětství v Mongolsku v souvislosti s Arem figuruje jen to, že v třeskutých mrazech hluboko pod -30°C se musel pod motorem a diferenciálem nejprve rozdělat oheň, aby se ohřál olej a bylo možné nastartovat. Teprve pak se mohlo s autem vyrazit někam do hloubi mongolských stepí. A také si vzpomínám na drobný karambol, kdy se u Ara poškodilo o kámen brzdové vedení. Otec tehdy ve stepi vyráběl pomocí primitivního nářadí něco na způsob závitu. Jako nouzová brzdová kapalina se tehdy osvědčil fritovací olej Brölio. Nic jiného se sehnat nepodařilo.

Pod obchodním názvem Dacia Duster se tento off-road prodával ve Velké Británii v letech 1984 až 1993 s výhradně pravostranným řízením. Stejně jako u modelu ARO 10 měla britská Dacia Duster pohon všech kol řešený tak, že standardně putovala síla motoru na zadní kola. Přední náprava se v případě potřeby připojovala ručně.

Dacia Duster ARO 10 (11)
Srovnávací test v britském magazínu Motor z roku 1987 proti sobě postavil Dacii Duster a Ladu Niva. Redaktoři označili Ladu za schopnější a dynamičtější auto s lepší kvalitou zpracování, ale také jako výrazně dražší, pokud se započítá přestavba na roadster. A pak že jsou prý SUV-kabriolety něco nového…

Na britském trhu se vůz prodával v provedení třídveřového offroadu s názvem Wagoon a s odnímatelným střešním panelem či stahovací látkovou střechou jako Roadster. Základní motorizací byla nejprve třináctistovka o výkonu 54 koní z Dacie 1300 a s maximální rychlostí 90 km/h. Brzy však přišel výkonnější motor.

Nejčastěji se pod kapotou nacházel motor 1,4 l o výkonu 48 kW (65 k) v 5250 min-1 a točivém momentu 105 Nm v 3000 min-1. Měl dva ventily na válec a karburátor. Britský Duster si vystačil se čtyřstupňovou manuální převodovkou. Na 100 km/h akceleroval 1280 kg těžký vůz za 27 sekund a dosáhl nejvyšší rychlosti 129 km/h.

Rumunský protějšek ARO 10 se vyráběl v letech 1980 až 2006 v několika karosářských verzích, například i jako čtyřdveřový off-road či pick-up. Pod kapotou měl postupně různé motory včetně atmosférických dieselů od Volkswagenu, Peugeotu nebo Renaultu.

Značka ARO začala vyrábět terénní vozy v roce 1957, jejím prvním modelem byl přepracovaný ruský GAZ 69. Před rokem 1989 mířilo zhruba 90 % produkce rumunské značky na export. Vozy ARO se vozily i na západní trhy a dokonce se třeba v Brazílii, Portugalsku a Itálii vyráběly v licenci. Značka ARO ukončila výrobu v roce 2003, od roku 2006 je po bankrotu v konkurzním řízení. Výrobě upravených vozů ARO se věnovala i česká značka Auto Max Czech.

Retro: Dacia Duster není nic nového. Rumunský offroad stejného jména jezdil už v 80. letech
Ohodnoťte tento článek!
4.61 (92.22%) 18 hlas/ů

4 KOMENTÁŘE

  1. To Aro bylo hrozná m*dka, po převozu z Mototechny do podniku z diferáků vytekl olej už na parkovišti a bylo doježděno

  2. Máme Aro 10 již cca 10 let a je to dříč, používám ho spíše jako traktor se kterým se může na silnici. Vyjede skoro vše, má redukci 1/3 a tak s ním tahám i têžké valníky. Zkrátka je to nezmar který zvládá při minimální údržbě těžkou práci již přes 30 let. Nevím který z dnešních strojů by to dal s tak minimálními investicemi jako ARO 1O.

  3. Vážený pane,jestli jste byl v letech 87_88 tak nevím kde Váš otec sehnal olej BROLIO a to ještě ke všemu v Mongolsku.To by nebylo tak hrozné ale kde by tam bez pomoci násroju udělelal cokoli na brzdové soustavě,Rumuni nebyli automobilová velnoc,ale většina aut byla kompletována součástkami ze Západních aut.Vaše vyprávění vypadá jako hodně špatná pohádka.

  4. Měl jsem 4 kousky – 2x benzíňáka 1.4, 2x nafťáka 1.9 (renault, už s 5ti kvaltem) a byť rozum důrazně říká NE, srdce by rádo opět Aro – ano, člověk je nepoučitelný vlastními chybami, ale když ono to Aro je tak zábavné – není problém kdekoliv zapadnout (posadit se na břicho) díky nízké světlé výšce a pak to vyprošťování – už jen ten adrenalin někoho s traktorem vůbec sehnat:-)) Oproti Nivě bylo uvnitř skvěle krabicovitě prostorné a pohodlné a jediný, co mi chybělo během těch asi 100.tis.km s nimi najetými, byla větší dynamika. Benzíňík s těžce zpřevodovaným 4-kvaltem byla tragédie, s 1.9d už to bylo o poznání lepší, ale stejně na 1400kg pohotovostní hmotnosti diesela bylo 47kW málo, akorát tam na popojížděčky. Kdyby to Aro Carpat s 1.9dTi 59kW r.v.2005 z Francie na leboncoin.fr nestálo 4500,-€ (teda loni stálo ještě 6.tis.), měl bych ho už doma:-)

PŘIDAT KOMENTÁŘ: